اوج‌گیری محافل انس و معرفت در جوار بیت‌الله الحرام

با نزدیک شدن به آخرین روزهای حضور زائران ایرانی در مدینه منوره و تشرف حاجیان خانه خدا به بیت الله الحرام برای انجام عمره تمتع، محافل انس و معرفت روزانه در چهار هتل محل اسکان زائران ایرانی در مکه مکرمه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، محافل انس و معرفت با حضور ضیوف‌الرحمان در هتل‌های محل اسکان زائران کشورمان به همت بعثه مقام معظم رهبری در سرزمین وحی در حال برگزاری است.

کاروان‌های ایرانی مدینه قبل که آخرین روزهای حضور در این شهر مقدس را سپری می‌کنند، از تاریخ 24 خردادماه تاکنون میهمان 35 محفل انس و معرفت بودند. این محافل هر روز در دو نوبت عصر (از ساعت 17 تا 18) و شب‌ها (از ساعت 22 تا 23) برگزار می‌شد؛‌ چرا که در سایر ساعت‌ها زائران در حال برنامه‌ریزی برای حضور در مسجدالنبی(ص) یا شرکت در برنامه‌های آموزشی و فرهنگی کاروان هستند.
هر محفل با مشارکت سخنران، مجری برنامه، مداح، قاری قرآن و سایر عوامل در هتل‌های مختلف محل سکونت زائران ایرانی در مدینه منوره اجرا شد. این محافل عمدتاً با اجرای محمدرضایی، از مجریان صداوسیما و با سخنرانی حجت‌الاسلام صمدی یزدی، از خطیبان بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد و  در ادامه میثم مطیعی، مداح جوان و سرشناس کشورمان به مرثیه‌سرایی و روضه‌خوانی برای اهل بیت(ع) پرداخت که با استقبال پرشور زائران مسجدالنبی(ص) در این برنامه‌ها مواجه شد.
البته برخی از این محافل نیز به مناسبت به قرائت دعای کمیل و دعای ندبه اختصاص یافت که در برنامه‌های همزمان، حاج علی فراهانی و حاج حمید رمضان‌پور، از مادحین پیشکسوت حج و زیارت نیز حضور داشتند. قرائت قرآن با حضور قاریان ممتاز کشوری و اعضای کاروان نور نیز از بخش‌های خوش استقبال این برنامه‌ها بود که در ابتدای جلسه بر معنویت فضای مراسم می‌افزود. گروه تواشیح مصباح‌الهدی نیز در برخی آیین های رسمی اجرا داشتند.
از 30 خردادماه تاکنون در مکه مکرمه نیز بیش از 30 محفل انس و معرفت برگزار شده است. در این محافل حجت‌الاسلام محسن اویسی به عنوان خطیب بعثه مقام معظم رهبری و حاج مهدی سماواتی به عنوان مداح عهده‌دار محافل اصلی بعثه مقام معظم رهبری در شهر مکه مکرمه بودند و تعدادی از اعضای کاروان نور که در مکه مکرمه حضور یافته اند به تلاوت قرآن پرداختند. همچنین اگرچه محافل مدینه بجز هتل موفنبیک، بیشتر در سالن غذاخوری برگزار می‌شد، اما محافل مکه به علت وسعت و ظرفیت هتل‌ها در سالن‌های بزرگتر و جمعیت بیشتر برگزار می‌شود.
در این روزها که تعداد زائران ایرانی در مدینه به 3 هزار و 430 نفر و در شهر مکه مکرمه به 31 هزار و 148 نفر رسیده است، شاهد افزایش دو برابری جلسات انس و معرفت در دو نوبت عصر و شب (در ساعات 17 و 22) در مکه هستیم. بر این اساس از روز شنبه 11 تیرماه، روزانه چهار محفل انس و معرفت در مکرمه با سخنرانی حجت‌الاسلام صمدی یزدی و حجت‌الاسلام اویسی و مداحی حاج مهدی سماواتی و حاج میثم مطیعی برای 29 هتل مکه مکرمه برنامه‌ریزی شده است.
یادآور می‌شود، این سخنرانی‌ها بیشتر بر محور آمادگی معرفتی و معنوی زائر برای آغاز ایام تشریق و عزیمت به مشاعر تمرکز دارد و سخنرانان با اشاره به اسرار و معارف حج، تلاش دارند مقدماتی را فراهم کنند که زائر بتواند از برکات و انوار این سفر معنوی با خود به سوغات ببرد.

کد خبر 1191761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha