کمبود سواد اجتماعی در حوزه ضررهای مواد مخدر آسیب رسان است

فتحی گفت: کمبود سواد اجتماعی در حوزه مضرات مواد مخدر می تواند تهدیدکننده و آسیب رسان باشد، زیرا در شهر و روستا حدود ۷ درصد مردم نسبت به عوارض سوء مصرف مواد مخدر در دوره بارداری آگاهی دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «حمیدرضا فتحی» در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه نقصان سواد سلامت در حوزه مصرف مواد مخدر به حدی است که در دوران کرونا با شایعاتی در خصوص تاثیر مواد مخدر در عدم ابتلا به کرونا بسیاری از مخاطبان ما که اعتیاد را ترک کرده بودند بعد از ۶ یا ۷ سال به مواد مخدر روی آوردند، اظهار کرد: مرگ و میر ناشی از الکل صنعتی در دوران کرونا نیز به دلیل همین عدم آگاهی لازم در سواد سلامت است.

 

دبیر پیشگیری و کاهش آسیب اعتیاد ادامه داد: تنها ۷ ونیم درصد افراد مصاحبه شونده در یک پژوهش درخصوص مضرات مصرف الکل حین رانندگی آگاهی داشتند و این موضوع می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد.

 

فتحی با بیان اینکه بسیاری از اتفاقات حول محور مصرف مواد مخدر از باورهای عمومی مردم نشات می گیرد، ابراز کرد: در حوزه مبارزه با مواد مخدر پیشگری از عرضه و مصرف مواد مخدرو ایجاد زمینه برای کاهش تقاضا و کاهش آسیب های ناشی از مصرف مواد مخدر و درمان معتادان مطرح است که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اهم اقدامات در حوزه های پیشگیری از مصرف مواد و کاهش آسیب برای فرد وجامعه است.

 

وی با اشاره به اینکه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در حوزه درمان و پژوهش به توفیقاتی خوبی دست یافته است، عنوان کرد: از همین رو با دستور رییس دانشگاه علوم پزشک مشهد در کلینیک ویژه سیدی در دو شیفت صبح و عصر به ۱۵۰۰ بیمار خدمت ارائه می شود.

 

دبیر پیشگیری و کاهش آسیب اعتیاد تاکید کرد: تمامی فرایند های درمان با مجوز ارائه می شود؛ همچنین در راستای دسترسی آسان تر به خدمات حوزه ترک اعتیاد، در کلینیک ویژه زکریا نیز خدمات درمانی با تعرفه های دولتی ارائه می شود.

 

فتحی بیان کرد: نمی توان زمانی را تصور کرد که مواد مخدر در دسترس قرار نگیرد، در چنین شرایطی نقش ارائه اموزش های لازم به افراد و خانواده در کاهش اسیب های مواد مخدر و عدم تمایل به تست کردن ماده جدید به خصوص در نسل جوان و نوجوان از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

وی تاکید کرد: داروهای خواب آور جزو ۱۰ گروه اصلی مواد مخدر است که تنها برای افراد دارای اختلالات خواب آن هم با تجویز پزشک باید مصرف شود در غیر این صورت می تواند نقش اعتیاد آفرین خود را داشته باشد.

 

دبیر پیشگیری و کاهش آسیب اعتیاد گفت: فرآیند مصرف مواد مخدر برای اولین بار مجرمانه و در وعده های بعدی بیمارگونه است زیرا مغز این فرآیند را در سطح یک رفتار معمول مانند نفس کشیدن پایین می آورد و فرد هر چقدر هم زرنگ و زیرک باشد در دام اعتیاد گرفتار می شود زیرا برای تکرار رفتار از سوی مغز پیام دریافت می کند که در برابر این پیام نمی تواند مقاومت کند.

کد خبر 1189887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha