«باید ها و نبایدهای« اوقات فراغت تابستان کانون مساجد

کلیه گروه های سنی به ویژه نوجوانان و جوانان در اوقات فراغت فصل تابستان از برنامه های کانون های مساجد استفاده می کنند که متولیان امر در این عرصه متعهد به اجرای «باید ها و نبایدهایی« هستند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: کانون های فرهنگی و هنری مساجد یکی از مهترین‌ پایگاه های اوقات فراغت در شهرها و روستاها هستند که جمعیت زیادی را تحت پوشش خود قرار داده و آنان از این مراکز درفصل های مختلف به ویژه در فصل تابستان بهره می برند.

کانون های فرهنگی و هنری دارای ظرفیت و قابلیت های منحصر به فردی هستند که گاهی عملکرد و جایگاه های آنان، این مراکز را از دیگر پایگاه های فراغتی متمایز ساخته است.

 

معنویت و قابل اعتماد بودن ‌مکان ‌از شاخصه های کانون های مساجد محسوب می شود که البته تنوع در برنامه ها بر جذابیت و نوآوری بر حضور در کانون های مساجد افزوده و هر چقدر این شاخصه ها بیشتر تقویت شوند به قطع یقین مخاطب بیشتری نیز خواهند داشت.

 

برنامه های متنوع فرهنگی و هنری در کانون های مساجد توانسته جمعیت زیادی را در طرح اوقات فراغت جذب کند و همین موضوع یک فرصت در مسجد به حساب می آید و متولیان این مراکز دینی این شاخصه را قدر بدانند.

وقتی کلیه گروه های سنی به ویژه نوجوانان و جوانان در اوقات فراغت فصل تابستان می توانند با حضور در ین مراکزطعم معنوی و شیرین آن را تجربه می کنند چرا مخالفت ها و رفتارهای سلیقه ای بعضی از ائمه جماعات، خادمین، هیات امنا و حتی نمازگزاران موجب دلسردی بچه های مسجد و مسئولان کانون های مساجد بشود.

 

حمایت از تیم فعال در حوزه مساجد یک پتانسیل عظیم و نهفته برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن است که نباید نسبت به آن بی توجهی کرد و درک این موضوع که بعضی از مردم بی تفاوتی را پیشه کرده وهیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهند، موجب می شود انسان ها خاص و دلسوز را بشناسیم و همراه آنان باشیم.

 

جذابیت و نوآوری در برنامه های اوقات فراغت

 

تنوع برنامه و جذابیت هایی که در دیگر مراکز و حتی دشمن به واسطه فضای مجازی ایجاد کرده می طلبد تا فعالیت های جذاب در کانون ها اجرایی شود.

جذابیت و نوآوری در برنامه های اوقات فراغت ضروری و غیرقابل انکار بوده و نباید متولیان این عرصه از آن غافل شوند. برنامه های قدیمی قادر به جذب نسل جدید نبوده و اقبال عمومی را افزایش نمی دهد.

نام گذاری های جذاب و هیجانی برای فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری از جمله اقدامات در افزایش جذابیت و اقبال عمومی به حساب می آید.

استاد روانشناس در اصفهان با اشاره به اینکه فعالیت هایی مثل کارگروهی که دستاوردهایی همچون افزایش رفافت، دوستی، حل مسئله و زندگی در کنار سلایق مختلف را  به همراه دارد، گفت: چنین برنامه هایی جذابیت خاصی داشته و نسل جدید را به خود جذب می کند.

به گفته علیرضا معماریان، پول و دارایی و امکانات به تنهایی راهگشای جذب افراد نیست بلکه باید برنامه های متنوع فرهنگی و هنری برنامه ریزی و اجرا شود.

 

وی ادامه داد: مدیر توانمند با استفاده از چنین ظرفیتی قادر به رفع چالش ها و بهره گیری بالای از منابع محدود خواهد بود و هنر خود را به در افزایش بهره وری نشان می دهد.

 

اخلاق رفتاری و کرداری در مساجد

 

یکی از جنبه های موثر و جذاب در ورود افراد جدید به کانون های فرهنگی و هنری، اخلاق رفتاری و کرداری مدیر مسئول و تیم همراه است که می تواند زمینه حضور را تقویت کند.

البته دیگر افراد موثر در مسجد نباید با رفتارهای غلط خود ناملایمتی ایجاد کنند و زحمات دیگران را از بین ببرند.

 

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان به متولیان مساجد توصیه کرد، رفتارهای غلط را ترک کرده و با خوش رویی و مهربانی از نسل جدید و جوان استقبال کنند.

حجت الاسلام «مجتبی کوچک زاده« افزود: با رفتارهای خوب امکان جذب دختر و پسر نوجوان و جوان به مسجد رقم خورده و آنان از برنامه های فرهنگی، قرآنی، هنری، ورزشی و اعتقادی مسجد بهره مند خواهند شد.

 

وی ادامه داد: اخلاق خوب بسیار در جذب فرد به جریان موثر به عضویت در مسجد و کانون های فرهنگی و هنری موثر بوده به همین دلیل باید رفتارها مدیریت شود.

 

زیست بوم مجازی در کنار فعالیت های حضوری

 

سامانه بچه های مسجد به عنوان زیست بوم مجازی کانون های فرهنگی و هنری که جایگاه و اهمیت خود را در دوران کرونا نشان داد، امروز نیز در کنار فعالیت های حضوری به افراد کمک می کنند تا در برنامه ها و رویدادهای سایبری شرکت کنند.

این چنین ظرفیتی برای کسانی که امکان حضور و بهره برداری از فعالیت های فیزیکی را ندارد، یک فرصت به حساب می آید چرا که برنامه های غیرحضوری و آفلاین است.

 

به گفته سرپرست ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان، سامانه بچه های مسجد و رویداد فهما شبکه به هم پیوسته ای از کانون های مساجد ایجاد کرده و همین کار شبکه ای و تعاملی موجب همکاری مشترک و هم افزایی بین کانون های مساجد شده است.

«جلال ریزانه« معتقد است، طی این سه سال گذشته توانسته ایم همکاری های مشترک و فعالیت های موثری را در حوزه کانون های مساجد رقم بزنیم به گونه ای که همکاری و هم افزایی رشد پیدا کرده و دستاوردهای آن به جامعه رسیده است.

کد خبر 1191152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha