توجه به ظرفیت های داخلی بستر رونق تولید و کاهش وابستگی است

حمایت از ظرفیت های بومی و داخلی بستر تقویت و رونق تولید و کاهش وابستگی را به همراه دارد.

خبرگزاری شبستان _ خرم آباد؛ توجه به ظرفیت‌های داخلی بستر رونق تولید و کاهش وابستگی است، صنعت شیلات می‌تواند محوری برای رونق تولید در استان لرستان باشد که تاکنون هم گام های خوبی در این زمینه برداشته شده است.

 

نقش شیلات در تامین قسمتی از پروتئین با ارزش جامعه و حصول منابع ارزی و درآمد ملی بر هیچ کس پوشیده نیست و صنعت شیلات می‌تواند نقش بسیار مهمی در درآمدزایی، اشتغال و تامین نیازهای پروتئینی مردم داشته باشد.

 

جلوگيری از واردات و همچنين نقشی كه در اشتغال مستقيم و غيرمستقيم افراد به فعاليت ماهيگيری، ايجاد صنايع جنبی و ساخت وسايل و ابزارآلات صيد و ساير تأسيسات وابسته در حاشيه دريا ايجاد مي‌کند را می‌توان از اهمیت شیلات دانست.

 

در كنار اثرات مستقيم اقتصادی نبايد ساير تأثيرات اجتماعی، فرهنگی و سياسی ناشی از فعاليت اين زيربخش را ناديده انگاشت. مواردي همچون ایجاد اشتغال، جلوگيری از مهاجرت به‌وسيله جذب و اشتغال افراد، حفظ حدود مرزهای ملی، ممانعت از انحرافات اجتماعی مانند قاچاق از پيامدها و اثرات شيلات است.

 

اگر سرانه مصرف آبزیان افزایش یابد، تولید نیز افزایش می یابد و در کنار آن می توانیم بازارهای صادراتی را توسعه دهیم و وارد بازارهای اروپایی، کشورهای حاشیه خلیج فارس، اوراسیا و...شویم.

 

در این زمینه با یکی از فعالان عرصه تولید ماهی قزل آلای رنگین کمان آشنا خواهیم شد.

 

« محمد نوری» تولید کننده ماهی قزل آلا ساکن شهرستان دورود، می باشد، وی  در رشته کارشناسی شیلات تحصیل کرده است و در زمینه پرورش ماهی فعالیت می کند.

 

وی در خصوص زمینه فعالیت اقتصادی خود می گوید: در زمان شروع کار با یک استخر بدون تجهیز و بدون دیوار کشی داخلی به صورت نیمه کار و ناتمام شروع کردیم.

 

نوری افزود:  طی سال های 90 و 91 با کمک مسئول بسیج سازندگی ناحیه بروجرد تسهیلات تحت عنوان اقتصاد مقاومتی برای تجهیز و دیوارکشی، ریختن بچه ماهی، خرید ادوات راه اندازی و بهره برداری آن دریافت کردیم.

 

نوری ادامه داد: تا قبل از کمک سپاه  و بسیج سازندگی یا تولید نداشتیم یا اگر تولیدی بود به صرفه نبود چون تجهیزاتی نداشتیم و اصولی مکان ما ساخته نشده بود.

 

این تولید کننده لرستان افزود: بعد هم با تلفات مواجه شدیم که با کمک بسیج سازندگی و با حمایت های بی دریغ آن ها توانستیم مشکلات را برطرف کنیم و تولید و اشتغال خوبی داشته باشیم و به کارمون ادامه بدیم.

 

وی اذعان داشت: هم اکنون حدود دو یا سه نفر به صورت مستقیم و ۵ نفر به صورت غیر مستقیم در این کارگاه مشغول کار هستند تولید و سود دهی این کارگاه بسیار عالی بود تا سال ۹۶ و از سال ۹۶ به بعد با گران شدن بی رویه خوراک و بچه ماهی و هزینه‌های جاری با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنیم.

 

نوری ادامه داد: با وجود این مشکلات تولید را متوقف نکردیم و با توکل به خدا به کارمون  ادامه دادیم.

 

وی افزود: تولید سالانه ما در واقع دوره ای ولی میانگین تولید در سال حدود ۱۰ تا ۱۵ تن در سال است که به صورت ماهی پروار وارد بازار می‌شود هزینه و سودکارفرمامیانگین ماهانه حدود ۵ میلیون تومان برای کارفرما می باشد.

 

این تولید کننده لرستانی خاطرنشان کرد: با وجود این شرایط خدا رو شاکرهستیم و در پایان ازسپاه و بسیج سازندگی ناحیه بروجرد کمال تشکر و قدردانی دارم که علاوه بر پرداخت تسهیلات در زمینه ی گرفتن مجوز به بنده خیلی کمک کردند که جا داشت از آنها تشکر وقدردانی کنم.

 

بدیهی است به تحقق پیوستن حمایت از تولید بصورت توامان باعث ایجاد افزایش امنیت غذایی، افزایش سرانه مصرف آبزیان، ایجاد اشتغال، بالا بردن احتمال صادرات و ارز آوری برای کشور  و افزایش کیفیت محصولات شیلاتی و رونق تولید خواهد شد.

کد خبر 1190060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha