مهدویت یکی از دغدغه های امام جواد(ع) بود

درویش یکی از دغدغه های امام جواد(ع) را بحث مهدویت دانست و گفت: تعیین کردن وقت ظهور از آسیب هایی است که منتظران را گرفتار می کند.

«رقیه درویش» در گفت و گوبا خبرنگار خبرگزاری شبستان با تسلیت سالروز وفات جوادالائمه (ع) به اشاره به اینکه انسان به طور فطری دوستدار کمال و فضیلت است و نوعا به انسان های کمال یافته عشق می ورزد و آنها را تحسین می کند اظهار کرد: یکی از رمزهای توفیق اهل بیت(ع) صید دل های پاک و مستعد بود.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: البته ممکن است کسانی توفیق این را داشته باشند که با اهل بیت(ع) زیر یک سقف باشند اما از توفیق خود نه تنها استفاده نکرده بلکه برعکس اقداماتی را به عمل بیاورد که شایسته هم نباشد.

وی مهمترین رمز موفقیت حضرت رسول و فرزندان گرانقدرشان و نیز امام جواد(ع) را صبر و بردباری در زندگی عنوان کرد و افزود: یکی از خصوصیات بارز امام جواد(ع) شجاعت در کلام و گفتار بود.



*راه های دست یابی به رضوان الهی
درویش بیان کرد: کسی که زیاد استغفار می کند، نرم خویی کردن با مردم و زیاد صدقه دادن سه مهمی است که امام جواد(ع) فرمودند اگر بنده بخواهد آنرا داشته باشد به رضوان خداوند دست میابد.

وی اذعان کرد: صدقه دادن فقط به مال نیست بلکه می توانیم از نظر علمی، فکری فرهنگی و... دیگران را از داشته های خود بهره مند کنیم و در کنارش اگر استغفار و نرم خویی را نیز داشته باشیم می توانیم به رضوان الهی دست پیدا کنیم.

درویش اضافه کرد: درباره صدقه دادن آنحضرت اینطور تشویق می کند که؛ نعمت خدا بر کسی فراوان نازل نمی شود مگر اینکه نیازهای مردم نسبت به او بیشتر خواهد شد،  یعنی اگر دیدید مردم از شما طلب و درخواستی دارند بدانید که اینها از نعمت های خداستو وقتی شما مشکلات مردم را حل کرده و نیازشان را بر آورده می کنید خداوند عالم نعمتش را بر شما افزون می کند.



*مهدویت یکی از دغدغه های امام جواد(ع) بود
وی در ادامه یکی از دغدغه های امام جواد(ع) را درباره بحث مهدویت دانست و تصریح کرد: آنحضرت به کررات مردم را نسبت به امر غیبت طولانی امام زمان(عج) هشدار می دادند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از کسانی که در انتظار حضرت مهدی(عج) هستند منتظر واقعی نیستند، گفت: از آن جهت که اخلاص حقیقی در آنها وجود ندارد و فکر می کنند که منتظرنند در حالی که اگر فکر و دل کسی خالص باشد و از هر گونه انکار و شکی خودش را دور نگه دارد، منتظر دلدار خواهد شد.

وی، وقت تعیین کردن در تعجیل را از آسیب هایی دانست که احتمال دارد منتظران را گرفتار کند.


*افرادی که برای ظهور وقت مشخص می کنند دروغگو هستند
درویش با اشاره به اینکه حضرت جواد(ع) درباره توحید می فرمایند افرادی که برای ظهور امام زمان(عج) وقت مشخص می کنند دروغگو هستند اظهار کرد: در این زمینه روایات زیادی از امام جواد(ع) و سایر معصومین نقل شده و از شیعیان خواسته اند تا ابدا از تعیین وقت برای ظهور پرهیز کرده و کسانی که همچین چیزی را برای مردم مطرح می کنند آنها را تکذیب کنند.

وی اضافه کرد: امام جواد(ع) همچنین درباره آسیب تعجیل در عصر انتظار می فرمایند «عجله کنندگان در عصر غیبت هلاک می شوند»، این امر همچنین در روایات نکوهش شده و عجله ای که در این روایات مزمت شده ضد حرف تسلیم است.



*منتظر حقیقی نباید گرفتار شتابزدگی شود
درویش بیان کرد: منتظر حقیقی نباید گرفتار شتابزدگی شود، چون هر چه شتابزدگی ما بیشتر باشد گرفتار شک و تردید در مورد وجود نازنین امام زمان و ظهور می شویم.

این استاد دانشگاه گفت: وظیفه ما این است که مقدمات را فراهم کنیم و تهیه مقدمات ما را منتظر میکند و انتظار منفی را کنار می گذاریم.

وی افزود: امام جواد(ع) می فرمایید آنهایی که در برابر قضا و قدر الهی در عصر غیبت صبر داشته و تسلیم باشند نجات پیدا می کنند از این رو وظیفه ما این است در کنار اینکه باید تلاش کنیم تا مقدمات ظهور مهیا شود قطعا باید در برابر قضا و قدر الهی نیز تسلیم باشیم.



*شیعیان وظیفه صبر و تسلیم خود را فراموش نکنند
 درویش خاطر نشان کرد: اگر شیعیان وظیفه تسلیم و صبر را فراموش کنند ممکن است گرفتار افراد فرصت طلبی  شوند که با ساختن مهدی های دروغین باعث ناامیدی و حتی  انکار قضیه مهدویت می شوند و بجای اینکه مردم به وظایف خود بپردازند گرفتار آشفته بازار خواهند شد.

وی تصریح کرد: گرچه ما موظب هستیم برای تعجیل امام زمان(عج) دعا کنیم اما آن دعا کردن باید همراه با تلاش باشد.

وی تاکید کرد: ما نباید در برابر تصمیم الهی صبر و تسلیم خودمان را فراموش کنیم و شکوه و اعتراض به قضا و قدر داشته باشیم.

کد خبر 1191440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha