جوانان را به ازدواج بر مبنای آموزه های اسلامی ترغیب کنیم

درویش با اشاره به اینکه قید و بندهای اجتماعی در امر ازدواج بیشتر از فرهنگ های غیر اسلامی و اذهانی است که با اشرافیت و مادی گرایی آمیخته شده است گفت: جوانان باید بدانند که مراحل ازدواج باید بر مبنای صحیح انجام شود.

«رقیه درویش» به مناسبت سالروز پیوند آسمانی امیرالمومنین(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان بیان کرد: اولین روز از ماه حج و قربانی مصادف است با سالروز این پیوند مبارک که در تاریخ اسلام روزی بسیار مهم و ارزشمند است.



این استاد اخلاق حوزه اظهار کرد: این پیوند نمونه اش در دنیا تکرار نشده و عمر پر برکت ازدواج این دو عزیز به گسترگی آفتاب است، از این رو نام علی(ع) و فاطمه(س) برای همیشه در تاریخ ماندگار است.

 


*امتیازات خاص الهی در  ازدواج امیرالمومنین(ع) و فاطمه زهرا(س)
وی به امتیازات خاصی که به امر الهی به ازدواج این دو عزیز  تعلق گرفته اشاره و بیان کرد: صدیقه طاهره (س) از دوشیزگان بسیار ممتاز در زمان خود بود و پدر و مادرشان نیز از اصیل ترین و شریفترین خانواده های اعراب بودند.



درویش با استناد به آیات و روایات که برای امیرالمومنین(ع) تا روز قیامت همسری همتراز، فاطمه زهرا(س) پیدا نمی‌شد اظهار کرد: زندگی این دو بزرگوار در سادگی و بی آلایش آغاز شد و حضرت علی(ع) شمشیر و زره خود را به عنوان دارایی تقدیم رسول خدا کرد تا با آن برای منزل حضرت فاطمه زهرا(س) اساسیه خریداری شود.



وی گفت: مهریه حضرت زهرا(س) به صورت ساده ترین و راحت ترین شکل و مقدار بود که باید الگوی خوبی برای جوان هایی باشد که در آستانه ازدواج هستند.



*مهریه معنوی حضرت زهرا(س) شفاعت از مسلمانان گناهکار بود
درویش با اشاره به اینکه مهریه حضرت 500 درهم آنزمان بوده و روایات مختلفی وجود دارد که علاوه بر این مهریه که جنبه مادی داشت، مهریه های معنوی هم برای صدیقه طاهره تعیین شده بود، افزود: در روایتی داریم که حضرت زهرا(س) از پدرشان خواستند که مهریه اش شفاعت از مسلمانان گناهکار قرار بگیرد و این درخواست به اجابت رسید و حضرت شفیق واسط بین  گناهکاران قرار گرفتند.



وی در ادامه با بیان اینکه در سوره های قرآن آیاتی درباره ازدواج حضرت زهرا(س) و علی(ع) وجود دارد که به طور مستقیم به آن اشاره نشده است، تصریح کرد: اما آیاتی هست که به طریقی از این رویداد مهم سخن می گوید، مانند سوره «کوثر» که یکی از دشمنان رسول خدا ایشان را «ابطر» می گفتند ولی خداوند تبارک و تعالی خیر کثیر را به حضرت زهرا(س) عطا کردند و با ازدواج حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) نسل کثیری از زهرای مرضیه گسترش پیدا کرد.



وی ادامه داد: همچنین در آیه 19 و 22 سوره «الرحمن» هم مطلبی آورده شده که امام صادق(ع) در تفسیر این آیه می فرمایند «علی(ع) و فاطمه(س) دریای عمیقی هستند که هیچکدام از آنها به دیگری ظلم نمی کند و در این آیات منظور از «مروارید» امام حسن(ع) و منظور از «مرجان» امام حسین(ع) است.



وی علاقه حضرت علی(ع) به فاطمه طاهره(س) را فوق العاده زیاد دانست و افزود: با اینکه چند همسری در آن دوران رواج داشت اما تا زمانی که زهرای مرضیه در قید حیات بودند امیرالمومنین(ع) هیچ همسری را مانند رسول خدا(ص) که در زمان حضرت خدیجه(س) همسری دیگری نداشتند، اختیار نکردند.

درویش گفت: به فرموده رسول خدا(ص) حضرت فاطمه(س) یک زن عادی نبودند بلکه حوریه انسیه و برترین زن جهان و بهشت هستند، به همین دلیل حضرت علی(ع) نیز احترام زیادی برای حضرت زهرا(س) قائل بودند و در زمان حیات ایشان ازدواج دیگری نکردند ولی بعد از وفات ایشان بخاطر رسیدگی به امور زندگی و فرزندان همسر دیگر اختیار کردند.



*مراحل ازدواج باید بر مبنای صحیح انجام شود
وی با اشاره به درس های مهم و نکات آموزنده ای که می توان ازین ازدواج آسمانی گرفت، گفت: جوانان باید بدانند که مراحل ازدواج باید بر مبنای صحیح انجام شود، ساده زیستی در تمام مراحل زندگی وجود داشته باشد.



وی اظهار کرد: قید و بندهای اجتماعی در امر ازدواج بیشتر از فرهنگ های غیر اسلامی و اذهانی است که با اشرافیت و مادی گرایی آمیخته شده و مثل قل و زنجیر دست و پای جوانان را بسته و مانع این می شود که بتوان از این طریق به آرامش و سکونی که خداوند عالم در امر ازدواج گذاشته، دست پیدا کنند.



درویش تصریح کرد: در ازدواج این شخصیت های آسمانی می بینبم که بزرگ ترها هم باعث این نشدند که این دو جوان گرفتار سختی شوند و همین سخت نگرفتن بزرگترها می تواند در تشکیل زندگی جوانانشان خیلی تاثیر گذار باشد.



*قناعت و دوری از تجملات باعث می شود زندگی بر پایه عشق و محبت بنا شود

وی اذعان کرد: جوانان با قناعت و دوری از تجملات و مهریه پایین می توانند زندگی را بر پایه محبت و عشق واقعی، حجب و حیا و شناخت شروع کنند و از این رو یک ازدواج با این خصوصیت به عنوان یک پیوند آسمانی لقب می گیرد و رضایت خدا و رسول خدا در اینگونه پیوند است.



وی اظهار امیدواری کرد: جوانان ما نیز بتوانند اینگونه زندگی خود را شروع کنند و با نسل کثیری که جامعه شیعه به آن نیاز دارد خدمتگزار اسلام باشند.

کد خبر 1191624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha