تحق  ۷۰ درصد از سند تحول قوه قضائیه/امیرعبداللهیان امروز به ترکیه سفر می‌کند

دستگاه های مرتبط در اجرای قانون جوانی جمعیت تعلل می کنند، ۷۰ درصد از سند تحول قوه قضائیه تحقق پیدا کرده است، رفع مشکلات زائران عتبات عالیات بویژه در ایام اربعین، امیرعبداللهیان امروز به ترکیه سفر می‌کند برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، دستگاه های مرتبط در اجرای قانون جوانی جمعیت تعلل می کنند،  ۷۰ درصد از سند تحول قوه قضائیه تحقق پیدا کرده است، رفع مشکلات زائران عتبات عالیات بویژه در ایام اربعین، امیرعبداللهیان امروز به ترکیه سفر می‌کند از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در دوشنبه ۶ تیر است.

سامانه صیاد یکی از الگو‌های موفق در راستای جلوگیری از جرم است

جواد معتمدی وکیل دادگستری شب گذشته (یکشنبه ۵ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره قانون چک و تأثیرگذاری آن در کاهش پرونده‌های شکل گرفته در دادسرا‌ها گفت: یکی از الگو‌های موفق در راستای جلوگیری از جرم، پدید آمد و نشان داد سامانه‌ها به روش‌های غیرسخت با ضمانت اجرا‌های نرم می‌توانند پیشگیری مناسبی از جرم داشته باشند که نمونه آن سامانه صیاد است که بانک مرکزی برای چک صیادی راه اندازی کرد.


وی با بیان اینکه طبق ماده ۱۳ قانون صدور چک، در مواردی چک جنبه کیفری خود را از دست می‌دهد، گفت: مهمترین این موارد زمانی است که چک صادر می‌شود و روز سررسید آن زمان دیگری است، در صورتی که صادرکننده چک اثبات کند که زمان صدور چک با سررسید آن یک روز نیست اینجا چک جنبه کیفری ندارد، بنابراین وجود سامانه صیاد دیگر اثبات این موضوع را آسان کرد و غیر از این دیگر ممکن نیست، چون وقتی چک‌های صیادی صادر می‌شود حتماً باید در سامانه ثبت شود و به دلیل این که تاریخ ثبت با سررسید متفاوت است عملاً جرم صدور چک بلامحل بسیار نادر شده است.


معتمدی گفت: این یک نمونه بسیار موفقی بود که می‌شود جرم زدایی کرد البته نه با کاستن عناوین مجرمانه بلکه به روش‌های سامانه ای.

 

دستگاه های مرتبط در اجرای قانون جوانی جمعیت تعلل می کنند

خلیل بهروزی فر در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: ازدواج جوانان و تشکیل خانواده دوام و بقای جامعه را از پی دارد  از آسیب ها و چالش های اجتماعی جلوگیری می کند تحکیم خانواده از مسایل بسیار مهم هر جامعه ای است و مجلس نیز در این زمینه قانونی را مصوب کرد که امیدواریم این قانون توسط دولت به درستی اجرایی شود.

 

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بخشی از این قانون در ارتباط با جوانی جمعیت است. هر کشوری که می خواهد در ابعاد مختلف جمعیت جوان اش را حفظ کند، باید در این رابطه برنامه های ویژه داشته باشد چرا که جمعیت پیر در تمامی حوزه ها آسیب هایی را متوجه کشور می کند. نبود جمعیت جوان حتی در بحث امنیت نیز کشور را دچار چالش می کند. جمعیت جوان در یک کشور می تواند در ارتباط با تعرض معاندین و کسانی که دشمنان نظام و حکومت هستند، حالت بازدارنده داشته باشد.

 

وی تصریح کرد: از دیگر مزایای جمعیت جوان این است که در بحث کسب و کار و تجارت باانگیزه هستند و تا زمانی که شرایط سنی شان اقتضا می کند در حوزه کار فعال هستند. جمعیت جوان به سمت پیری سوق داده شود و برای جایگزینی این جمعیت فکری شود، قطعا پس از مدت کوتاهی چرخ اقتصاد می ایستد و از نظر پیشرفت و توسعه متوقف می شود حتی برگشت به عقب نیز خواهد داشت.

 

وی تاکید کرد: مجلس در قانون جوانی جمعیت مشوق هایی را پیش بینی کرده است و طبق آماری که بعد از اجرای این قانون اخذ شده است، این قانون اثرات مثبتی را در ارتباط با بحث افزایش ازدواج و فرزندآوری داشته است.  

 

۷۰ درصد از سند تحول قوه قضائیه تحقق پیدا کرده است

اصغر جهانگیر، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه شب گذشته (یکشنبه ۵ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه اگر سامانه‌ها را در موضوع سند تحول اجرایی کنیم ۷۰ درصد از سند تحول تحقق پیدا کرده است درباره راهکار‌های سند تحول قضایی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و موضوعات پر تکرار در پرونده‌های قضایی گفت: سند تحول در راستای گام دوم انقلاب که بحث تحول و ضرورت‌های تحول از نظر مقام معظم رهبری بود طراحی شد و به ثبت رسید، در آنجا راهکار‌های متعددی برای بخش‌های مختلف ازجمله معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم پیش بینی شد. در راهکار‌های کوتاه مدت سند تحول به حدود ۹۰ درصد و میان مدت به ۷۰ درصد رسیدیم.

 

وی درباره اموری که به حوزه پیشگیری مرتبط می‌شود گفت: اول موضوع تعیین اولویت‌های شکل گیری جرایم و دعاوی در کشور است همچنین اولویت برای هر استان به صورت جرایم بومی شده و رفع علل شکل گیری جرایم و دعاوی است؛ که در ابتدا علل شکل گیری جرائم را از ابعاد مختلف بررسی کردیم. دلایل شکل گیری جرائم در سه حوزه قابل بررسی است اول آمار‌هایی که وارد قوه قضائیه می‌شود که این یکی از راه‌های بررسی علل وقوع جرم است، اما کافی نیست، دوم پرونده‌هایی است که در دستگاه ضابطین مثل پلیس شکل می‌گیرد که در دستگیری‌ها خودش را نشان می‌دهد سوم هم آماری است که در دستگاه‌های نظارتی شکل می‌گیرد.


جهانگیر با اشاره به اینکه در هر سه حوزه ما وظیفه داریم یک سامانه یکپارچه‌ای با همکاری دستگاه‌های نظارتی، ضابطین و قوه قضائیه طراحی کنیم تا ثبت داده‌های هوشمند داشته باشند، گفت: اگر پرونده‌ای در دستگاه قضایی شکل گرفته، پرونده‌ای توسط پلیس تشکیل شده یا گزارشی توسط نهاد نظارتی داده شد این‌ها بتواند با همدیگر همپوشانی پیدا کنند و به نوعی به یک تحلیل واحد برسند.


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به اینکه آیا مقدمات تشکیل این سامانه‌ها فراهم شده است گفت: ما مقدمات تشکیل این سامانه‌ها را فراهم کردیم یعنی ما برای این که داده‌های ورودی قوه قضائیه را بتوانیم مرتب و منظم کنیم لازم بود که شاخص‌هایی را طراحی کنیم سه شاخص در این خصوص طراحی شد؛ یکی جرایم پرتکرار مورد توجه قرار گرفت، دوم جرایمی که از اهمیت لازم برخوردار بود و سوم شاخصی که در این خصوص مورد توجه قرار گرفت. امکان پیشگیری در آن حوزه بود یعنی ممکن بود یک جرم اتفاقی باشد، نه این که به هیچ عنوان وجود نداشته باشد، اما به صورت سازمان یافته و نهادینه نشود با آن برخورد کرد ما باید سراغ آن حوزه‌هایی می‌رفتیم که امکان پیشگیری واقعی در آن وجود داشت پس این کار را ما انجام دادیم یعنی عناوین الآن مشخص شده، به نوعی جرایم پر تکرار شناسایی شدند، اهمیتشان وزن دهی شد و به نوعی کار پیشگیرانه‌ای که ما می‌توانیم انجام دهیم برایمان مشخص شد در مرحله بعد کاری که داریم انجام می‌دهیم موضوعی است که به دستگاه‌های نظارتی و ضابطین بر می‌گردد، چون تعریفی که ما از بعضی از جرایم و پدیده‌ها داریم با ضابطین متفاوت است یعنی ما وقتی می‌خواهیم یک نفر را به عنوان یک پرونده بشناسیم که فرد فرایند رسیدگی را انجام داده، فرایند دادرسی تمام شده و محکوم شده است که این یک پرونده واقعی در دستگاه قضایی می‌شود یعنی اگر یک فردی همه این فرایند‌ها را طی کند و منجر به محکومیتش نشود مثلاً برائت بخورد یا در دادسرا قرار منع تعقیب یا موقوفی تعقیب یا منع پیگرد بخورد، این از نظر ما یک پرونده واقعی نیست، اگرچه آمده به نوعی هزینه صرف شده، زمان گرفته، قاضی نظر داده و همه آن اتفاقات پرونده در آن شکل گرفته، ولی از دید پدیده شناسی در رابطه با جرم نمی‌توانیم این را به عنوان یک پرونده بدانیم یا پرونده‌هایی که بعضاً در نزد ضابط ممکن است با احتمال و مظنونیت شکل بگیرد، اما ادله لازم را نداشته باشد بعداً در فرایند‌های دادرسی از دستور کار خارج شود، حالا به نوعی با قرار‌هایی که صادر می‌شود، ولی آمار‌هایی که در نزد ضابطین است با آماری که در نزد دستگاه قضایی هست متفاوت خواهد شد، لذا برنامه ریزی هایش متفاوت خواهد شد.

 

رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه زائران عتبات عالیات بویژه در ایام اربعین/بررسی راهکارهای مختلف برای حل مسأله ریزگردها

محمد مخبر در دیدار «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق با بیان اینکه روابط جمهوری اسلامی و عراق تنها به همسایگی خلاصه نمی شود و بسیار عمیق است، افزود: استقلال، رفاه، ثبات و امنیت در عراق  برای مسئولان و مردم  ایران حائز اهمیت است. 


وی همچنین با تاکید بر اینکه دشمنان از همگرایی دو دولت و ملت ایران و عراق وحشت دارند، تصریح کرد: کشورهای ایران و عراق باید مراقب تحریک ها و تفرقه افکنی بدخواهان دو ملت باشند اما قطعا همبستگی بسیار بالای تاریخی و مذهبی بین مردم دو کشور در طول تاریخ مانع و سدی بزرگ در برابر توطئه های بدخواهان دو ملت بوده است. 

 

مخبر با تأکید بر اینکه زمینه های همکاری بین دو دولت در زمینه های دانشگاهی، حمل و نقل، برداشت از میادین مشترک نفتی، انرژی، خدمات فنی مهندسی و پزشکی و بهداشتی در دولت سیزدهم هموار شده ، تصریح کرد: توسعه راه های مواصلاتی از جمله ریلی، زمینی و دریایی برای توسعه اقتصادی دو کشور بسیار مهم است. 


معاون اول رییس جمهور همچنین در ادامه از تلاش های نخست وزیر و دولت عراق در راستای حذف روادید هوایی و زمینی میان دو کشور قدردانی و تأکید کرد: این اقدام مهم دولت عراق می تواند به گسترش روابط و افزایش سفرها بین مردم دو کشور بیانجامد. 

 

مخبر همچنین با اشاره به اهمیت حل مشکل ریزگردها و لزوم بررسی راهکارهای مختلف برای این موضوع در دو کشور خاطرنشان کرد: حل مسأله ریزگردها از نظر اقتصادی و محیط زیستی به عنوان یکی از دغدغه های مهم فی مابین است که برای حل آن می توان در یک طرح بزرگ و مشترک ملی برای درختکاری در کانون های بحرانی با هجوم ریزگردها مقابله کرد. 


مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق نیز در این دیدار با اشاره به اشتراکات فراوان تاریخی، مذهبی و فرهنگی بین ایران و عراق تصریح کرد: زمینه ها و طرح های بزرگی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد و بر این اساس دولت عراق هم برای اجرای هر چه سریعتر توافقات عزم راسخ دارد. 


وی به تلاش های دولت عراق در خصوص تسهیل صدور روادید برای زائران ایرانی و عراقی اشاره کرد و گفت: با تلاش های مسئولان دو کشور به زودی موانع و مشکلات موجود بر سر مسیرها و سفرهای زیارتی به عتبات عالیات بویژه در ایام اربعین برطرف می شود و زائران ایرانی می توانند به راحتی و از مسیرهای مختلف برای سفر به اماکن زیارتی رفت و آمد کنند.

 

امیرعبداللهیان امروز به ترکیه سفر می‌کند

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای از سفر روز دوشنبه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به این کشور خبر داد و اعلام کرد؛ در جریان این سفر، روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که امیر عبداللهیان امروز (دوشنبه) راهی ترکیه خواهد شد.

بر اساس این بیانیه، وزیر امور خارجه کشورمان قرار است درباره مسائل دوجانبه و تحولات جاری منطقه ای و بین المللی با مقامات ترکیه گفت وگو کند.

امیرعبداللهیان و مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای او ۱۴ ژوئن سال جاری نیز به صورت تلفنی روابط دوجانبه را بررسی کرده بودند.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این گفت وگوی تلفنی اظهار کرده بود: بر ادامه رایزنی میان ایران و ترکیه در گسترش همکاری به ویژه در زمینه بازرگانی و کنسولی تأکید کردیم.

 

 

 

کد خبر 1190068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha