برقراری روابط اقتصادی و تجاری خراسان جنوبی با کشورهای حوزه قفقاز

قناعت گفت: سفرای کشورهای حوزه قفقاز را به خراسان جنوبی دعوت کردیم که از نزدیک در جریان ظرفیت های اقتصادی و تجاری و همچنین سرمایه گذاری در استان قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «جواد قناعت» شامگاه (9 تیر) در جلسه شورای روابط اقتصادی و تجاری خارجی خراسان جنوبی با بیان اینکه همواره یک نگاه سنتی بر مسائل افغانستان وجود داشته است، اظهار کرد: کشور مسلمان افغانستان ظرفیت های اقتصادی و تجاری خوبی دارد که باید از این ظرفیت ها در حوزه اقتصادی بهره مند شویم.

 

وی با بیان اینکه سیاست دولت سیزدهم تقویت روابط با همسایگان است، لذا می طلبد که نگاه ما به افغانستان از یک نگاه سطحی به یک نگاه عمیق و همه جانبه تبدیل شود، افزود: پیوند کهن و تاریخی و دینی، زبانی و آداب و رسوم مشترکی بین دو کشور ایران و افغانستان وجود دارد که باید از این ظرفیت برای تقویت روابط اقتصادی بهره مند شد.

 

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی در مرکز ترانزیتی شرق کشور قرار دارد، افزود: وجود چهار بازارچه مرزی در این استان یک ظرفیت بالایی برای حوزه اقتصاد و تجارت است که باید از همه اینها استفاده شود.

 

قناعت با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد کل صادرات خراسان جنوبی به خارج کشور به مقصد افغانستان است، افزود: بیش از 35 درصد کل صادرات ایران از نظر ارزشی و 50 درصد از نظر وزنی از طریق مرز ماهیرود به کشور افغانستان صورت می گیرد.

 

وی با بیان اینکه بعد از استقرار طالبان در افغانستان شاهد بی ثباتی در تصمیمات و سیاست های اقتصادی افغانستان هستیم که اینها باعث ایجاد اختلال در مناسبات اقتصادی دو کشور شده است، گفت: برخی تصمیمات ناگهانی و یک طرفه از سوی طرف افغانی در مناسبات اقتصادی ایران اختلال ایجاد می کند که در راستای بهبود این شرایط تاکنون دو نشست با والی فراه و سرکنسولگری افغانستان در مشهد برگزار شده است.

 

مقام عالی دولت در استان با تاکید بر اینکه نگاه خراسان جنوبی به بازارچه های مرزی استان ویژه و در راستای بازگشایی هر چهار بازارچه است که امید می رود فعال شوند، گفت: علاوه بر بازار افغانستان، به دنبال استفاده از ظرفیت کشورهای حوزه قفقاز و خاورمیانه برای ایجاد روابط تجاری با خراسان جنوبی هستیم که در این زمینه نیز تاکنون نشست هایی با پنج تن از سفرای کشورهای حوزه قفقاز در تهران برگزار شده است و در این دیدارها سفیران امادگی برای ارتباط اقتصادی با استان را داشتند.

 

قناعت ادامه داد: سفرای کشورهای حوزه قفقاز را به خراسان جنوبی دعوت کردیم که از نزدیک در جریان ظرفیت های اقتصادی و تجاری و همچنین سرمایه گذاری در استان قرار بگیرند.

 

وی با اشاره به ظرفیت های کم نظیر خراسان جنوبی در حوزه سنگ های گران قیمت معدنی، گفت: آینده بسیار درخشانی را در حوزه معادن برای خراسان جنوبی متصور هستیم، در همین زمینه بزودی شاهد حضور کشورهای خارجی در استان برای سرمایه گذاری خواهیم بود.

 

استاندار خراسان جنوبی ایجاد کنسولگری افغانستان در بیرجند، فعال سازی اتاق تجارت فراه و خراسان جنوبی، صادرات سوخت به افغانستان و تامین بخشی از سوخت مورد نیاز استان فراه و موافقت برای انتقال گاز به روستای کلاته نظر افغانستان، تکمیل راه ترانزیتی میل 78 را از جمله خواسته های استان از معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه برای بهبود روابط اقتصادی و تجاری با کشور افغانستان عنوان کرد.

 

 

 

 

 

کد خبر 1191509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha