دولت سیزدهم اهتمام جدی به علوم انسانی دارد/ جشنواره بین المللی فارابی قطب نمای فعالیت های علوم انسانی

کلانتری با بیان اینکه جشنواره فارابی قطب نمای فعالیت علوم انسانی اسلامی است، گفت: دولت آیت الله رییسی نسبت به علوم انسانی اهتمامی جدی دارد، از این رو در دوره سیزدهم جشنواره بین المللی فارابی وزنی همپای جشنواره خوارزمی یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، نشست خبری اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی صبح امروز سه شنبه هفتم تیر ماه در مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش، عبدالحسین کلانتری، معاون وزیر علوم در این نشست با بیان اینکه جشنواره فارابی به نوعی گفت و گوی تمدنی در جهان اسلام را رقم زده است، اظهار کرد: علوم انسانی مسیر توسعه کشورها را ترسیم می کند و بیش از نیمی از فضای علمی دانشگاه ها به علوم انسانی اختصاص دارد.

 

دبیر جشنواره بین المللی فارابی با بیان اینکه ورود به مسایل علوم انسانی اهمیت ویژه دارد، تصریح کرد: دولت سیزدهم برای این مهم عزمی جدی دارد و وزارت علوم هم به تبع به این مسئله می پردازد لذا فعالیت های علوم انسانی با جدیت بیشتری در این دولت دنبال می شود.

 

کلانتری با بیان اینکه جشنواره فارابی قطب نمای فعالیت های علوم انسانی اسلامی است، گفت: این جشنواره فرصتی است برای علوم انسانی در سطح کشور و شناخت آسیب ها و فرصت ها و نیز حمایت از نوآوری ها.

 

وی ادامه داد: ما در حوزه علوم انسانی نیازمند تکریم مرزشکنی ها و نوآوری ها هستیم، از این رو جشنواره فارابی باید به مرجعیت علوم انسانی و گفتمان سازی در این باره در سطح کشور کمک کند.

 

کلانتری با بیان اینکه جشنواره بین المللی فارابی به تولید علوم انسانی نافع نیز کمک می کند، تاکید کرد: این جشنواره باید محل برونداد سالانه آخرین دستاوردهای علوم جهان اسلام باشد. گام هایی در این باره برداشته شده و برخی ریل گزاری ها صورت گرفته اما همچنان راه بسیار است.

 

معاون وزیر علوم با تاکید بر لزوم قرار گرفتن جشنواره فارابی در تقویم رویدادهای مهم جهان اسلام ابراز کرد: در همین مدت کوتاه گذشته از دولت سیزدهم این جشنواره وزن بیشتری در وزارت علوم یافته و شانیتی همپای رویدادهایی مثل جشنواره بین المللی خوارزمی یافته است. وی ابراز امیدواری کرد، این وزن یابی به علوم انسانی کشور جهت بدهد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: جشنواره فارابی در کنار اسلام شناسی به ایران شناسی نیز اهتمامی ویژه دارد هرچند ظرفیت کار به دلیل گستردگی جوامع اسلامی در حوزه اسلام شناسی بسیار بیشتر است.

 

کلانتری با بیان اینکه باید شیوه فراخوان جشنواره فارابی تغییر پیدا کند و فعالانه باشد، خاطرنشان کرد: تفاوت بارز علوم انسانی با علوم دقیقه، اتکای آن به نهادهای علمی است یعنی باید فضای گفتمانی و گفت و گو شکل بگیرد. هرچه فرصت تعامل و گفتمان بیشتر باشد، محصول این علوم کیفی تر خواهد بود البته این پروسه زمان بر است و به گفت و گوی دانشگاه و صنعت، دانشگاه و جامعه و نظریه پردازی نیاز دارد تا علوم انسانی دارای نسبت با مسایل جامعه تولید شود.

 

 

کد خبر 1190599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha