قطع برق مشترکان خانگی خط قرمز وزارت نیرو/افزایش ۴۴۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران با روی کار آمدن دولت سیزدهم

افزایش ۴۴۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران با روی کار آمدن دولت سیزدهم،قطع برق مشترکان خانگی خط قرمز وزارت نیرو است، هیچ مشکل فنی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو وجود ندارد،هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۵۷۷,۰۰۰ ریال رسید برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه ۸ تیر شبستان به شرح زیر است:

افزایش ۴۴۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت ایران با روی کار آمدن دولت سیزدهم

شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم هفتاد و یکمین گزارش سالانه خود موسوم به مرور آماری انرژی جهان ۲۰۲۲ را به تازگی منتشر کرده است. این گزارش از معتبرترین گزارش‌های بخش انرژی جهان است که از دهه ۱۹۶۰ و به طور سالانه توسط این شرکت منتشر می شود.

بریتیش پترولیوم در گزارش جدید خود از افزایش ۱۶.۱ درصدی تولید نفت خام و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۱ و با وجود تداوم تحریم های آمریکا خبر داده است.

*روند نزولی تولید نفت ایران با روی کار آمدن دولت سیزدهم معکوس شد

این گزارش تولید نفت ایران در سال ۲۰۲۰ را ۲.۷۳ میلیون بشکه در روز اعلام کرده بود اما در سال ۲۰۲۱ از تولید روزانه ۳.۱۷ میلیون بشکه ای نفت ایران خبر داده است که نسبت به سال قبل از آن ۴۴۰ هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۰ در نتیجه خروج آمریکا از توافق هسته ای تولید نفت ایران همواره روندی نزولی را طی کرده و از ۴.۴۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ به ۴.۲۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸، ۳.۰۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ و ۲.۷۳ میلیون بشکه در روز طی سال ۲۰۲۰ کاهش یافته بود.

توقف روند نزولی تولید نفت ایران پس از ۳ سال و افزایش ۱۶.۱ درصدی آن طی سال ۲۰۲۱ علی رغم حفظ تحریم ها درحالی بوده است که دولت سیزدهم در ایران طی این سال روی کار آمده است.  

*ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان شناخته شد

بر اساس این گزارش کل تولید نفت و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۱ معادل ۴.۱ درصد کل تولید جهان دراین سال بوده است. ایران هفتمین تولیدکننده بزرگ نفت خام و میعانات گازی جهان در این سال شناخته شده است. آمریکا با اختصاص سهم ۱۴.۴ درصدی از کل تولید جهان در رتبه نخست از این نظر قرار گرفته و روسیه، عربستان، کانادا، عراق و چین به ترتیب در رتبه های دوم تا ششم بزرگترین تولیدکنندگان نفت خام و میعانات گازی جهان قرار گرفته اند.

کل تولید نفت خام و میعانات گازی جهان در سال ۲۰۲۱ با رشد ۱.۴ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۷۷.۸۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۲۱ با کاهش ۰.۸ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۱۱.۱۸۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. تولید نفت روسیه در این سال ۲.۶ درصد افزایش و تولید نفت عربستان ۰.۴ درصد کاهش داشته است.

کل تولید نفت خام و میعانات گازی اوپک نیز در این سال با رشد ۲.۶ درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه شده و به ۲۸.۲۲۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.

 

قطع برق مشترکان خانگی خط قرمز وزارت نیرو است

اسماعیل نمازی، مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: قطع برق مشترکان خانگی خط قرمز وزارت نیرو است، از این رو تلاش می‌شود با کمک مردم برق لازم تامین شود. امیدواریم در تابستان امسال با کمک صنایع، همراهی مردم در حوزه بهینه‌سازی مصرف و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته شاهد قطعی برق نباشیم.

وی ادامه داد: از ابتدای این هفته همزمان با افزایش دمای هوا در نقاط مختلف کشور، میزان مصرف برق نیز روند صعودی به خود گرفته و براساس پیش‌بینی انجام شده طی روزهای آینده شاهد افزایش هر چه بیشتر این رقم خواهیم بود.

مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی با تاکید بر اینکه نیاز مصرف تابع درجه حرارت محیطی است، ادامه داد: اکنون بخش عمده‌ای از مصرف برق کشور متعلق به سیستم‌های سرمایشی است از این رو در تلاشیم با همراهی مردم بتوانیم همه نیاز شبکه را
بدون مشکل تامین کنیم.

وی گفت: افت نزولات جوی موجب کاهش توان تولید نیروگاه‌های برقابی شده و این مسئله موجب شده تا بار اصلی تامین برق پیک مصرف تابستان امسال بر دوش نیروگاه‌های حرارتی باشد.

نمازی ادامه داد: بدین منظور امسال برای نخستین بار بیش از ۹۴ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی پیش از شروع پیک مصرف برق تابستان به پایان رسیده تا این واحدها با تمام توان خود آماده تولید برق روزهای اوج مصرف باشند.

مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۹۰ میلیارد کیلووات ساعت انرژی در نیروگاه‌های کشور تولید شده است.

 

هیچ مشکل فنی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو وجود ندارد

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت شب گذشته (سه شنبه ۷ تیر) در برنامه پیگیری شبکه خبر درباره وجود مشکل فنی و امنیتی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو با اشاره به نامه معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صمت به معاونت صنایع حمل و نقل این وزارتخانه با این مضمون که سامانه یکپارچه تخصیص خودرو فاقد تاییدیه‌های فنی و امنیتی است، گفت: در پاراگراف اول این نامه‌ای که اشاره شده است اگر قرار باشد معاونت هماهنگی و امور کسب و کار دفتر فناوری داده اش صحه بگذارد روی امنیت این سامانه یک سری الزامات لازم است که آنجا اشاره می‌کند که چه الزاماتی لازم است و در پاراگراف دوم اگر قرار باشد روزی وزارت صمت خود واگذاری خودرو را تصدی کند و یک سامانه نیاز داشته باشد چه شرایط و الزاماتی باید وجود داشته باشد و در پاراگراف سوم هم یک سری پیشنهاد می‌دهد از طرف مرکز افتا دفتر ریاست جمهوری که رعایت آن‌ها می‌تواند به بهبود کیفیت سامانه موجود کمک کند، بنابراین امنیت سامانه هیچ مشکلی ندارد و قرعه کشی نوبت هم هیچ مشکلی نداشته و به خوبی برگزار شده و فقط این نامه در یک افق بلندمدت الزاماتی را بررسی می‌کند که در فضای کارشناسی باید لحاظ شود تا آن سامانه یا در تصدی وزارت صمت فعالیت کند یا در همین شرایط موجود بهبود کیفیت داشته باشد.

 

وی با اشاره به اینکه مرحله دوم قرعه کشی خودرو در همین سامانه‌ای که قرعه کشی مرحله اول برگزار شد انجام می‌شود، گفت: وزارت صمت نهایت دقت را به خرج می‌دهد تا در صورت نیاز برای سامانه سازوکاری تعریف شود که بهتر از این عمل کند، حتما آن را مورد توجه قرار داده و به پیمانکار جهت اجرا تاکید می‌شود، زیرا که وزارت صمت قرعه کشی را انجام نمی‌دهد و بخش خصوصی مجری آن است و سازمان حمایت ناظر بر قرعه کشی است. 

 
 

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه برای آن‌ها هیچ مشکلی پیش نیامده و همین الان بخش عمده خودرو تخصیص داده شده است و بخشی هم مراحلش را طی می‌کنند، گفت: هیچ مشکلی برای این افراد وجود ندارد.

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۵۷۷,۰۰۰ ریال رسید

امروز (چهارشنبه ۸ تیر) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۵۷۷,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۲۰.۱ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۴۳,۹۴۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۳۶,۰۳۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۷۹,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۴۹,۰۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۲۹,۴۸۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (چهارشنبه ۸ تیر) قیمت هر دلار آمریکا در صرافی ملی به ۲۷۷,۱۲۹ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو در صرافی ملی به ۲۸۶,۶۲۶ ریال و قیمت هر پوند به ۳۷۴,۴۵۰ ریال رسید.

 

 

 

کد خبر 1190859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha