مباهله در شعر مغفول است/ معرفی پنج شاعر به نیت پنج تن

حبیبی کسبی با بیان اینکه تنوع قالب های شعری در جشنواره ادبی مباهله در نظر گرفته شده است، گفت: علاقه مندان تا هفدهم تیر می توانند آثار خود را به این جشنواره ارسال کنند.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمود حبیبی کسبی امروز شنبه یازده تیر در نشست خبری سومین دوره جایزه ادبی مباهله که در سالن طاهره صفارزاده در حوزه هنری برگزار شد، گفت: دوره اول جشنواره مباهله سه چهار سال پیش برگزار شد. دومین دوره آن مصادف با ایام کرونا بود که حضوری برگزار نشد و فقط برگزیدگان معرفی شدند و جوایزی به آنها اهدا شد.

 

رییس گروه ادبیات عاشورایی مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری با بیان اینکه فراخوان جشنواره ادبی مباهله را حدود 45 روز پیش اعلام کردیم، عنوان کرد: علاقه مندان تا 17 تیر می توانند آثار خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. حدود 600 و خرده ای اثر تا امروز صبح به دبیرخانه این جشنواره رسیده است. به لحاظ قالب سعی کردیم در این جشنواره مانند سال های قبل امکان طبع آزمایی در قالب های مختلف فراهم کنیم.

 

وی اظهار داشت: در سومین جشنواره ادبی مباهله هم در قالب شعر منظوم مانند غزل و قصیده و مثنوی پذیرای آثار هستیم و هم در زمینه شعر آزاد، سپید و نیمایی اثر دریافت می کنیم و هم در قالب قصه و نثر ادبی آثار را می پذیریم. علاقه مندان باید آثار خود را از طریق پست الکترونیک که در فراخوان منظور شده است، برای ما ارسال کنند.

 

این شاعر با اشاره به اینکه برگزیدگان سومین جشنواره ادبی مباهله در روز اختتامیه معرفی می شوند، بیان کرد: بیست و چهارم ذی الحجه که امسال مصادف با دوم مرداد است، روز مباهله است. ما یک روز قبل یا در همان روز اختتامیه سومین دوره جشنواره ادبی مباهله را برگزار می کنیم.

 

حبیبی کسبی تصریح کرد: به لحاظ ادبی در سه بخش آثار را دریافت می کنیم. داوری نیز در سه بخش صورت می گیرد و در پایان به تبرک عدد پنج تن پنج شاعر را به عنوان برگزیده انتخاب می کنیم و به آنها جوایزی اهدا می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: آثار برگزیده نخستین، دومین و سومین جشنواره ادبی مباهله در قالب یک مجلد کتاب با عنوان شعر مباهله منتشر خواهد شد. ما در دوره اول جشنواره مباهله چنین کتابی منتشر کردیم که تجدید چاپ نشد. با چاپ یک کتاب از آثار برگزیده سه دوره جشنواره مباهله علاقه مندان می توانند به آثار برگزیده سه دوره دسترسی داشته باشند البته آثار کیفی و قابل قبول در این کتاب منتشر خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه مباهله مغفول مانده است، عنوان کرد: در شعر غدیر، نبوی، رضوی و مبعث در طول تاریخ شعر فارسی می توانیم اشعار فاخر و قابل توجه ای مثال بزنیم اما مباهله در تاریخ شعر فارسی مغفول مانده است. خوشبختانه جشنواره ادبی مباهله سه چهار پیش شکل گرفته و در این مدت به اندازه چند دهه آثار خوب در مورد مباهله طرح شده است که برخی از آنها قابل توجه و تامل است.

 

رییس گروه ادبیات عاشورایی مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری با اشاره به اینکه شباهت و تفاوت های مباهله و غدیر قابل توجه و بررسی است، گفت: در مورد مباهله اثر ادبی کم داریم. یکی از این علت ها این است که این واقعه در سایه غدیر قرار گرفته است. واقعه خاتم بخشی نیز که در قرآن ذکر شده است، مغفول مانده است. مباهله و خاتم بخشی ذیل غدیر قرار گرفته است. برنامه هایی همچون جشنواره ادبی مباهله باعث افزایش تشخص مباهله و معرفی بیشتر آن می شوند.

کد خبر 1191899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha