سالانه ۳۵ میلیون مترمکعب آب از چاه‌های غیر مجاز برداشت می شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به شناسایی روزانه چاه‌های غیر مجاز در استان، مجموع برداشت آب از این چاه‌ها را سالانه حدود ۳۵ میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: خوشبختانه در استان چاه عمیق غیرمجاز نداریم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ «سیدعقیل مرتضوی» در حاشیه نشست شورای حفاظت از منابع آب استان گفت: تعدیل پروانه دشت‌ها با ضرایب بالایی به صورت پلکانی و مرحله ای به اجرا در خواهد آمد.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: بیش از 90 درصد از چاه‌های برقی استان به شمارشگرهای هوشمند آب و برق تجهیز شده اند و امکان رصد و مدیریت آنها وجود دارد.

 

وی اظهارداشت: بیشترین اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی مربوط به چاه‌های دارای پروانه و همچنین چاه‌های دیزلی است و به همین منظور گروه‌های گشت و نظارت به صورت مستمر از چاه‌ها بازدید و آماربرداری می کنند.

 

مرتضوی، انسداد چاه‌های غیرمجاز را از دیگر برنامه های در دست اقدام شرکت آب منطقه ای ذکر کرد و گفت: در سال گذشته 96 حلقه چاه غیرمجاز مسدود و مسلوب المنفعه شد و در سال جاری نیز انسداد چاه‌های غیر مجاز دیگر در دستور کار است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با اشاره به شناسایی روزانه چاه‌های غیر مجاز در استان، مجموع برداشت آب از این چاه‌ها را سالانه حدود 35 میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: خوشبختانه در استان چاه عمیق غیر مجاز نداریم.

 

وی بیان کرد: انسداد چاه‌های غیرمجاز در حریم چاه آب شُرب و سپس در حریم چاه‌های دارای پروانه بهره برداری، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، تعدیل پروانه های بهره برداری و ممنوعیت و محدودیت کشت برنج از عمده اقدامات صورت گرفته در راستای حفاظت از منابع آب زیرزمینی استان است.

 

استان خراسان شمالی 11 دشت دارد که هشت دشت آن ممنوعه و بحرانی است که به منظور حفاظت از منابع آب زیرزمینی و به تعادل رسیدن منابع آب، ضرایب تعدیل پروانه بهره برداری از چاه‌های آب توسط وزارت نیرو ابلاغ و در دست اقدام قرار دارد.     

 

 

کد خبر 1191282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha