برگزاری اختتامیه جشنواره بین المللی فارابی با حضور رییس جمهور/ افزایش سه برابری جوایز و همسان سازی آن با جشنواره خوارزمی

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه از دوره سیزدهم جوایز جشنواره بین المللی فارابی هم وزن جوایز جشنوره خوارزمی شده است، گفت: اختتامیه این جشنواره ۱۴ تیر ماه با سخنرانی آیت الله رییسی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، نشست خبری اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی صبح امروز سه شنبه هفتم تیر ماه در مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد.  

 

حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی در این نشست با بیان اینکه جشنواره بین المللی فارابی از مهمترین رویدادهای کشور در عرصه علوم انسانی اسلامی است، گفت: این جشناره هر سال با حضور رییس جهمور و جمع کثیر نخبگان و دانش پژوهان علوم انسانی اسلامی برگزار می شود. امسال نیز اختتامیه این جشنواره روز سه شنبه 14 تیر ماه با سخنرانی آیت الله رییسی در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار می شود.

 

رییس مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه جشنواره فارابی در کنار تکریم از چهره های علوم انسانی نقشی مهم در تولید و تقویت این علوم و حمایت از نخبگان آن دارد، افزود: خوشبختانه امسال با ارتقای منزلت و جایگاه جشنواره در دولت سیزدهم مواجه هستیم لذا با نظر وزیر علوم مقرر شد مبلغ جوایز جشنواره سیزدهم همسان با مبلغ جوایز جشنواره خوارزمی باشد که با این تغییر میزان جوایز جشنواره بین المللی فارابی افزایشی سه برابری داشته است.

 

حجت الاسلام غلامی با بیان اینکه در دوره چهاردهم جشنواره بین المللی فارابی تغییرات مهمی اعمال می شود، گفت: جشنواره محل نمایش آثار پژوهشگاه ها و دانشگاه ها است لذا هرچه این مراکز در حوزه پژوهش سرمایه گذاری بیشتر و کیفی تر داشته باشند، جشنواره موفق تر خواهد بود. 

 

وی در ادامه اظهار کرد: جشنواره بین المللی فارابی قادر است هر سال سطح علمی کشور در حوزه علوم انسانی اسلامی را ارزیابی و میزان فاصله با مرزهای علمی را اندازه گیری کند.

 

غلامی در ادامه تاکید کرد: از برکات جشنواره بین المللی فارابی ایجاد مسیر تعاملات علمی با سایر کشورها و تقویت دیپلماسی علمی است به ویژه آنکه این جشنوره آثاری را از دانشگاه های مختلف دنیا دریافت می کند. همچنین قرار است برای دوره های آتی ارتباطات خود را با مراکز علمی کشورهای مختلف گسترش دهیم.

 

رییس مرکز مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به ایجاد کمیته مشترک میان ایران و قزاقستان به منظور کار بر شخصیت حکیم فارابی گفت: لذا دبیرخانه جشنواره بین المللی فارابی نیز در این باره احساس وظیفه می کند و در کنار برگزاری کنگره ای بین المللی سهمی جدی در پژوهش درباره شخصیت این فیلسوف برجسته برای خود قایل است.

 

وی از افزوده شدن محور علم دینی به بخش بین الملل سیزدهمین جشنواره فارابی خبر داد و گفت: در جشنواره آینده دو محور مرجعیت علمی و دیپلماسی علمی نیز به جشنواره بین المللی فارابی اضافه و بخش بین الملل تقویت می شود؛ حتی اگر لازم باشد از داوران غیر ایرانی نیز برای ارزیابی ها بهره می گیریم و بر حضور فعال تر دانشگاه ها و پژوهشگاه بر جشنواره تاکید داریم.

 

غلامی در پایان خاطرنشان کرد: بنا بر تاکید وزیر علوم فردای اختتامیه ضیافت شام با حضور برگزیدگان جشنواره برگزار می شود تا فرصت اظهار نظر آنها درباره آسیب ها، چشم اندازها و شیوه های ارتقای علوم انسانی به بحث و بررسی گذاشته شود.

 

این گزارش می افزاید، در ادامه، مهدی عباس زاده با اشاره به برگزاری جشنواره فارابی در دو بخش داخلی و بین المللی اظهار کرد: هر یک از این بخش ها فرآیند خاص خود را دارد. در بخش داخلی سه هزار و 88 اثر در سامانه جشنواره ثبت شد که پس از پالایش اولیه و ارزیابی تطبیقی مصادیق اثر پژوهشی در آنها نهایتا دو هزار و 669 اثر برای بررسی در 15 گروه علمی انتخاب شدند.

 

دبیر شورای علمی جشنواره بین المللی فارابی با اشاره به گروه های 15 گانه علمی این جشنواره بیان کرد: اخلاق- ادیان- عرفان، جغرافیا- تاریخ- باستان شناسی، حقوق، ادبیات، علوم اجتماعی و ارتباطات اجتماعی، علوم اقتصادی و علوم مالی، علوم سیاسی، علوم تربیتی، علوم قرآنی، فقه و اصول، فلسفه، منطق، کلام، فناوری اطلاعات و کتابداری، مطالعات انقلاب اسلامی و مطالعات زیبایی شناسی گروه هایی هستند که آثار جشنوره در آنها به ارزیابی گذاشته شد.

 

وی افزود: ارزیابی اجمالی ابتدا در گروه ها که همگی متشکل از اساتید ممتاز و خبره کشوری هستند، صورت گرفت تا نهایتا 207 اثر به مرحله ارزیابی تفسیری راه یابند.

 

عباس زاده درباره فرآیند ارزیابی تفصیلی این 207 اثر بیان کرد: مسئله محور بودن، حل روش مند مسئله، نوآوری، نقد دیدگاه های مکاتب و آرا، نظریه پردازی و گره گشایی های علمی از شاخص هایی است که در این مرحله در آثار راه یافته مورد بررسی قرار گرفت.

 

وی با بیان اینکه فرآیند داوری در مرحله تفصیلی بسیار سخت است، گفت: چنانچه کار در همین دوره بعضا به داوری پنجم و ششم رسید تا نهایتا از 207 اثر 16 اثر در دو بخش برگزیده و شایسته تقدیر در دو گروه جوان (زیر 35 سال) و بزرگسال (بالای 35 سال ) تقدیر شوند.

 

دبیر شورای علمی جشنواره بین المللی فارابی با بیان اینکه جوایز در دو رتبه اعطا می شود، ابراز کرد: برگزیده در سه سطح 1 و 2 و 3 و شایسته تقدیر که البته در جشنواره سیزدهم ما رتبه برگزیده یک نداشتیم و عمده رتبه ها مربوط به برگزیدگان سطح 3 و شایسته تقدیر می شوند؛ این مسئله ضرورت پیمودن جدی تر راه در عرصه علوم انسانی- اسلامی را یادآور می شود.

 

وی درباره دیگر چهره هایی که در اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی تقدیر می شوند، بیان کرد: در بخش داخلی از شخصیت های پیشگام یعنی چهره های برجسته علوم انسانی که در قید حیات نیستند و شخصیت های پیشتاز یعنی اندیشمندان و پژوهشگران فعال کنونی نیز تقدیر می شود. در این محور بنا بر پیشنهاد اساتید گروه های 15 گانه حدود 20 نفر معرفی شدند که در نهایت از پنج شخصیت پیشگام و پنج شخصیت پیشتاز در عرصه علوم انسانی اسلامی تقدیر به عمل می آید.

 

عباس زاده در ادامه ابراز کرد: محور دیگر تقدیرها در بخش داخلی مربوط به ترجمه آثار علوم انسانی اسلامی از زبان های عربی و انگلیسی به فارسی می شود که در این محور نیز دو نفر مورد تقدیر قرار می گیرند. محور دیگر تقدیر از یک نظریه پرداز برتر است.

 

وی تاکید کرد: علاوه بر این از یک انجمن علمی و یک نشریه برتر نیز همزمان با آیین اختتامیه جشنواره بین المللی فارابی تقدیر می شود که در مجموع شامل 41 فرد اثر خواهند شد.

 

وی درباره بخش بین الملل سیزدهمین جشنواره بین المللی فارابی گفت: 84 اثر در این دوره به دبیرخانه ارسال شد که برخی از طریق ثبت در سامانه و برخی نیز از طریق تعامل و مکاتبه ما با نهادهای علمی صورت گرفت و در نهایت 65 اثر به داوری راه یافت.

 

وی با بیان اینکه آثار بخش بین الملل در سه محور اسلام شناسی، ایران شناسی و علوم دینی ارزیابی شده اند، افزود: نهایتا از 65 محقق 10 محقق برتر از کشورهایی همچون بنگلادش، مراکش، مالزی، هندوستان، لبنان، بوسنی، فیلیپین و پورتوریکو در اختتامیه جشنواره تقدیر به عمل می آید.

 

 

کد خبر 1190635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha