گسترش عفاف و حجاب؛ از برخوردهای سلبی و ایجابی تا عوامل تأثیر گذار در فرهنگ عمومی جامعه

برخی معتقد به برخوردهای سلبی و عده ای دیگر قائل به برخوردهای ایجابی در موضوع عفاف و حجاب هستند؛ اما فرهنگ عمومی حاکم بر جامعه که متأثر از مؤلفه های زیادی است نیز در پایبندی و یا انحراف نسبت به عفاف و حجاب نقش آفرین است.

خبرگزاری شبستان- کرمان

 

قانون "گسترش فرهنگ عفاف و حجاب" مصوب ۱۳ دی ماه ۱۳۸۴ که پس از تصویب به دلیل برخی ملاحظات که رییس جمهوری وقت، آن را اشکالات طرح نامیده بود متوقف و بعدها در چندین مورد در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگی و اجتماعی زنان، مورد بررسی و تجدید نظر قرار گرفت و در نهایت در دوره وزارت صفارهرندی نهایی شد.


 
با این حال قانون "گسترش فرهنگ عفاف و حجاب" که در آن وظایف حدود 20 سازمان و ارگان دولتی در این رابطه تعریف شده است، با گذشت ۱۷ سال اجرایی نشده و تنها بخش و نهادی که مطابق این قانون وظایف خود را انجام داد، نیروی انتظامی بود که آن هم به دليل تنها ماندن و عدم حمايت از او به وسيله ديگر نهادها در اين عرصه، پس از بروز برخی فشارها و انتقادات، كار را نیمه تمام رها کرد.

 

برخی بر این باور هستند که طی این مدت در اصول اخلاقی و ارزش های بخشی از جامعه تغییرات اساسی ایجاد شده، تمایل به زندگی اشرافی گسترش پیدا کرده، روابط و رفتارهای اجتماعی تغییر شکل یافته و... که برآیند همه اینها گسترش بدحجابی و متأسفانه در پاره ای از موارد، بی حجابی و کشف حجاب شده است.

 

اخیراً وزارت کشور با ورود به این موضوع، طی ابلاغیه ای در خردادماه امسال، خواستار تشکیل ستادهای استانی عفاف و حجاب شده است تا نهادها و سازمان های مسئول در این امر را هم افزا کند.

 

برخی معتقد به برخوردهای سلبی و عده ای دیگر قائل به برخوردهای ایجابی در موضوع عفاف و حجاب هستند؛ با این همه اما آنچه که باید نصب العین نهادهای متولی در این امر به عنوان وظیفه حاکمیت در قبال مصون سازی جامعه از انحرافات ناشی از بدحجابی، مورد مداقه قرار بگیرد؛ استفاده از ظرفیت کارشناسان خبره تربیتی است چه آنکه عفاف و حجاب اساساً یک موضوع مهم تربیتی به شمار می رود که پایبندی و یا انحراف از آن فارغ از عوامل محیطی، از درون هر انسان آغاز می شود.

 

دومین موضوع مهم در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه اسلامی، فرهنگ عمومی حاکم بر جامعه است؛ تا زمانی که جَو غالب جامعه و مجموع عوامل فرهنگ ساز به گونه ای باشد که بی توجهی به مسئله عفاف و حجاب را در پی داشته باشد، گسترش عفاف و حجاب در چنان محیطی اساساً کار دشواری است.

 

امروز حتی یک واحد صنفی عرضه پوشاک در مسئله عفاف و حجاب نقش دارد؛ آرایشگاه های زنانه و مردانه، تالارها، مجتمع های تفریحی و پذیرایی، قهوه سراها، پارک ها و محیط های عمومی و... هر یک به نوعی؛ اما مشاهدات عینی و کف میدان حاکی از آن است امروز قاطبه این صنوف توجه چندانی به این مسئله مهم ندارند و خود مروج بسیاری از بدحجابی ها و مسائل خلاف شئون عفت هستد.

 

سرهنگ سیدرضا میررشیدی، رئیس اداره نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی استان کرمان می گوید: در سه ماهه نخست سال جاری طرح های کنترلی اجرا و در این راستا البسه نامتعارف و البسه با علائم شیطان پرستی کشف شد.

 

وی از پلمب ۷۰ واحد صنفی سفره خانه خبر داد و افزود: ۱۲ واحد صنفی قهوه خانه به دلیل عدم عدم رعایت حجاب اسلامی به مراجع قضایی معرفی شدند.

 

میررشیدی اما معتقد است یکی از مهمترین مشکلات این است واحدهای صنفی عرضه پوشاک هم اگر به طور کامل نظارت شوند، بسیاری از افراد خرید پوشاک نامتعارف را از طریق اینترنتی سفارش می دهند.

 

وی کنسرت ها را یکی دیگر از اجتماعاتی دانست که بعضاً کشف حجاب در آن رخ می دهد و به همین دلیل خواستار نظارت جدی ارشاد بر این برنامه ها شد.

 

عده ای بر این باور هستند که گسترش فرهنگ عفاف و حجاب فارغ از مصلحت سنجی و بدون تسامح و تساهل باید از ادارات شروع شود اما مسئله ای که نباید از نظر دور نگاه داشته شود این است زمانی این امر در سطح جامعه اثرگذار خواهد بود که ضمانت اجرایی تعهد و پایبندی به عفاف و حجاب در محیط بیرون از اداره نیز توسط کارمندان وجود داشته باشد.

 

طاهره بادامچی

کد خبر 1191024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha