سقف بلند اجاره مسکن در خراسان جنوبی

قیمت اجاره مسکن در خراسان جنوبی با ملاک‌های نامشخصی ساعت می اندازد و هر روز سیر صعودی به خود می گیرد. افزایش ۴۵ تا ۱۰۰ درصدی اجاره مسکن در این استان سبب شده برخی خانوارها تمام درآمدشان را صرف سقف بالای سرشان کنند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: سمیه محمدی؛ روند رو به رشد اجاره بهای مسکن در خراسان جنوبی اوضاع آشفته و نابسامانی را به همراه داشته و برخی خانوارها مجبورند تمام درآمدشان را صرف سقف بالای سرشان کنند.

 

قیمت اجاره مسکن در این استان با ملاک‌های نامشخصی ساعت می اندازد و هر روز سیر صعودی به خود گرفته است. حکایت اجاره نشینی روزگار برخی خانواده ها را سیاه کرده است.

 

در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال قیمت مسکن و اجاره‌بها در شهر بیرجند به‌ طور میانگین ۳۰ درصد افزایش یافته بود و از طرفی مالکان به اجرای مصوبه افزایش ۱۵ تا ۲۵ درصدی اجاره‌بها قانع نبودند، هم اکنون نیز اجاره بهای مسکن افزایش ۴۵ درصدی را تجربه میکند، این در حالی است که سال گذشته قیمت مسکن در استان ثابت بود و شاهد رکود در بازار مسکن مرکز استان بودیم.

 

برخی از متقاضیان اجاره نشین بدون حضور مشاورین املاک و با در نظر گرفتن یک قیمت توافقی خانه را اجاره می کنند که در این شرایط ممکن است هر پیشنهاد نامتعارفی از سوی مستاجر پذیرفته شود؛ گرچه برخی خانوارها هم در گزارش میدانی که خبرنگار شبستان داشت معتقد بودند که وجود خود بنگاه ها در راستای سودهای گزاف، موجب افزایش های نامتعارف شده است.

 

با این وجود مالکان مسکن در خراسان جنوبی به اجرای مصوبه 15 تا 20 درصدی اجاره‌بها قانع نیستند چراکه دفترچه‌ ضریب املاک در اداره کل امور مالیاتی داریم که سال ۹۵ و ۹۶ تصویب شده و امروز مالکان باید براساس ضرایب آن مالیات پرداخت کنند.

 

در به در به دنبال خانه اجاره ای در خوسف

جلالی، شهروندی است که چند روز دیگر قرار است جشن ازدواج خود را بگیرد و راهی خانه ای اجاره ای در شهر خوسف شود. به گفته وی از چند ماه گذشته برای اجاره یک خانه در خوسف وقت صرف کرده ام ولی به نتیجه نرسیدم، با سفارش های پی در پی آشنایان و اقوام بالاخره یک واحد در شهر خوسف پیدا کردم.

 

این شهروند با گلایه از اینکه در حال حاضر بیش از 600 خانه در شهر خوسف نیمه کاره و یا خالی رها شده است، گفت: هر مستاجری با این گرانی و اجاره های بالا، باید چند ماه به دنبال یک واحد مسکونی با قیمت متعارف بگردد.

 

 

افزایش ۱۰۰ درصدی اجاره خانه/ مهربانی موجر و مستاجر

«علی محمدی» مستاجر دیگری است که با وجود پنج فرزند از وضعیت اجاره خانه ها در شهر بیرجند گلایه مند است، افزود: زمستان سال گذشته قرارداد اجاره منعقد کردم اما کمی بعد قیمت اجاره خانه دو برابر شد یعنی اجاره یک میلیون و دویست هزار تومان، یک دفعه به سه میلیون تومان افزایش یافت.

 

وی از افزایش 100 درصدی اجاره خانه ها در شهر بیرجند خبر داد و گفت: گرچه این مبلغ تنها به خاطر مهربانی همسایه و مهربانی موجر و مستاجر تعیین شده است وگرنه نرخ اعلام شده از سوی املاک 3.5 میلیون تومان اجاره با 60 تومان رهن بود.

 

محمدی تصریح کرد: دولت سیزدهم اگر بنگاه های مالیاتی ماشین و یا املاک را تعطیل کنند همه گرانی های سر به فلک کشیده درست می شود چراکه بنگاه ها برای سود بیشتر، خودشان فرهنگ سازی و اجاره ها را بالا می برنند.

 

در ادامه شهروند دیگری از شرط عجیب صاحب‌خانه ها برای مستاجران گفت و افزود: صاحبخانه ها می گویند خانه را به افرادی می دهیم که فرزندی نداشته باشند و یا تازه عروس باشند!

 

وی با گلایه از اینکه متاسفانه صاحب‌خانه ها به خانواده های دارای فرزند به سختی خانه اجاره می‌دهند، گفت: با وجود این شرایط سخت، قیمت بالای اجاره ها که با شهرهای کلان برابری می کند، حقوق کارمندی پاسخگوی قیمت بالای اجاره خانه نیست.

 

یک شهروند فردوسی هم با بیان اینکه تا سال گذشته ماهیانه 400 هزار تومان اجاره برای خانه پرداخت می کردم اما امسال این رقم به یک میلیون و 500 هزار تومان رسیده است، یادآور شد: این اعداد و ارقام نشان از افزایش 20 درصدی نیست چراکه اجاره خانه بیش از سه برابر شده و مسئولی هم پاسخگو نیست.

 

وی ادامه داد: افراد دارای فرزند هم مورد تحریم صاحب خانه ها واقع شده اند و صاحب خانه ها می گویند خانه را به زوج های دارای یک فرزند و یا بدون فرزند اجاره می دهیم.

 

تورم اجاره خانه و توقف ساخت و ساز در بیرجند!

دستگردی، مشاور بنگاه مالک بیرجند هم در گفتگو با خبرنگار شبستان اظهار کرد: دلیل افزایش اجاره مسکن عرضه و تقاضا است وگرنه مردم خراسان جنوبی فرهنگ آنها اینطور نیست که بر روی اجاره های سنگین تمرکز کنند.

 

این مشاور املاک و مدیرعامل تعاونی مسکن کویرتایر با بیان اینکه صاحب خانه های بیرجند به دنبال خانواده های کم جمعیت و عدم خسارت مستاجرین در خانه هستند، افزود: مشکلی که در بیرجند دارم از عرضه و تقاضا است چراکه اتفاقاتی دست به دست هم داده و تولید مسکن در شهر پایین آمده است که عامل اصلی آن به تصمیمات مسئولان در ساخت و ساز و تغییر شورا و شهردار بر می گردد.

 

دستگردی از کوچ انبوه سازان مسکن از بیرجند خبر داد و افزود: یک گروه 150 نفره، تمام پروژه های خود را متوقف کرده اند، ما یک بام و دو هوا در ساخت مسکن داریم یکی می گویند پنج طبقه بسازید و روز دیگر می گویند چهار طبقه و یک روز هم زمین زمین 100 درصد تراکم و روزی دیگر تغییر می کند؛ لذا با تغییر مدیران، ضابطه شهرسازی تغییر می کند که مشکل شهر ما همین است.

 

وی ضمن گلایه از نبود یک طرح تفصیلی و جامع در ساخت مسکن، ادامه داد: انبوه سازان بیرجند همه کوچ کرده اند و تولید مسکن کم شده است و در حال حاضر 35 درصد تورم اجاره داریم و خانه ای که سه میلیون تومان اجاره می شده الان پنج تومان شده است.

 

مشاور بنگاه مالک بیرجند از افزایش بی سر و سامان رهن خانه ها خبر داد و گفت: شهر بیرجند مهاجر غیربومی زیاد دارد و شهروندان کلان شهرها برای خانه های ویلایی بیرجند، اجاره بهای زیادی می پردازند و این سبب فرهنگ سازی، تورم و بالارفتن توقع مردم شده است، متاسفانه مسئولان بی توجه هستند.

 

دستگردی با بیان اینکه بنگاه ها نقشی در قیمت های کارشناسی اجاره بها ندارند، افزود: بنگاه ها نرخ تعیین نمی کنند و مردم خودشان قیمت تعیین می کنند چراکه اگر یک نفر اجاره بالایی از مستاجر بگیرد، خط و نشانی برای همه می شود.

 

وی با اشاره به رکود بازار اجاره خانه در سال گذشته، گفت: سال گذشته مسکن زیادی عرضه شد، اما بعد از تغییر و تحولات در شهرداری و سیاست های مسکن سازی سبب ایجاد تورم شد، بازار مسکن همانند حرکت یک قطار باسرعت 180 بود که یکدفعه ترمز آن را کشیدند، شهردار بیرجند یکدفعه با یک کلمه ساخت و ساز اسلامی، تولید را متوقف کرد. بهمن ماه سال گذشته که باید ترافیک پرونده در شهرداری می بود اما شهرداری خلوت و همه از بیرجند خارج شدند.

 

این مشاور ملاک که خود در ساخت و ساز نقش ایفا می کند، تصریح کرد: به دنبال این جریان ها، 150 واحد مسکن، هر واحد دو میلیارد یعنی 20 میلیارد تومان در تیم ساخت و ساز خودمان قصد ساخت داشتند اما عازم مشهد شده اند.

 

وی با بیان اینکه بیرجند در دل کویر قیمت اجاره خانه آن با هاشیمه مشهد و صالح آباد تهران برابر شده است، گفت: متاسفانه مدیران ما در خواب غفلت هستند و زمانی بیدار خواهند شد که دیگر فایده ای ندارد.

 

صاحب‌خانه ها منصف باشند

این مشاور املاک تصریح کرد: پنج هزار و 200 واحد مسکن در پروژه های ساخت مسکن ملی، سایت اداری و سایر در سال 1404 به بهره برداری خواهند رسید این در صورتی که هر ساله به غیر از آمار دانش آموزان و دانشجویان، هزار نفر در خراسان جنوبی متقاضی واحد هستند.

 

دستگردی گفت: متاسفانه هیچ الگوی ساختی در بیرجند نداریم، در مشهد در کوچه 12 متری 9 طبقه مجوز ساخت و ساز به همراه جرایم آن گرفته ام ولی در بیرجند مجوز چهار طبقه می دهند.

 

مالکان مصوبه دولت را اجرا نمی کنند/ افزایش ۴۵ درصدی اجاره مسکن

«علیرضا اربابی»، رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند هم با بیان اینکه با توجه به فصل جابه جایی مستاجران، همه بنگاه های املاک تنظیم قراردادها را در محدوده سقف تعیین شده پیشنهاد می دهند، گفت: اما حدود 90 درصد مالکان این مصوبه را اجرا نمی کنند.

 

وی افزایش نرخ تورم را مانع اجرای مصوبه سقف قیمت از سوی مالکین عنوان کرد و ادامه داد: دولت افزایش ۲۵ درصدی را برای اجاره مسکن تعیین کرده اما تورم نقش مهمی در افزایش یکباره اجاره‌بها داشته است و از ابتدای امسال تاکنون اجاره‌بهای مسکن در خراسان جنوبی به‌طور میانگین ۳۰ تا ۴۵ درصد افزایش داشته است.

 

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند تصریح کرد: مشاوران املاک در تعیین نرخ اجاره نقشی ندارند و حق‌الزحمه آنها برای اجاره ثابت است لذا فرقی نمی‌کند که با چه مبلغی ملک به اجاره داده شود و هرچه میزان اجاره کمتر باشد، مشتری بیشتر است.

 

اربابی با بیان اینکه ماه‌های فروردین، اردیبهشت و تا نیمه خرداد سال جاری تقاضا برای اجاره مسکن زیاد بود اما در حال حاضر بازار آرام است، افزود: افزایش اجاره‌بها در منطقه شمال شهر بیرجند بیشتر و بین ۷۰ تا ۱۰۰ درصد بوده؛ در حالی که املاک گران‌تر ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش اجاره داشته‌اند.

 

وی گفت: راه‌اندازی پویش‌های مردمی برای کمک به مستاجران و واگذاری مدیریت افزایش نرخ اجاره به گروه‌ های مردمی در کنترل قیمت اجاره بهای منازل تاثیرگذار است.

 

 

 

کد خبر 1190426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha