هدف  از بازرسی، نظارت بر حسن اجرای قانون است

خداییان با بیان اینکه هدف ما از بازرسی، نظارت بر حسن اجرای قانون است. نظارت بر حسن جریان امور است، گفت: اگر یک مدیری صحیح عمل کند، هدفش اجرای صحیح قانون باشد، در چارچوب قانون حرکت کند بازرسی کاری به او ندارد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، ذبیح الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور شب گذشته (یکشنبه ۵ تیر) در برنامه صف اول به تشریح عملکرد سازمان بازرسی کشور پرداخت. خدائیان در شروع برنامه با تبریک و تهنیت هفته قوه قضائیه خدمت مردم، یاد شهدای هفتم تیر به خصوص شهید مظلوم دکتر بهشتی را گرامی داشت و گفت: یکی از مهمترین سیاست‌های قوه قضائیه که از محور‌های مهم سند تحول در دوره تحول و تعالی است و ریاست قوه قضائیه تأکید زیادی بر این موضوع دارند، پیشگیری از وقوع جرم، تخلف و سوء جریان هاست. ما معتقد هستیم که تا زمانی که ریشه جرم باقی است، ریشه فساد باقی است. هر چه ما با مفسد برخورد کنیم آن فساد ایجاد خواهد شد، مثل یک منشأ گرد و خاکی که اگر بخواهیم گرد و خاک را ریشه کن کنیم باید منشأ آن را را از بین ببریم.ی

 

وی افزود: بر این اساس، ما در سازمان بازرسی برنامه‌هایی که در دستور کار داریم، متناسب با این هدف تنظیم می‌کنیم. یعنی شناسایی گلوگاه‌های فساد و آسیب شناسی و پیگیری جهت رفع و انسداد این گلوگاه‌ها با کمک دستگاه‌های متولی به خصوص دولت. ما یک کار پژوهشی در حوزه آسیب شناسی در سازمان بازرسی انجام دادیم. هدف شناسایی آسیب‌هایی است که ما در بخش‌های مختلف کشور داشتیم. حدود دو هزار آسیب شناسایی شدند. این آسیب‌ها مورد ارزیابی قرار گرفتند، سبک، سنگین شدند که ما به حدود ۷۰۰ مسأله مهم رسیدیم، از بین همین‌ها باز مهمترین چالش‌ها را بررسی کردیم و به قریب ۱۹۰ آسیب و حدود ۹۳ گلوگاه فساد رسیدیم، لذا برنامه‌های نظارت و بازرسی در سال جاری را اختصاص دادیم به پیگیری این مسائل و رفع این گلوگاه‌های فساد.

 

 

خداییان با اشاره به اینکه اقتصاد ما یک اقتصاد وابسته است، گفت: اقتصاد ما اقتصاد نفتی است، تک محصولی است و علیرغم این که در دولت‌های مختلف تلاش شده که ما از درآمد‌های نفتی نجات پیدا کنیم، اما همچنان وابسته به درآمد‌های نفتی هستیم و می‌دانید اقتصادی که تک محصولی باشد در تمام جهان به آن می‌گویند اقتصاد رانتی. راه نجات ما از اقتصاد تک محصولی، اتکا به درآمد‌های مالیاتی است.

 


رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: فرض کنید ما می‌خواهیم در سازمان امور مالیاتی یک بازرسی را انجام دهیم آیا مشکل جامعه ما این است که اگر بازرس‌های ما به سازمان امور مالیاتی مراجعه کردند بررسی کنند ببینند آیا رئیس سازمان امور مالیاتی اگر اختیار داشته که ۱۰ نفر را به عنوان نیروی شرکتی به کار بگیرد، ۱۰ نفر گرفته یا ۱۱ نفر؟ یا فرض کنیم از ماشین دولتی که در اختیارش است یک مورد، دو مورد استفاده غیرمجاز داشته یا نداشته؟ این‌ها همه مسائلی هستند که باید پیگیری شوند، اما مسأله اصلی نیست. مسأله اصلی ما در آن بخش؛ فرار مالیاتی است. معوقات مالیاتی است، اجتناب مالیاتی است، یعنی ما باید برویم متمرکز شویم در آنجا روی این گلوگاه اصلی ببینیم چرا ما این قدر ۱۰۰ هزار یا ۱۳۰ هزار فرار مالیاتی داریم. اینجاست که باید ما روی این موضوع متمرکز شویم، با کمک مسئولین امر آسیب شناسی کنیم تا بتوانیم این چالش اصلی را رفع کنیم. این گلوگاه را رفع کنیم. اگر این اتفاق افتاد ما خدمتی به کشورکرده ایم، اگر غیر از این بود خودمان را سرگرم کرده ایم با مسائل جزئی که خیلی تأثیرگذار در جامعه نیست. این یک رویکرد ماست در این ارتباط.

 


رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه رویکرد دیگری که ما در دستور کار در دوره تحول و تعالی داریم و مورد تأکید ریاست قوه قضائیه است؛ حمایت از مدیران پاکدست، زحمت کش و جهادی است، گفت: ما مدیرانی داریم در طول مدیریتی که دارند خودشان را به آب و آتش می‌زنند، ریسک پذیرند، تلاش می‌کنند، از خودشان مایه می‌گذارند و لذا ممکن است در ضمن کار تخلفات جزئی هم داشته باشند، یک وقت مدیر سوء استفاده می‌کند، به فکر جیب خود و دوستش است. یک وقت مدیر همه تلاشش این است که به مردم خدمت کند، اما ممکن است در این مسیر یک خطای جزئی داشته باشد، اینجا ما باید به کمک این مدیر برویم، در کنارش باشیم، کمکش کنیم که آن خطا را مرتکب نشود و در عین حال حمایتش کنیم.

 

 

خداییان با بیان اینکه هدف ما از بازرسی، نظارت بر حسن اجرای قانون است. نظارت بر حسن جریان امور است، گفت: اگر یک مدیری صحیح عمل کند، هدفش اجرای صحیح قانون باشد، در چارچوب قانون حرکت کند بازرسی کاری به او ندارد. بازرسی کمکش می‌کند. ما الان در برنامه‌هایی که داریم سامانه‌ای را طراحی کرده ایم تحت عنوان بانک مدیران شایسته، یعنی تأکید ما بر بازرس هایمان در سراسر کشور این است که اگر شما در یک اداره‌ای بازرسی می‌کنید فقط دنبال نقاط ضعف نگردید.

 

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: ببینید آیا مدیری که آنجاست چه تعداد نقاط ضعف دارد، چه نقاط قوتی دارد. محاسنش را هم یادداشت کنید وارد این سامانه کنید، که اگر ما در یک بازرسی، موقع بازدید تمام شد، تمام آن چه که ما به دست آوردیم، حالا ممکن است موارد منفی باشد، موارد مثبتی باشد، این وارد آن سامانه می‌شود به عنوان یک بانک جامع در اختیار همه بخش‌ها قرار بگیرد. فرض کنیم ما در طول سال در طول دوره مدیریتی یک مدیر ممکن است دو دفعه، سه دفعه بازرسی در محیطش داشته باشیم، تمام این اطلاعات باید در سامانه و قابل دسترسی باشند، یعنی این طور نباشد که در پرونده‌ها بایگانی شود و تمام شود. زمانی فرض کنید ممکن است این شخص کاندید شود برای نمایندگی، ما یک اطلاعات کاملی داریم که از ما استعلام کنند در اختیار مراجع مربوطه قرار دهیم یا کسی می‌خواهد انتصاب شود. اگر بخواهند به نظر من بهترین دستگاهی که می‌تواند اطلاعات خوبی از مدیران جمع آوری کند، نقاط مثبت و منفی شان را داشته باشد همین سازمان ماست که الآن ما در دستور کار قرار داده ایم که بالاخره ما زحمتی که همکاران ما می‌کشند بشود از آن در انتصابات و انتخابات و مسائل این چنینی استفاده شود.

 

وی با بیان اینکه ما در بازرسی‌هایی که انجام می‌دهیم یک وقت است به یک سری آسیب‌ها می‌رسیم و این آسیب‌ها احصاء می‌شوند و هم آسیب‌ها و هم راهکار‌های رفع آن‌ها طی یک نامه هشداری به آن مدیر مسئول ابلاغ می‌شود و مهلت تعیین می‌شود بر اساس قانون که شما مکلف هستید ظرف این مدت نسبت به رفع این آسیب‌ها اقدام کنید، گفت: یعنی ما راهکار هم ارائه می‌دهیم. یک وقت ممکن است مدیر توجیه داشته باشد برای کارش، خب نتیجه را به ما می‌دهد، این هشدار‌هایی که ما می‌دهیم و پیشنهاداتی که خدمت مدیران عزیز ارسال می‌کنیم این دارای ضمانت اجراست یعنی اگر مدیر به آن عمل نکند و بعد موجب سوء جریانی شود یا خسارتی به بار بیاید، مدیر مسئول است و ضمانت اجرایی کیفری هم در قانون تشکیل سازمان بازرسی دارد یعنی به صرف یک هشدار نیست. هم هشدار است، هم پیشنهاد است، هم ضمانت اجرا برای آن پیشنهاد‌ها در قانون پیش بینی شده و لذا الآن یک راهکار‌هایی که در دستور کار ما است؛ در هر قسمت، در هر اداره کل و امور و مرکزی که در سازمان داریم یک دفتری را مأمور پیگیری کردیم که مرتب وقت می‌دهد به این پیشنهادات و نتیجه اش از دستگاه خواسته می‌شود، طبیعتاً اگر چنانچه عمل نکنند قابل تعقیب است.

کد خبر 1190106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha