همه اقوام و مذاهب در کنار هم ایران قوی را شکل می‌دهند

جلسه شورای فرهنگ عمومی کردستان اعلام شد: در کشور ما شهروند درجه یک و دو و یا اقوام و مذاهب تفاوتی ندارند و همه در کنار هم به ایران قوی جان می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از پیشنهادات مطرح شده در شورایعالی انقلاب فرهنگی به منظور توجه به فرهنگ عمومی مردم شکل گرفت که به وظایف مختلف از جمله پرداختن به وضعیت فرهنگی و هنری و تبلیغی و تحقق اهداف و اجرای ییاست‌های فرهنگی کشور می‌پردازد.

 

 

امروز دوشنبه ششم تیرماه یکصد و سیزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کردستان در دفتر نماینده ولی فقیه استان برگزار شد.

 

 

عبدالسلام کریمی مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی مذهبی در این جلسه اعلام کرد: فرهنگ غنی ما ریشه در دین دارد و محور اصلی دین هم قرآن کریم است.

 

 

وی با تاکید بر اینکه باید با راهبرد و تدابیر حکیمانه رهبری کارها را پیش ببریم، افزود: تحقق شعار سال نیز نباید تنها به شعار و نصب بنر خلاصه شود.

 

 

کریمی وجود فناوری و تولید را در کنار هم عامل تولید و درآمدزایی در بازار خواند و یادآور شد: کردستان دارای ظرفیت‌های خدادادی بسیاری است و باید از این ظرفیت‌ها برای ارتقای سطح اقتصادی و خدمت به مردم استفاده شود.

 

 

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی مذهبی تصریح کرد: برای توسعه سرمایه‌گذاری باید در جامعه اعتماد ایجاد کنیم چون ایجاد امید و اعتماد بزرگترین امر به معروف و ناامید کردن جامعه منکرترین فعل در عصر حاضر است.

 

 

وی اضافه کرد: در کنار شناسایی ظرفیت‌ها باید مشکلات را احصا کرده و متناسب با وضعیت جامعه برنامه‌ریزی و مطالبات به حق را پاسخگو باشیم.

 

 

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی مذهبی عنوان کرد: راه برون رفت از مسائل افراطی‌گری مذهبی و مسائل اقتصادی، بروزرسانی سطح سواد و علمی جامعه است.

 

 

کریمی تاکید کرد: اینکه شیعه و سنی یکی هستند و مشکلی با هم ندارند را باید در جامعه بازگو و تبیین کرد و  نیروهای جوان زیادی در استان کردستان داریم که متخصص و متعهد هستند لذا باید این نیروها تقویت شوند و از ظرفیت آنان در راستای حل مشکلات اجتماعی و امیدآفرینی بهره برد.

 

 

وی استفاده از ظرفیت جوانان، روحانیون و ماموستاها و بانوان را مورد تاکید قرار داد و اعلام کرد: در کشور ما شهروند درجه یک و دو و یا اقوام و مذاهب تفاوتی ندارند و همه در کنار هم به ایران قوی جان می‌دهند.

 

 

نگاه دینی نیازمند متانت و لطافت است

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرضا پورذهبی نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان نیز در این جلسه، انتصاب ماموستا کریمی از نیروهای اهل‌سنت کردستان به‌عنوان مشاور رئیس‌جمهور در این دولت را یک افتخار و فرصت برای استان دانست.

 

 

پورذهبی با تاکید بر اینکه رفتار و حرکت دینی باید با نرمش و اعتدال باشد، افزود: نگاه دینی نیازمند متانت و لطافت است، اگر بدحجابی در جامعه مشاهده می‌شود نشان از بی‌دینی نیست بلکه مربوط به تغییر سبک زندگی است.

 

 

وی با ذکر اینکه رفع همه مشکلات که نیازمند پول و اعتبار نیست، اظهار کرد: متانت، لطافت و رفاقت بیشتر مورد توجه قرار گیرد، وضعیت حجاب با برخوردهای سلبی درست نمی‌شود، به فرموده رهبر معظم انقلاب بدحجابی نقص ظاهر است و باید با کار فرهنگی این حوزه را سامان داد.

 

 

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان توجه به فرهنگ را از مهم‌ترین کارها و جلسات دانست و عنوان کرد: متاسفانه برخی از مدیران هنوز شخصا در این‌ جلسه شرکت نمی‌کنند و در صورت ادامه این رویکرد، با آنان برخورد خواهد شد.

 

وی با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه فرهنگ مظلوم است، تجلی آن را در این‌ جلسه دانست و عنوان کرد: ظالمان به فرهنگ‌ باید شناسایی و با آنان برخورد شود، این جلسه نباید اداری دیده شود.

 

 

نماینده ولی‌فقیه در استان کردستان با تاکید بر اینکه از سرمایه‌های اجتماعی استفاده و در این جلسه به ظرفیت آنان توجه شود، اضافه کرد: نخبگان علمی، فرهنگی، اجتماعی و کارآفرین نیازمند توجه مسئولان هستند.

 

 

محور بیانیه گام دوم انقلاب حرکت به سمت تمدن شکوهمند انقلاب اسلامی است

 

 

مهدی رمضانی معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان هم، با اشاره به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفس می‌کنیم، اظهار داشت: اهمیت مسئله حوزه فرهنگ به حدی است که باید همه مسئولان خود را متولی این حوزه بدانند.

 

 

وی با بیان اینکه وضعیت فرهنگی در جغرافیای استان مطلوب نیست و تعارفی نداریم، گفت: انجام کار و فعالیت در این شرایط مهم‌ترین کار فرهنگی است چراکه دوران سخنرانی کردن گذشته و باید کار جهادی کنیم.

 

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با اشاره به اینکه در دهه پنجم انقلاب اسلامی محور بیانیه گام دوم انقلاب حرکت به سمت تمدن شکوهمند انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: این بیانیه به باورهای دینی و ظرفیت جوانان توجه ویژه‌ای اداشته و موجبات حل مشکلات و ارتقای فرهنگ جامعه خواهد شد.

 

 

وی با تاکید بر ضرورت تقویت اعتماد اجتماعی و دوری کردن از کار کاریکاتور کردن افزود: باید برای تحقق این اهداف کارگروهای تخصصی در استان تشکیل داده و از برگزاری جلسات فاصله بگیریم.

 

 

رمضانی برخی از مشکلات کنونی را ناشی از عدم هماهنگی دستگاه‌ها در استان دانست و خاطرنشان کرد: چهار دهه از انقلاب گذشته هنوز مشق مدیریت را به صورت ضعیف پیش برده و همچنان به جای ارائه راهکار، دنبال طرح مشکلات هستیم.

 

 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با تاکید بر اسنکه از تشریفات و کلیشه‌گویی فاصله بگیریم، یادآور شد: بهترین کار در این شرایط کنونی برای خانواده‌های معظم شهدا و هما اقشار مختلف مردم کار کردن است.

 

 

ترمیم اعتماد عمومی رکن اساسی تقویت سرمایه‌های اجتماعی است

 

علی اصغر دریایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، گفت: ترمیم اعتماد عمومی رکن اساسی تقویت سرمایه‌های اجتماعی است، و این امر مهم جز با اجماع کلیه دستگاه‌های فرهنگی و تقویت سازمان‌های مردم نهاد استان میسر نمی‌شود.

 

 

وی افزود: تقویت اعتماد عمومی در لایه‌های مختلف جامعه نیاز به کار اساسی و فعالیت‌های فرهنگی زنجیره‌وار دارد، ما در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مدت که بنده حضور داشتم با برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری درصدد تقویت سرمایه‌های اجتماعی حوزه فرهنگ و هنر بوده‌ایم.

 

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان تصریح کرد: بیش از 85 برنامه و جشنواره شهرستانی، استانی، ملی و بین‌المللی در ظرف این سه ماهه در اقصی نقاط استان و کلیه شهرستان‌های برگزار نموده‌ایم، تجلیل و قدردانی از فعالان عرصه فرهنگ و هنری جزو برنامه‌های کاری سفرهای شهرستانی ما بوده است.

 

 

وی اضافه کرد: ما اگر در شهرستانی برنامه و جشنواره‌ای را تعریف کردیم روستاها و شهرهای تابعه آن شهرستان را هم دیده‌ایم، اگر جشنواره موسیقی خیابانی اقوام ایرانی را در کامیاران برگزار کرده‌ایم از آن طرف روستای گردشگری پالنگان را نیز دیده‌ایم.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اذعان کرد: اگر جشنواره شمیم رضوی و شعر عاشورایی در قروه را تعریف و برگزار کرده‌ایم روستاهای و شهرهای دلبران و مالوجه را نیز در این فرآیند در نظر گرفته‌ایم.

 

 

دریایی از جمله مهمترین برنامه‌ها و جشنواره‌های اخیر برگزار شده در کردستان را اینچنین تشریح کرد: برگزاری جشنواره تئاتر کوردی سقز، چهارمین جشنواره هه‌لپه‌رکی بانه، جشنواره موسیقی اقوام ایرانی در کامیاران و پنجمین جشنواره مولودی خوانی رضوی(هه تاو) از جمله مهمترین برنامه‌های این سه ماهه اخیر بوده است.

 

 

وی دیگر برنامه‌های باشکوه این مدت را اینچنین توضیح داد: جشنواره شمیم رضوی در دلبران، جشنواره مولودی خوانی مریوان، نمایشگاه قرآن وعترت به مدت یک هفته در خانه کورد سنندج، جزءخوانی قرآن کریم در ایام ماه مبارک رمضان و نشست های هم افزایی در ایام ماه مبارک با اقشار مختلف عرصه فرهنگ و هنر و رسانه و فعالان قرآنی استان از دیگر برنامه ای شاخص حوزه دین و قرآن بوده است.

 

 

دریایی از پیگیری ساخت پروژه های عمرانی عرصه فرهنگ و هنر نیز گزارش کوتاهی ارائه نمود: با تشریف فرمایی رئیس جمهور به استان که به زودی اتفاق خواهد افتاد علاوه بر اختصاص اعتبارات لازم برای تکمیل تالار مرکزی سنندج و پلاتوهای نیمه تمام نیز مدنظر خواهد بود، از هم اکنون پلاتوی سقز بعد از چند سال وقفه مجدداً ساخت  و تکمیل آن شروع شده است.

 

 

وی در پایان سخنان خویش یادآور شد: فرهنگ و هنر را باید مردمی کرد و طوری مدیریت کرد تا مردم و هنرمندان عرصه‌های مختلف اقدام به برگزاری و اجرای جشنواره‌ها و همایش‌های فرهنگی و هنری در سطح استان را نمایند.

کد خبر 1190308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha