«اعتیاد» آتشی که جوانان هیزم آن هستند/ فرهنگ‌سازی اصلی‌ترین راهکار مقابله با مصرف مواد مخدر

اعتياد امروزه از معضلات و خطرات گريبان‌گير جامعه است و جوانان مخاطبان اصلی آنند و آموزش و فرهنگ‌سازی اصلی‌ترین راهکار برای مقابله با شیوع مصرف مواد مخدر است.

خبرگزاری شبستان_گیلان، مائده فلاحتکارضیابری:

گرفتار اعتیاد و آلوده مواد شدن به راحتی و در چشم برهم زدنی اتفاق می‌افتد و بیشتر جوانانی که گرفتار این دام می‌شوند به خیال خود با یک یا دو بار مصرف معتاد نمی‌شوند اما ندانسته وارد مسیری از زندگی می‌شوند که رهایی از آن ممکن نیست و فقط اراده‌ای پولادین می‌خواهد تا دوباره به زندگی برگردند.

 

امیرحسین جوان ۲۱ ساله گیلانی که درگیر مواد مخدر است، می‌گوید: در این یک سالی که شیشه مصرف می‌کنم از همه جا رانده شدم و از چشم خانواده و اطرافیانم افتاده‌ام.

 

وی با بیان اینکه اعتیاد به شیشه از دورهمی‌های دوستانه شروع شد و فکرش هم نمی‌کردیم روزی برسد که بدون مواد طاقت نیاوریم افزود: اگر می‌دانستم مواد مخدر چه بلایی بر سرم می‌آورد هرگز به آن پیشنهاد شوم روی خوش نشان نمی‌دادم و الان روزگارم جور دیگری بود.

 

با چند تن از جوانان گیلانی که گرفتار این بلای خانمان سوز شده‌اند به گفت‌وگو پرداخیتم، هر کدام از آنها نمی‌خواستند به این درد مبتلا شوند و همه فکر و ذهنشان این بود که تفریحی با دوستان خوش می‌گذرانند اما غافل از اینکه آتشی در خود روشن می‌کنند که خاموشی آن به سختی صورت می‌گیرد.

 

حال همزمان با فرا رسیدن هفته مبارزه با مواد مخدر در شهرستان‌های ماسال و صومعه‌سرا برنامه‌های مختلفی در حال برگزاری است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

 

* آموزش و فرهنگ‌سازی اصلی‌ترین راهکار برای مقابله با شیوع مصرف مواد مخدر

به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر مسئولین شهرستان ماسال اعم از فرماندار، امام جمعه، جانشین انتظامی و سپاه و دیگر مسئولین با حضور در کمپ ترک اعتیاد پرواز به سوی رهایی با بیماران این کمپ دیدار و گفتگوی صمیمی داشتند.

 

«غلامرضا گیل‌چالانی» در حاشیه این دیدار به خبرنگار شبستان اظهار کرد: فعالیت مراکز ترک اعتیاد در کاهش آمار اعتیاد و بازگشت فرد معتاد به خانواده و جامعه بسیار موثر بوده و از این رو فعالیت این مراکز قابل تقدیر است.

 

فرماندار ماسال افزود: بهبود بیماران این مراکز آرزوی قلبی همه ماست و مهارت آموزی و کسب شغل مناسب زمینه ساز ورود فرد بهبود یافته به مسیر زندگی سالم بوده و برای کاهش مشکلات مربوط به بهبودیافتگان باید زمینه مهارت آموزی این افراد در جامعه با همکاری همه ارگانها و مردم فراهم شود.

 

وی گفت: بهترین روش برای مقابله با مواد مخدر تمرکز بر فرهنگ سازی و افزایش آگاهی‌های عمومی است و وقتی جامعه خود را در برابر معضلات این پدیده شوم آگاه ببیند از نزدیک شدن به آن اجتناب خواهد کرد.

 

گیل‌چالانی آموزش و فرهنگ‌سازی را اصلی‌ترین راهکار برای مقابله با شیوع مصرف مواد مخدر عنوان و تصریح کرد: در بحث فرهنگ سازی و آموزش مقابله با معضل شوم اعتیاد باید از همه ظرفیت‌ها به ویژه گروه‌های مرجع، ائمه جمعه و جماعات، تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و ... استفاده کرد.

 

فرماندار ماسال خاطرنشان کرد: اعتیاد به مواد مخدر، آسیب اجتماعی بزرگی است که خانواده‌ها را تهدید می‌کند و افزایش آمار معضلاتی همچون طلاق، خشونت، بی بند و باری و سایر ناهنجاری های اجتماعی محصول همین امر است.

 

*تئاتر خیابانی مبارزه با اعتیاد در صومعه‌سرا اجرا شد

«نوراله صفرپور» از اجرای تئاتر خیابانی برخورد با معضلات اجتماعی و مبارزه با ریشه بزرگ اعتیاد به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در چندین نقطه شهرستان صومعه سرا خبرداد.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه سرا افزود: زبان هنر از بهترین راه های پیشگیری از مصرف مواد مخدر است و باید از ظرفیت و توان هنرمندان در راه مبارزه با اعتیاد بهره گرفته و با برنامه های فرهنگی، آموزش های لازم ارائه شود.

 

وی با بیان اینکه اعتیاد یکی از معضلها و آسیبهای اجتماعی قرن است گفت: اعتیاد موجی است که می‌تواند تمام عمر شخصی را در خود غرق کرده و فرصت نفس کشیدن هم به او ندهد و تنها غریق نجات این موج بی رحم ترک اعتیاد است.

 

صفرپور تصریح کرد: موسسه ی  بازیگری روزنه آبی شهرستان صومعه سرا با مدیریت مهدی مهربان که خود در ماههای اخیر در جشنواره های فراملی کارهای بزرگی را ارائه داده تئاتری زیبا و پندآموز خیابانی در خصوص ترک اعتیاد و برخورد با معضلات اجتماعی را در چندین نقطه ی شهرستان با حظور مسئولین شهرستان اجرا کرد.

 

گفتنی است،‌در جامعه‌ي مدرني كه از ارتباطات بسيار وسيع و گسترده‌ در جهان برخوردار است، نمي‌توان برخورد فرهنگ‌هاي متفاوت را با هم ناديده گرفت،پيامد اين برخوردها گاه به ضرر جامعه و گاه به نفع آن است، اعتياد از زمان‌هاي بسيار دور در جوامع وجود داشته و جزو معضلات آن بوده است و حال بعد از گذشتن ساليان متوالي، اين بلاي خانمان سوز به صورت‌ها و با ترفندهاي متفاوت گريبان گير نسل نو شده است. اين نسل نيازمند آگاهي است تا بتواند در مقابل خطرات ايمن باشد.

 

کد خبر 1191362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha