سفر رادیویی به «زادگاه»پدر پیوند کبد خاورمیانه در رادیو فرهنگ

برنامه «زادگاه» امروز شنبه ۱۱ تیرماه به معرفی محل تولد «حاج بزرگ ملک حسینی » پدر پیوند کبد خاورمیانه،اختصاص دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، برنامه « زادگاه» به بهانه معرفی مفاخر فرهنگی کشورمان در سفری رادیویی شنوندگان را با شهرها و ‌روستاهای کشور آشنا می کند.

در برنامه امروز «زادگاه» شنودگان  رادیو فرهنگ در سفر به استان استان کهکیلویه و بویر احمد با روستای چشمه چنار  آشنا شده و گوشه ای از  زندگی دکتر حاج بزرگ ملک حسینی را  شنوند.

معلم عشایری که پدر پیوندکبد ایران شد نفر سوژه اصلی  این برنامه در روستای چشمه چنار شهرستان بویراحمد به دنیا آمد. از وقتی که به یاد دارد پدرش مریض احوال بود و او و خواهر وبرادرش زیر سایه مادر پناه گرفتند، هنوز محصل بود که‌‌ همان سایه مادر را هم به دلیل بیماری کبد از دست داد. مادرش در سن ۳۵ سالگی فوت کرد و بچه‌ها تحت قیمومیت پدر بزرگ آیت الله سید صدر الدین ملک حسینی آصدرا درآمدند.

مرگ مادر خاطره دردناکی بود که وی  را تبدیل به کسی کرد که اولین پیوند کبد ایران را انجام داد.  از روستاهای عشایری درس خواند تا پزشکی دانشگاه تهران و بعد از سال‌ها جراحی‌های سنگین زمان جنگ و بعد دانشگاه که بعد از طی یک دوره تخصصی در معتبر‌ترین مرکز پیوند جهان به یکی از بزرگ‌ترین جراحان پیوند کبد ایران تبدیل شد.

اولین عمل موفق پیوند کبد در ایران در چهاردهم خردادماه سال ۱۳۷۲ توسط «دکتر ملک حسینی» در شیراز انجام شد و عنوان «پدر پیوند کبد ایران» را از آن خود کرد. نشان دولتی درجه‌یک دانش از سوی رئیس‌جمهور به دکتر «سید علی ملک حسینی» اولین جراح پیوند کبد در خاورمیانه اهدا شد. سالانه حدود ۱۰۰ پیوند کبد کودکان در شیراز انجام می‌شود که به دلیل تعداد و تخصصی بودن آن‌ها، از شیراز به‌عنوان بزرگ‌ترین مرکز پیوند کبد کودکان دنیا یاد می‌شود.

وی از موسسان بیمارستان پیوند اعضای بوعلی سینای شیراز، رئیس دوره‌ای انجمن پیوند اعضای خاورمیانه و عضو فرهنگستان علوم پزشکی است.

گفتنی است زادگاه ایشان روستای چشمه چنار استان کهگیلویه و بویراحمد در ۱۵ کیلومتری شهر یاسوج و در محور یاسوج کاکان واقع شده است که دارای جاذبه های طبیعی بکر و زیبایی است و چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

مستند «زادگاه» را شنبه ، یکشنبه و دوشنبه به تهیه کنندگی فریده گودرزی ساعت ۲۰:۰۰ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

کد خبر 1191748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha