قرعه کشی خودرو به تدریج در سال ۱۴۰۱ حذف می شود/ آیین نامه واردات خودرو طراحی شده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قرعه کشی خودرو به تدریج در سال ۱۴۰۱ حذف خواهد شد، گفت: خوشبختانه آیین نامه واردات خودرو طراحی شده است و به زودی در هیئت دولت مصوب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، سید رضا فاطمی امین در حاشیه مراسم روز ملی صنعت و معدن که صبح امروز شنبه 11 تیر برگزار شد در جمع خبرنگاران در رابطه با روند تولید خودرو در کشور گفت: روند تولید خودرو در کشور در حال پیشرفت است در سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل تولید رشد قابل توجه ای داشته است و ما 98 درصد برنامه ای را که قرار بود طبق آن یک و نیم میلیون خودرو تولید شود در بهار امسال تولید کردیم.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قرار است طبق برنامه ریزی وزارت صمت در سال 1401 قرعه کشی خودرو به تدریج حذف شود، اظهار کرد: آن چیزی که در رسانه ها در این رابطه منعکس شده است به درستی منتقل نشده است چرا که  ما از ابتدا مقرر نکردیم که از ابتدای امسال قرعه کشی حذف شود بلکه تاکید کردیم قرعه کشی به تدریج و در طول امسال حذف خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه برای حذف قرعه کشی خودرو باید تولید ارتقا پیدا کند، گفت: عدم تعادل بین عرضه و تقاضا با عرضه 900 هزار دستگاهی در سال گذشته و در مقابل تولید تقاضای بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاه سبب شده است که شکافی در بازار خودرو ایجاد شود و این بازار متلاطم شود. هرچه در سال 1401 جلوتر می رویم تولید خودرو بیشتر و شکاف بین عرضه و تقاضا نیز کمتر می شود.

 

وی مولفه دوم برای حذف قرعه کشی را واردات خودرو عنوان کرد و ادامه داد: آیین نامه واردات خوردو طراحی شده است و به زودی در دولت مصوب خواهد شد. برآورد ما این است که بخشی از موضوع با واردات پاسخ داده می شود. در بحث واردت خودرو نخستین شرط این است که خدمات پس از فروش برای این خودروها وجود داشته باشد و در این موضوع نیز انتقال فناوری صورت گیرد.

 

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با بحث مخالفت این وزارتخانه با عرضه خودرو در بورس کالا گفت: بنده مخالف این موضوع نیستم اما این امر باید به درستی و به اصول انجام شود.  در بحث عرضه اخیر خودرو در بورس کالا یکی از خودروسازان کار را به درستی انجام نداده و عرضه را در بورس ما ملغی کردیم.

 

فاطمی امین در رابطه با قطعی برق برخی واحدهای صنعتی تصریح کرد: در سال های گذشته باید سالیانه سه هزار مگاوات در عرصه برق سرمایه گذاری انجام می شد اما این مهم انجام نشد و ما امروز در تلاش ایم که قطع برق با کمترین زیان و فشار بر واحدهای صنعتی انجام شود.

 

وی تصریح کرد: قطعی برق در صنعت سیمان موجی از گرانی را ایجاد کرد که قیمت هر پاکت سیما به طور کاذب به 43 هزار تومان افزایش یافت اما با تامین برق این واحدها این رقم در حال حاضر به 36 هزار تومان کاهش یافته است.

 

وی با بیان اینکه امسال در رابطه با تولید برق کار ویژه ای نمی توان انجام داد و باید با همین میزان تولید برق مسایل را مدیریت کنیم، گفت: در حال حاضر احداث بیش از 12 هزار مگاوات از سوی واحدهای صنعتی و معدنی آغاز شده است که امیدواریم به برنامه مورد پیش بینی برسیم.

 

 

 

کد خبر 1191881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha