جذابیت مساجد مصداق راهبرد موفق در پیشگیری اعتیاد نوجوانان

جذابیت برنامه ها و فعالیت های مساجد و کانون های فرهنگی و هنری جز مصادیق راهبردی و موفق در پیشگیری از اعتیاد و ناهنجاری های اجتماعی به حساب می آید.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: اعتیاد به مواد مخدر که از دیرباز وجود داشته و امروز با گسترش دامنه آن و تنوع جنس و همچنین تسهیل دسترسی به آن جامعه را بیشتر فراگرفته و بلای خانمان سوز دردی جدی بر پیکره نسل جدید به محسوب می شود.

بررسی علت و عوامل گرایش به مواد مخدر نیازمند کار میدانی و پژوهشی است تا برای رفع و بهبود آن برنامه ریزی و اقدام راهبردی و موثری انجام شود.

گرچه تسهیل در دسترسی و تنوع مواد یکی از عوامل افزایش تقاضا در شرایط فعلی در مقایسه با گذشته است اما چه چیزی آمار تقاضا را افزایش می دهد و یک جوان و نوجوانان را به تکاپو می اندازد تا اینکه برای کسب مواد تلاش کند.

اعتیاد به مواد مخدر که از دریچه سیگار تسهیل و در برخی از مواقع به سبب دوستان ناباب و همچنین شرایط سخت زندگی محقق شده، ناشی از عدم توانمندی در برخورد با شرایط سخت و وجود محیط ناسالم است.

 

کسی که به دنبال کاهش ناملایمتی و سختی های زندگی بوده راهی نادرست را برای کاهش درد و رنج انتخاب کرده و اینگونه دچار اعتیاد شده و کسی که به جای تفریح سالم، استعمال سیگار را برگزیده، هر دو دسته گزینه نادرست را انتخاب کرده اند.

انتخاب نادرست افراد می تواند ناشی از نبود آموزش و مهارت افزایی و از طرفی عدم ارائه خدمات به موقع و به جا توسط متولیان امر باشد که البته نقش همگانی و عمومی جامعه برای کمک به هم نوعان در این بین نباید فراموش شود.

کارشناسان و فعالان حوزه اجتماعی، تعریف مشخص از شادی و ایجاد روحیه فعالیت و همکاری های عمومی در جامعه را پایه و اساس کاهش ناهنجاری های اجتماعی مثل اعتیاد به مواد مخدر بیان می کنند.

دیدگاه های متعددی در حوزه پیشگیری از اعتیاد وجود دارد که هر کدام سوژه و جایگاه مهمی در این حوزه داشته که باید به آن پرداخته شود اما مجال کوتاه و ماموریت خاص خبرگزاری شبستان کانون تمرکز را بر حوزه مساجد و کانون های فرهنگی و هنری معطوف کرد تا اینکه این موضوع را به حدی به صورت خاص بررسی و مورد تحلیل قرار دهیم.

 

کارکرد و جایگاه مساجد در پازل پیشگیری از اعتیاد

 

پیشگیری از اعتیاد یک وظیفه همگانی است و نباید این چالش و معضل را تنها برای دیگران بدانیم بلکه خود و خانواده ما در تهدید این جریان قرار گرفته و البته آسیب معتادین به انواع مواد مخدر زندگی ما را نیز می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

هم گرایی بر محوریت مساجد و کارکرداین مراکز دینی در پیشگیری از اعتیاد باید به صورت مختلف و بر اساس شرایط جغرافیایی و منطقه ای مورد بررسی قرار گیرد.

 

 تشکل های فرهنگی مساجد به ویژه کانون های فرهنگی و هنری پیشران این حرکت بزرگ در ایجاد جذابیت و نوآوری در فعالیت های مساجد هستند که باید سهم خود را در پازل پیشگیری از اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی مشخص کنند.

 

ارائه برنامه های متعدد فرهنگی و هنری، فعال سازی مرکز مشاوره، برپایی نمایشگاه و کارگاه های آموزشی، ایجاد محیط امن و آرام و فعال در ایجاد آرامش روحی برای افراد دچار آسیب و اجرای فعالیت های نشاط آور از جمله اقداماتی است که هر مسجد می تواند به راحتی فراهم و با بکارگیری ظرفیت های ادارات و نهادهای دولتی و مردمی نقش خود را ایفا سازد.

سرپرست ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان با اشاره به اینکه طرح سفیران اجتماعی و تربیت مربی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی همسو با طرح فهما در حال اجراست، گفت: روانشناسان و افراد توانمند در حوزه اجتماعی بر بستر سامانه بچه های مسجد شناسایی و آنان در پیشگیری از ناهنجاری ها با کانون های فرهنگی و هنری همکاری دارند.

 

«جلال ریزانه« افزود: کلاس های آموزشی حضور و غیرحضوری برای مربیان و روانشناسان پیش بینی و اجرا شده که تربیت مربی نوجوان از جمله اقدامات پیش رو برای سفیران اجتماعی کانون های مساجد است.

وی با بیان اینکه برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در کانون ها پیش بینی و اجرا می شود، تصریح کرد: این فعالیت ها در ایجاد نشاط اجتماعی موثر و در جذب عضو به مسجد نقش بسزایی دارد اما باید این فعالیت ها متناسب با شرایط اجتماعی فعال تر شود.

 

به اعتقاد سرپرست ستاد فهما استان اصفهان، مسئولان کانون های مساجد با همت و تلاش خود در شرایط سخت کرونایی، نابسمانی های اقتصادی و تهاجم فرهنگی چراغ فرهنگی مساجد را روشن نگه داشته و با برنامه ریزی های متعددی که داشته اند حال و هوای خاصی در جذب به مساجد فراهم کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: همیاری و مشارکت خیرین و مردم با مدیران و اعضای کانون های مساجد آنان را در این میدان کمک خواهد کرد و منجر به نتایج وو دستاوردهای موثری خواهد شد.

 

همگرایی و همدلی اساس جذب به مسجد

 

رفتار تفرقه انگیز و غیرجذاب زمینه دور شدن افراد از محیط های فرهنگی از جمله مساجد را ایجاد می کنند و همین موضوع موجب دلزدگی و گاهی دوری از محیط های سالم و گرایش به موقعیت و شرایط ناایمن خواهد شد.

همگرایی و همدلی اساس جذب به مسجد به شمار می آید و اگر متولیان این مراکز دینی و همچنین نمازگزاران هر کدام سهم خود را در تحقق این امر فراهم کنند و پذیرای نسل جوان، نوجوان وکودکان باشند آنگاه انگیزه برای حضور در بین آنان تقویت می شود.

مردم را با هر گونه گرایش و سلیقه و تیپ و رفتاری بپذیریم و نگذاریم آنان از حول محور مراکز فعال و اثربخش فرهنگی دور بشوند.

 

رئیس ستاد اقامه نماز استان اصفهان تقویت جذابیت های رفتاری و برنامه ای در مساجد را مورد تاکید قرار داد و اظهارداشت: تمیزی و محیط پر نشاط معنوی از جنبه های جذب به مسجد است.

 

حجت الاسلام «ابراهیم رنجبر« با بیان اینکه توجه به نسل جدید و همگرایی و همکاری عمومی در کاهش آسیب های اجتماعی موثر است، گفت: باید این ظرفیت ها فعال و در مسجد قدرتی ایجاد کند که امکان رفع مشکلات فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: اعضای کانون های مساجد امکان بهره برداری از خدمات فرهنگی و مشاوره را بدست آوردند و با حضورشان در این مراکز بتوانند خود را نسبت به آسیب ها توانمند کنند.

 

کد خبر 1190340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha