نفوذ ۸۰ درصدی  اینترنت در میان مردم استان لزوم تدوین  برنامه  از سوی دستگاههای فرهنگی استان  است

معتمدیان گفت: نفوذ ۸۰ درصدی اینترنت در میان مردم آذربایجان غربی لزوم تدوین و ارائه برنامه مدونی از سوی دستگاههای فرهنگی استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در ارومیه،دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در سالجاری، ظهر امروز، (۱۱ تیرماه) با حضور حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه(رئیس شورا)،محمد صادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی(نایب رییس شورا)، علیرضا نوروزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی(دبیرشورا) و سایر اعضا با دستور جلسه شناسایی و بررسی آسیب های فضای مجازی و ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش این آسیب ها با نگاهی بر سواد رسانها در محل سالن جلسات شهید سلیمانی استانداری تشکیل گردید.

محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی در این جلسه با بیان اینکه باید در این خصوص، ضمن انجام اقداماتی در راستای آموزش سواد رسانه‌ای و تربیت مربیانی در این خصوص، به سمت تولید محتوا به ویژه محتواهای غنی حرکت کنیم، افزود: نفوذ ۸۰ درصدی  اینترنت در میان مردم آذربایجان غربی لزوم تدوین و ارائه برنامه مدونی از سوی دستگاههای فرهنگی استان است.

معتمدیان همچنین به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص موضوع شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی طی سالیان طولانی گذشته اشاره کرد و افزود: در صورتی که به این فرمایشات، در سال‌های گذشته عمل می‌کردیم، امروز با مشکلات جدی مواجه نبودیم.

وی گفت: باید شبکه های اجتماعی فعال در استان ساماندهی و هویت دار شوند و این موارد از جمله اقدامات موثر در مدیریت فضای مجازی استان است.

معتمدیان ادامه داد:  این اقدامان هم باید توسط اداره مل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گیرد و تولید محتوا باید به صورتی انجام شود که مباحث ضد فرهنگی و ضد اخلاقی در حاشیه قرار گیرند.

وی با اشاره به لزوم ایجاد کمیته ای به عنوان مسوول اجرای برنامه‌های آموزشی در خصوص افزایش سواد رسانه‌ای با حضور نهادهای دخیل در آذربایجان غربی اضافه کرد: باید به دنبال تربیت مربی‌هایی باشیم که در این زمینه آموزش بدهند.

معتمدیان اظهار کرد: باید دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش برای ارتقای سواد رسانه‌ای اساتید و دانشجویان و همینطور جامعه هدف آموزشی در استان برنامه ریزی داشته باشند.

استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: باید تهدیدات فضای مجازی را به جامعه هدف ارائه داده و آنان را توجیه کنیم زیرا در حال حاضر، تهدیدات این حوزه از مباحث فرهنگی فراتر رفته و حتی به مسایل اقتصادی نظیر قاچاق نیز وارد شده است.

وی با بیان اینکه در فضای مجازی آذربایجان غربی شاهد بی اخلاقی هستیم و برخی رسانه‌های بی هویت دست به تخریب، تهمت زنی و ایجاد ناامیدی در جامعه می‌زنند، اظهار کرد: سیاه نمایی، پمپاژ یاس و ناامیدی و ایجاد اختلاف قومی از جمله آسیب‌های این حوزه است که حتما نیاز به مدیریت، ساماندهی و نظارت دارد.

ناصر عتباتی، رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر اهمیت فضای مجازی و لزوم مدیزیت صحیح این فضا گفت:  مدیریت فضای مجازی و استفاده از ظرفیت آن و برخورد با اخلالگران در این فضا از جمله مواردی بود که معظم له بدان تاکید می فرمایند.

این مسئول با بیان این که متاسفانه بزه کاری از فضای حقیقی به فضای مجازی منتقل شده است افزود: دشمنان این فضا را برای خود یم فرصت تبدیل کرده اند که ما هم باید در اشاعه فرهنگ اصیل اسلامی از ظرفیت این فضا استفاده کنیم که تحقق این مهم با افزایش نظارت ها و اجرای طرح های انسجام بخش عملکردی امکان پذیر است.

وی بیان کرد: افزایش نرخ بزهکاری در فضای مجازی بسیار قابل توجه است و همچنین شاهد شرارت اراذل و اوباش و ایجاد احساس ناامنی با استفاده از این فضا در استان هستیم که در کنار آن، تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب نیز در این فضا بسیار افزایش یافته است.

عتباتی گفت:  فضای مجازی یک فرصت است که باید از آن استفاده کنیم، و  نظارت‌ها باید در دستور کار جدی نهادهای دخیل باشد و باید اقداماتی انجام دهیم تا از این فضا به عنوان یک فرصت، استفاده بهینه شود.

سردار سرتیپ دوم شهسواری فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت:  آسیب شناسی فضای مجازی و درک مشترک از معضلات موجود در این فضا اهمیت بسزایی داردو

وی گفت: ایجاد ناامیدی در بین مردم با استفاده از فضای مجازی و هجمه های ضد فرهنگی و امنیتی ازجمله دسیسه های دشمنان در فضلی مجازی است که حتی می توان گفت امروزه گسترده تر از فضای حقیقی نیز شده است.

سردار سرتیپ دوم جهانبخش فرمانده انتظامی آذربایجان غربی نیز در این جلسه افزورد: کمبود محتوای مناسب، کلاهبرداری های اینترنتی و وجود بی بند و باری و ولنگاری فرهنگی در فضای مجازی از جمله معضلات مهم در این فضا است.

وی عنوان کرد: افزایش سواد رسانه ای در بین مخاطبان فضای مجازی و بسیج ظرفیتها برای ساختارسازی و سازماندهی یگان های دفاعی در مقابله با توطئه های دشمنان از جمله موضوعات مهم در این زمینه است.
 
علیرضا نوروزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز در این جلسه از ساماندهی شبکه های خبری در استان خبر داد.

کد خبر 1191986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha