روزملی خراسان آیینه فرهنگ رضوی

امام رضا (ع) روز دهم تیر ماه سال ۲۰۰ هجری وارد نیشابور، دیار فرهنگ و ادب و مردان و زنان فرهیخته شد و مورد استقبال گسترده علویان قرار گرفت، حضرت در این شهر که یکی از پایگاه های اهل بیت و شهر دانشگاهی و حوزوی بود، به بیان معارف اهل بیت پرداخت.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ از روزی که امام هشتم شیعیان جهان، آخرین خداحافطی را در مدینه با خانواده و یاران انجام داد و اشک اطرافیان، فضای وداع را حزن انگیز کرد، ۱۲۴۳ سال می گذرد.

 

در پی این رخداد تاریخی که پیش چشمان ماموران سفاک مامون عباسی اتفاق افتاد، علی بن موسی الرضا(ع) سوار بر مرکب، روانه دیار توس شد تا خلیفه غاصب به نیت پلیدخود برای به شهادت رساندن پسر پیغمبر نزدیکتر شود.

 

امام رضا (ع) راه طولانی حجاز تا توس را به سختی پیمود اما در هر منزلگاه، مورد استقبال ارادتمندان وعاشقان اهل بیت (ع) قرار گرفت تا خاری بر چشمان حکام جور باشدکه قصد جانش را کرده بودند.

 

ثامن الحجج (ع) در ادامه راه، روز دهم تیرماه سال ۲۰۰ هجری وارد نیشابور، دیار فرهنگ و ادب و مردان و زنان فرهیخته شد و مورد استقبال گسترده علویان شهر قرار گرفت.

 

امام در این سرزمین که در آن عهد یکی از پایگاه های اهل بیت و شهر دانشگاهی و حوزوی بود، با اغتنام از فرصت به بیان معارف و اهمیت پاسداری از ارزشهای دین خدا پرداخت و مردم را به اطاعت از خدا و دین پیامبر خاتم فرا خواند.

 

در این روز فرصتی فراهم آمد تا دیدار عمومی با مردم نیشابور رقم بخورد. همه قشرها بویژه فرزانگان شهر گردهم آمدند تا عبارات جواهر کلام از لسان پسر رسوالله را بشنوند.

 

آنگاه امام رضا (ع) لب به سخن گشود و حدیث شریف سلسله الذهب را نقل کرد تا به مدد، عالمانی که با قلمدانهای مرصع در محضرشان بودند، این سند طلایی برای همیشه به عنوان رکن ولایتمداری برای بشریت ثبت شود.

 

از سال ۱۳۸۵ شورای فرهنگ عمومی استان خراسان رضوی، این روز را بنام روز ملی خراسان ثبت کرده است تا فرصتی برای بازآفرینی آن سفر تاثییر گذار تاریخ تشیع فراهم شود.

 

امام رضا (ع) در دوران حضور در خراسان بزرگ که بیشتر آن در مرو سپری شد، منشا صدور انوار نبوی وعدالت علوی و علم رضوی در گستره گیتی بود.

 

و امروز بعد از هزاره ای از آن زمان، مضجع شریف این امام همام، همچنان محل هبوط فرشتگان و مقصد سفر دلباختگانی است که از اقصی نقاط ایران وجهان به سوی حرم مولا می شتابند.

کد خبر 1191511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha