بخش نخست فاز ۲ پالایشگاه آبادان راه‌اندازی می‌شود

قیم بابیان اینکه بخش نخست فاز ۲ پالایشگاه آبادان نیز به عنوان بزرگترین طرح ملی با اعتباری بالغ ۱.۱ میلیارد دلار به اتمام رسیده وطی ماه های آینده راه اندازی می شود گفت: بخش دوم این فاز نیز بااعتباری بالغ بر ۱.۷ میلیارد دلار در انتظار سرمایه گذاری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «حکیم قیم» شب گذشته در نشست با وزیر اقتصاد و دارایی که با حضور تجار و فعالان اقتصادی آبادان و خرمشهر در سالن اجتماعات سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد اظهار کرد: پالایشگاه آبادان با توجه به قدمت ۱۰۸ ساله منشا تولید همه محصولات اقتصادی در این منطقه بوده است.

 

 مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان افزود: پیش از انقلاب نیز این پالایشگاه نقش بسیار موثری در اقتصاد این منطقه و حتی کشور داشته و اکنون نیز با گردش مالی چند صد هزار میلیارد ریالی عملا بزرگترین بنگاه اقتصادی این منطقه به شمار می رود.

 

وی با بیان اینکه پالایشگاه آبادان قشر بسیار زیادی از فعالان اقتصادی و صنعتگر را در این منطقه مشغول به کار کرده است ادامه داد: بخش نخست فاز ۲ پالایشگاه آبادان نیز به عنوان بزرگترین طرح ملی با اعتباری بالغ ۱.۱ میلیارد دلار به اتمام رسیده و طی ماه های آینده راه اندازی می شود.

 

قیم اضافه کرد: بخش دوم این فاز نیز که بخشی سوددِه است با اعتباری بالغ بر ۱.۷ میلیارد دلار در انتظار سرمایه گذاری است، بخش اول آن توسط فاینانس چینی ها تهیه شد و اکنون برای تهیه فاینانس با مشکل مواجه شده ایم.

 

وی مسئله خصوصی سازی پالایشگاه آبادان را عامل ایجاد مشکل در تهیه فاینانس عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه دولت بر استفاده از فاینانس تاکید دارد متاسفانه این موضوع کار را سخت کرده است.

 

مدیرعامل پالایشگاه آبادان تصریح کرد: این پالایشگاه می بایست برای بقای اجتماعی و اقتصادی شهر آبادان از لیست گروه ۲ به لیست گروه سه منتقل شود؛ البته این مهم در دولت نهم و دهم لحاظ شد اما رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم بر این بود تا این پالایشگاه خصوصی سازی شود.

 

وی با بیان اینکه این مسئله باعث شده تا فاینانس ها تمایلی به ادامه فعالیت و سرمایه گذاری از خود نشان ندهند عنوان کرد: امیدواریم در این دولت نیز این مهم در دستور کار قرار گیرد و پالایشگاه آبادان از لیست گروه ۲ خارج شود.

 

قیم همچنین با تاکید بر لزوم توجه جدی به لایروبی رودخانه اروند اذعان کرد: خوشبختانه در دولت سیزدهم به پشتوانه مسئولان امر مسئله صادرات گاز ال پی جی و مابقی مشتقات نفتی از آبادان را برای نخستین بار پس از گذشت ۴۰ سال مجدد راه اندازی می‌شود، اما با مشکل عدم پهلوگیری کشتی ها در اروند رود مواجه ایم چرا که عدم لایروبی این رودخانه موجب شده تا فقط کشتی های سه تا پنج هزار تن بتوانند در اسکله پهلو بگیرند.

 

وی از آمادگی پالایشگاه آبادان برای مشارکت اقتصادی در بحث لایروبی رودخانه اروند خبر داد و بیان کرد: مسئله لایروبی و بازگشایی بازارهای جدید برای کشور از لحاظ اقتصادی و عمومی اهمیت بسیار زیادی دارد و ارزش افروده فوق العاده بسیاری نیز از این طریق برای پالایشگاه آبادان و کشور به ارمغان خواهد آورد.

 

مدیرعامل پالایشگاه آبادان نقش این پالایشگاه در انجام مسئولیت های اجتماعی را بسیار موثر خواند و ابراز کرد: در حوادث مترقبه از جمله سیل، تنش آبی، متروپل و ... این پالایشگاه نقش بی بدیلی را ایفا کرده اما به دلیل خصوصی سازی برخی از شرکت های این منطقه می توان بیشتر به نقش آفرینی این پالایشگاه اشاره کرد چرا که دیگر شرکت ها اجازه سرمایه گذاری ندارند.

 

وی خاطر نشان کرد: با همکاری و مشارکت سازمان منطقه آزاد اروند، اکنون در حال سرمایه گذاری بسیار خوبی در سطح شهر آبادان هستیم، اما مسئله خصوصی سازی از فعالیت های ما جلوگیری می کند به طوری‌که در حال حاضر چندین مصوبه در خصوص انجام مسئولیت های اجتماعی و دیگر فعالیت هایمان در سازمان خصوصی سازی مانده چرا که باید مجوز را آنها صادر کنند.

 

قیم یاد آور شد: برخی از اراضی که در آبادان متعلق به شرکت نفت بود برای واگذاری به شهرداری در راستای زیباسازی شهری با مشکل مجوز سازمان خصوصی سازی مواجه هستیم، لذا از وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم انتظار داریم با توجه به مشکلات سیاسی، امنیتی، اجتماعی به ویژه اقتصادی آبادان، پالایشگاه این شهر را از فاز خصوصی سازی خارج کنند.

 

کد خبر 1191518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha