آبیاری نوین و غلبه بر بحران خشکسالی/ صرفه جویی، راهکار برون رفت از خشکسالی

توسعه روش ها و سامانه های نوین آبیاری به خصوص در شرایط کنونی که مناطق مختلف کشور از جمله خراسان شمالی با بحرانی به نام خشکسالی مواجه شده، فرصتی برای استفاده بهینه از منابع آبی و کاهش برداشت از سفره های زیرزمینی به شمار می رود.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ توسعه روش ها و سامانه های نوین آبیاری به خصوص در شرایط کنونی که مناطق مختلف کشور از جمله خراسان شمالی با بحرانی به نام خشکسالی مواجه شده، فرصتی برای استفاده بهینه از منابع آبی و کاهش برداشت از سفره های زیرزمینی به شمار می رود.

 

بخش کشاورزی که منبع اصلی غذایی برای جوامع بشری محسوب می شود در شرایط خشکسالی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و آسیب های جدی می بیند به طوری که کاهش آب های سطحی سبب می شود تا زارعان و باغداران و سایر بخش ها به برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی  روی بیاورند که هم اکنون برای صرفه جویی از این منبع خدادادی باید به دنبال راهکارهای علمی برای صرفه جویی باشیم که اجرای طرح های آبیاری نوین از آن جمله است که در چند سال اخیر در استان خراسان شمالی رونق گرفته و امید است که راندمان آبیاری را بالا ببرد تا کشاورزان بدون دغدغه به تولید بپردازند.

 

عبور از بحران خشکسالی با اجرای آبیاری نوین

سیستم های نوین آبیاری سبب شده کشاورزان در این شرایط بحران خشکسالی، با همان منابع محدود، آسان تر از گذشته مزارع شان را آبیاری کنند. کـاهش شـدید بارندگی های ۲۰ ساله و  منـابع آب ناشی از بهره برداری های غیر مجاز و بی رویـه از آن‌هـا، از یـک طــرف و رشـــد جمعیــت و افــزایش تقاضـــا در بخش‌های مختلف به خصوص بخش کشاورزی از طرف دیگر، کمبود آب را به یک بحران تبدیل کرده است.

 

بنابراین امروزه در استان هر گونه سیاستگذاری در کاهش مصــرف آب در بخــش کشــاورزی و افــزایش رانــدمان آن، نقش بسزایی در پایداری منـابع آبـی و مقابلـه بـا کمبـود آب ایفا می کند.

 

یک دانش آموخته بخش کشاورزی گفت: به دلیل مدیریت بهینه منابع آبی، سال‌های اخیر استقبال بیشتری از اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان شده ولی در  دو سال اخیر به دلیل افزایش تورم، افزایش هزینه‌های خودیاری استقبال کاهش پیدا کرده است.

 

«وحید رحمانی» افزود: افزایش میزان تخصیصی اعتبار بلاعوض دولتی به طرح های نوین آبیاری، تخصیص تسهیلات بانکی کم بهره جهت استفاده متقاضیان برای تأمین سهم خودیاری می تواند برای استقبال بیشتر کشاورزان کمک کننده باشد.

 

وی افزود: باید بپذیریم که شرایط آب و هوایی استان از نظر بارش نزولات جوی مناسب نیست و در وضعیت مطلوبی قرار نداریم، به همین دلیل باید تلاش شود تا آب موجود را حفظ کنیم، در سنوات گذشته به دلیل کمبود بارش باران جمعیت بسیاری از روستاها کاسته شده که به نظر می‌رسد سیاست‌های تشویقی دولت بر مبنای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری بتواند کشاورزان را در بهبود راندمان کمک کند.

 

وی گفت: متاسفانه زمین های در اختیار کشاورزان کوچک است که بعضا از اجرای طرح سیستم آبیاری نوین استقبال نمی کنند اما می توانند با هم مشارکت کنند و تجمیع شوند که راهکار بسیار مناسب برای بهره مندی از منابع‌آبی محدود است.

 

رحمانی بیان کرد: گفته می شود که زمین های کشاورزی استان کوچک و غیر اقتصادی است اما در بسیاری از کشورها، کشاورزان در کمترین فضایی که در اختیار دارند تولید ثروت می کنند اما متاسفانه کشاورزان ما بیشتر زمین ها را رها خواهند کرد.

 

یک دانش آموخته بخش کشاورزی اظهارداشت: حتی در زمین های کوچک می توان با بردن علم و دانش و کسب تجربه کشاورزان پیشرو و خبره درآمد خوبی به دست آورد که این مستلزم توجه به توصیه های کارشناسان است.

 

وی گفت همچنین کشاورزان باید از منابع‌ آبی خود چند منظوره استفاده کنند به طور مثال می توانند در استخرها و مخازن آبی که در اختیار دارند، ماهی نیز پرورش دهند اما متاسفانه هم اکنون از منابعی که در اختیار داریم بهینه مصرف نمی کنیم.

 

رحمانی از کشاورزان این استان خواست تا اراضی خود را برای اجرای طرح های نوین با سایر اراضی کوچک یکپارچه کنند و گفت: با چنین اقداماتی همه آنان از درآمد خوبی برخوردار خواهند شد چرا که هزینه های اجرای طرح پایین می آید.

 

تجهیز 39 هزار هکتار از اراضی به سیستم های آبیاری نوین 

 

مدیر امور آب، خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم با بیان اینکه اکنون ۳۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان به سیستم های آبیاری نوین تجهیز شده است، گفت: پارسال هزار و ۲۰۰ هکتار از کشتزارهای استان به این سیستم تجهیز شد.

 

«سیدابراهیم سیدی» اظهارداشت: در سال ۹۹ نیز به همین میزان اراضی کشاورزی به سامانه آبیاری نوین تجهیز شده بود.

 

وی اظهارداشت: طبق برآورد اولیه، ۵۰ هزار هکتار از سطح اراضی کشاورزی این استان قابلیت اجرایی برای اجرای طرح های آبیاری تحت فشار را دارد که با احتساب اجرای طرح های آبیاری کم فشار این سطح به حدود ۹۵ هزار هکتار می رسد.

 

مدیر امور آب، خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در سال های اخیر دولت از اجرای سیستم آبیاری نوین در زمین های کشاورزی حمایت های خوبی داشته، به طوری که ۸۵ درصد هزینه ها از سوی دولت تامین می شود و کشاورز ۱۵  درصد از هزینه ها را تامین می کند اما هم اینک اعتباراتی که از طریق اسناد خزانه اختصاص می یابد باعث افزایش قیمت تجیهزات مورد نیاز می شود که به کشاورز تحمیل خواهد شد.

 

افزایش 13 درصد راندمان آبیاری

 

سیدی گفت: راندمان آبیاری در سال های ۹۲ در سطح اراضی این استان ۳۴ درصد بود که با اجرای طرح های آبیاری نوین این شاخص به حدود ۴۷ درصد رسیده است.

 

وی اظهارداشت:  اما اگر این شاخص را تنها در اراضی که طرح های آبیاری نوین اجرا شده محاسبه کنیم به طور متوسط بیش از ۷۵ درصد است.

 

وی افزود: به طور تفکیک راندمان آبیاری در طرح های کم فشار ۶۵ درصد، آبیاری بارانی ۷۵ درصد و قطره ای نیز  به ۹۰ درصد خواهد رسید.

 

اختصاص اعتبارات از محل سفر استانی رئیس جمهوری برای اجرای طرح های آب و خاک

 

«محمد محمدزاده» رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه سه هزار میلیارد تومان اعتبار در سفر رئیس جمهوری به استان در بخش کشاورزی مصوب شد که تحول زیادی در این عرصه ایجاد خواهد کرد، گفت:  از مجموع این میزان اعتبار دوهزار میلیارد تومان برای بخش آب و خاک در حوزه های مختلف بخش کشاورزی و هزار میلیارد ریال آن برای ایجاد خط اعتباری برای توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

 

وی اظهارداشت: این میزان اعتبار برای رونق کشاورزی استان در بخش آب و خاکٰ از جمله سامانه های آبیاری نوین و طرح های آبخیزداری، آبخوانداری، مرمت و احیای قنات ها، انتقال آب با لوله، توسعه و نوسازی اراضی و آبرسانی به عشایر است.

 

 

 

کد خبر 1190687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha