الگو و تفکر شهید دیالمه نیاز امروز جامعه است

وکیلی گفت: الگو و تفکر شهید دیالمه که نیاز امروز جامعه است باید به‌ خوبی ترسیم شود و معتقدیم که در این مسیر دانشگاهیان نقشی پررنگ و بی‌بدیل در مسیر ترویج سیره و سبک زندگی شهید دیالمه دارند.

بهگزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، «هادی وکیلی» در کرسی آزاداندیشی الگوی گفتمانی شهید دیالمه برای دانشگاه امروز، اظهار کرد: شهید دیالمه در همه حوزه‌های کاری همواره بر اجرای عدالت و گفتن سخن حق و نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد تاکید داشت، شهید دیالمه بر صیرورت تاکید داشت و معتقد بود که هویت انسان باید از حیات نباتی به معنوی و یا طیبه تبدیل شود و همراه در صراط مستقیم حرکت کرد.

 

دبیر علمی همایش شهید دیالمه، نیاز امروز با بیان اینکه از نگاه شهید دیالمه هر صراطی مستقیم نیست، خاطرنشان کرد: شهید دیالمه مسیرهای خود همواره بر صراط قرآنی ترسیم می‌کرد و معتقد نباید در هر مسیری که دلمان می‌خواهد حرکت کنیم و بعد ادعا کنیم که طبق صراط مستقیم گام برداشته‌ایم.

 

وکیلی بیان کرد: زهد از دیدگاه شهید دیالمه به معنای نداشتن نیست، بلکه به معنای نخواستن است، امام علی(ع) در دوره حیاتشان یکی از بهترین کنشگران اقتصادی بودند، اما هیچگاه وابسته به ثروت نبودند و شهید دیالمه هم با الگوگیری از سیره امیر مومنان، حضرت علس(ع) می‌گفت خدایا ما را با نداشتن‌ها و نخواستن‌ها سرافراز بفرما و این شهید والامقام اجزای شدن و صیرورت در صراط مستقیم را ترسیم می‌کند و مشابه این ویژگی را ندیدیم و به گفته اکثر علما و بزرگان این شیوه شهید دیالمه به معنای واقعی بی‌نظیر بود.

 

وی تاکید کرد: شهید دیالمه حلقه وصلی میان پیشینیان و نسل‌های بعد بود، این شهید بزرگوار در زمان سخنرانی‌های سال‌های ابتدای انقلاب آنقدر سخنانش قاطع بود که در کلامش چیزی جز بیان حق را در نظر نداشت و همواره با صراحت و صداقت سخن می‌گفت.

 

دبیر علمی همایش شهید دیالمه، نیاز امروز ادامه داد: امروز الگوی شهید دیالمه بیش از هر زمان دیگری به کار می‌آید و هرگز نباید بگوییم که دوره چنین نگاه‌ها و تفکراتی پایان یافته است.

 

وکیلی با تاکید بر اینکه شهید دیالمه با ۲۵ سال سن در تمامی مناظرات حاضر شد و حرف‌های خود با نهایت احترام و بدون کوچکترین توهین و بی‌احترامی‌ای بیان کرد، گفت: شهید دیالمه وقتی شنید که تهدید به ترور شده نه تنها اقدام به قطع برنامه‌هایش نکرد، بلکه می‌گفت اشکالی ندارد، من را ترور کنید، اما قبلش حرفم را گوش کنید.

 

وی افزود: ما الآن درگیر ۳ فرهنگ دینی، ملی و غربی هستیم و باید به جوانمان آرامشی بدهیم که ابتدا تمرکز خود را حفظ کند و تحت تاثیر فرهنگ نادرست غربی قرار نگیرد و سپس متناسب با الگوی اسلامی گام بردارد، شهید دیالمه معتقد بود اگر کفر به طاغوت نباشد، نمی‌توان موارد درست دینی را باور کرد و باید در مسیر یک انتخاب درست و عدم تاثیرپذیری موارد نادرست و حواشی ناشی از آن ابتدا تمرکز کامل داشته باشیم و سپس بهترین انتخاب را داشته باشیم.

 

دبیر علمی همایش شهید دیالمه، نیاز امروز با اشاره به اینکه شهید دیالمه جوان اندیشمند انقلابی بود که به حق می‌توان او را نمونه و مصداق کامل آتش به اختیار دانست، بیان کرد: شهید دیالمه کسی بود که در قبال جامعه و مردم خودش احساس مسئولیت می‌کرد و برای این احساس مسئولیت، اهل مطالعه و دانستن، مباحثه و مناظره، فعالیت و کار یدی بود.

 

وکیلی خاطرنشان کرد: شهید دیالمه از آن دسته انقلابی‌های مکتبی بود و نه انقلابی‌های سیاسی و گرچه به مسائل سیاسی هم می‌پرداخت، اما آن را ذیل مباحث فرهنگی و تحقق عقاید و باورهای اسلامی می‌دانست، بی‌ شک تفکر شهید دیالمه نیاز جامعه ما و نیاز امروز ما بوده و هست و معتقدیم که در این مسیر دانشگاهیان نقشی پررنگ و بی‌بدیل در مسیر ترویج سیره و سبک زندگی شهید دیالمه دارند.

کد خبر 1189891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha