جشنواره آیین سخن یک آرایش رسانه‌ای برای ارزیابی و بهبود وضعیت زبان فارسی است

محمدزاده گفت: جشنواره آیین سخن یک آرایش رسانه ای است هم برای ارزیابی وضعیت زبان فارسی و هم برای بهبود آن است. ۵ سال پیش با یک پویش کار را آغاز و هر سال یک قدم رو به جلو برداشتیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمد جعفر محمد زاده مدیر رادیو ایران و رئیس شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا پیش از ظهر امروز در نشست خبری جشنواره آیین سخن که در ساختما شهدای رادیو برگزار شد با بیان اینکه در ظاهر جشنواره آیین سخن از اردیبهشت‌ماه شروع شده ولی این جشنواره از پشتوانه 5 ساله برخوردار است، گفت: از 5 سال پیش پویش آیین سخن آغاز شده است. در رادیو ایران از دو سال پیش شورای پاسداشت زبان فارسی تشکیل و تولیداتی داشتیم که در سطح رادیو پخش می‌شود، همچنین دوره های آموزشی برای برنامه سازان برگزار می‌شد. از جمله دوره پاسداشت زبان فارسی برای مدیران برنامه ساز، دوره دوم برای تهیه کنندگان و دوره سوم برای گویندگان و گزارشگران رادیو.

وی ادامه د اد: در این دوره ها بیش از آن که بپردازیم به این که چه طور غلط ننویسم و غلط نگوییم بیش‌تر به این پرداختیم که چرا باید زبان فارسی را پاس داشت و ارزش آن در چیست و آیا کاری زیبایی شناسانه است یا اهمیتی بیش از این دارد؟، برای نشان دادن اهمیتش یکی از بیانات رهبر معظم انقلاب را می‌خوانم که می‌فرمایند «زبان ملی مهم ترین و اصلی ترین شاخصه هویت فرهنگی یک ملت است، هر چه بر ذهنیت این ملت حاکم باشد تجسم و تبلورش در زبان ملی است، هر ملتی که زبان ملی عاریتی و غیر اصیل داشته باشد نمی تواند ادعا کند که فرهنگ ریشه دار دارد، هر چه زبان ملی ریشه دارتر فرهنگ ملی ریشه دارتر است و بدون تردید تجسم هویت فرهنگی یک ملت در زبان ملی اوست. زبان ملی یک آیینه است، زبان ملی ضعیف و نارس و نارسا قادر نیست در خودش یک فرهنگ قوی و غنی را بگنجاند»، این اهمیت زبان ملی از نگاه شخص اول این کشور است. 

مدیر رادیو ایران خاطرنشان کرد: وقتی از پاسداشت زبان ملی در جشنواره صحبت می کنیم به دنبال چه هستیم؟ به دنبال پاسداشت فرهنگ آن ملت؛ زیرا این فرهنگ در زبان آن ملت تجلی پیدا می کند، پس پاسداشت زبان، پاسداشت فرهنگ است و پاسداشت فرهنگ یعنی نگهبانی از هویت یک ملت.

محمدزاده با طرح این پرسش که وقتی می گوییم زبان فارسی در کشوری به وسعت ایران که اقوام مختلف دارد چرا باید بر آن تاکید کنیم؟، تصریح کرد: زبان علاوه بر کارکرد فرهنگ کارکرد ضبط و وصل دارد، زبان فارسی یک ملت را به هم پیوند داده و ممکن است در همین جمع گویش‌های مختلف داشته باشیم اما چه چیزی به هم پیوندمان داده است زبان فارسی؛ این پیونددهنده امروز یک ملت است.

وی افزود: بخش دوم کارکرد ارتباطی زبان پیوند یک ملت با گذشته خود است، ما از چه طریقی با تاریخ، اساطیر شعر و ادبیات پیوند داریم، با هزار سال پیش چه طور ارتباط می گیریم، با شاهنامه فردوسی چه طور ارتباط می گیریم، چه طور از احوال قرن ها و سده های اولیه مطلع می شویم، پس پاسداشت زبان فارسی یعنی پاسداشت فرهنگ یعنی پاسداشت ارتباط یک ملت با هم. آن هایی که بحث می کنند اولین جایی را که نشانه گرفته‌اند فرهنگ و سپس ارتباط امروز یک ملت با یکدیگر و سپس ارتباط آن ملت با گذشته اش است.

مدیر رادیو فرهنگ بیان کرد: همان طور که در عنوان «ویژه پاسداشت زبان، خط و ادبیات فارسی» می‌بینید رسانه موظف به حفظ شان زبان است که یک بخش آن شامل درست گفتن و درست نوشتن است، بخش دیگر اینکه مانع از هجوم واژه های بیگانه به زبان شویم و این مسئله‌ای نیست که فقط ما با آن مواجه باشیم، بخش دیگر حفظ ساختار زبان و نظام آویی آن است و از دیگر موارد این شان حفظ خط فارسی است. تولید موسیقی فاخر و ارزشمند یکی از مواردی است که می‌تواند به حفظ زبان کمک کند. این ها کار رسانه است، هم رسانه دیداری و شنیداری و هم رسانه های مکتوب.

محمدزاده ابراز داشت: جشنواره آیین سخن یک آرایش رسانه ای است هم برای ارزیابی وضعیت و هم برای بهبود آن. بحث پاسداشت زبان فارسی با جشنواره های دیگر متفاوت است، اگر کسی دغدغه ایران و فرهنگ ایران دارد باید بدانیم که به زبان فارسی اهمیت دهیم. چشم انداز رو به جلو است، 5 سال پیش با یک پویش آغاز کردیم و هر سال یک قدم رو به جلو برداشتیم و امیدواریم بخش های دیگر هم حضور پیدا کنند.

وی در مورد انتخاب برگزیدگان گفت: نامزدان اعلام شده شامل برنامه های پخش شده در سال 1400 بودند و بنابراین برنامه‌سازی ویژه‌ای برای آن نکرده‌ایم و از اتفاقی که روی آنتن افتاده نمونه برداشته‌ و به ساختار توجه کرده‌ایم، نوآوری در موضوع و ساخت برنامه، بخش دیگر بود و این که یک برنامه ساز به چه میزان از پشتوانه پژوهشی استفاده کرده است.

رئیس شورای پاسداشت زبان فارسی معاونت صدا در پایان افزود: تازگی و جذابیت و این که آیا حرفی که در برنامه‌ای زده شده است نو بوده یا بارها گفته شده و در نهایت ارزش محتوایی یک برنامه برای مهم بوده است و داوران ما تشخیص داده اند که آیا این برنامه زبان فارسی را پاسداشت داشته است یا خیر.

در بخش دیگری از این نشست یدالله گودرزی دبیر نخستین جشنواره ملی «آیین سخن» با بیان اینکه فعالیت خود را در این جشنواره به صورت یک پویش مردمی آغاز کردیم گفت: در فروردین ماه امسال آقای محمدزاده، رئیس شورای پاسداشت زبان فارسی این فعالیت را کلید زدند و از آغاز اردیبهشت فراخوان در سه بخش منتشر شد. بخش حرفه ای برنامه سازی رادیو، بخش فضای مجازی و بخش مردمی.

وی ادامه داد: تمرکز اصلی در نخستین دوره روی بخش حرفه ای بود. فراخوان به شبکه های ملی، استانی و شهری ارسال شد. تا 25 اردیبهشت روز پاسداشت زبان فارسی و فردوسی ادامه پیدا کرد. 250 برنامه رادیویی در قالب های مختلف به دست ما رسید. قالب های تصویب شده در رادیو که از شبکه های مختلف رادیویی روی آنتن رفت و شامل برنامه های گفتار محور، ترکیبی، مستند، ترکیبی و تبلیغی بود. در بخش مجازی، یکی از موارد مدنظر رادیونما بود. پدیده ای نوظهور که دو، سه سالی است رادیو در آن فعالیت دارد و عرصه ای برای ارتباط تصویری با مخاطبان است.

دبیر نخستین جشنواره ملی «آیین سخن» یادآور شد: در بخش مردمی از محاطبان رادیو خواستیم آثارشان را ارسال کنند و از جمله قطعات موسیقی و ویدئوهای کوتاه و در مجموع 54 اثر به دست مان رسید. کار هیات انتخاب شروع و برنامه های برگزیده و نامزدها انتخاب شدند.

گودرزی تصریح کرد: در حوزه داوری از کسانی استفاده کردیم که در حوزه فرهنگ و کار رسانه شناخته شده هستند. این بحث تخصصی است و تاکنون جشنواره ای در آن برگزار نشده است. بحث زبان علیرغم سادگی ظاهری دارای پیچیدگی های بسیار است. وظیفه ذاتی رسانه درست حرف زدن و حرف درست زدن است. اگر رسانه ای در این حوزه مشکل داشته باشد باید در جایگاه رسانه تردید کرد چرا که رسانه سعی می کند با مخاطب عام حرف بزند.

کد خبر 1190690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha