کاهش قیمت لوازم خانگی نیازمند سرمایه گذاری در حوزه افزایش بهره‌وری کاری/خاموشی در کشور با وجود رشد ۵ درصدی مصرف برق رخ نداد

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۵۷۲,۰۰۰ ریال رسید، کاهش قیمت لوازم خانگی نیازمند سرمایه گذاری، رویداد‌های خلاقانه برای انتقال تجربه از برنامه های دهه تولید و تجارت، خاموشی در کشور با وجود رشد ۵ درصدی مصرف برق رخ نداد برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۱۲ تیر شبستان به شرح زیر است:

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۵۷۲,۰۰۰ ریال رسید

امروز (یکشنبه ۱۲ تیر) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۴,۵۷۲,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۸۱۰.۸۱ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۶,۷۵۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۴۷,۶۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۸۴,۸۵۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۵۴,۵۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۳۱,۵۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۱۲ تیر) قیمت هر دلار آمریکا در صرافی ملی به ۲۷۷,۳۴۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو در صرافی ملی به ۲۸۶,۶۲۶ ریال و قیمت هر پوند به ۳۹۶,۰۵۰ ریال رسید.

 

رویداد‌های خلاقانه برای انتقال تجربه از برنامه های دهه تولید و تجارت

شهاب جنابی، رئیس ستاد گرامیداشت دهه تولید و تجارت شب گذشته (شنبه ۱۱ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان این که در سطح کشور ۷۵ رویداد خلاقانه داشتیم، گفت: یکی از برنامه‌هایی که در دهه تولید و تجارت از اول تا دهم تیرماه دنبال شد، رویداد‌های خلاقانه برای انتقال تجربه بود.


جنابی درباره شاخص‌های انتخاب تعدادی از تولید کنندگان و صنعتگران در مراسم روز صنعت و معدن افزود: اول تیر روز اصناف و ۱۰ تیر هم روز صنعت و معدن می‌باشد که امسال این دهه به عنوان دهه تولید و تجارت نام گرفت. هدف اصلی که در این دهه دنبال می‌کردیم در مرحله اول تبیین اقدامات و دستاورد‌هایی بود که فعالان در بخش صنعت، معدن و تجارت کشور در طول سال گذشته بدست آوردند، همچنین قدردانی از تلاش‌های آنان بود.

 

رئیس ستاد گرامیداشت دهه تولید و تجارت با بیان اینکه امسال ۱۴ مؤلفه مانند میزان تولید، میزان فروش، سود عملیاتی قبل از کسر مالیات، ارزش موجودی انبار، هزینه انرژی مصرفی، هزینه آموزش نیروی انسانی، موضوع دانش بنیان و مؤلفه‌های دیگر که بر اساس شاخص‌های مشخصی برای انتخاب صنعتگران نمونه کشور تعریف شدند که ابتدا در سطح استان‌ها با فراخوانی که انجام شد و واحد‌های متقاضی ثبت نام کردند، گفت: در استان‌ها با کمیته‌ای متشکل از تشکل‌های بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفت و امتیازدهی شد و در ۱۹ گروه افراد برتر در هر استان انتخاب و به سطح ملی معرفی شدند که در کمیته انتخاب با شاخص‌ها سنجیده شدند و از بین آن‌ها مجموعه‌های برتر انتخاب شدند.

 

خاموشی در کشور با وجود رشد ۵ درصدی مصرف برق رخ نداد

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در صفحه اینستاگرام خود نوشت: تابستان را با روزهای بسیار گرمی آغاز کردیم به طوری که میزان تقاضای برق به ۶۷ هزار و ۳۱۸ مگاوات رسید. این میزان در مقایسه با روز مشابه پارسال، رشد ۵ درصدی را نشان می دهد.

 

سخنگوی صنعت برق افزود: تا امروز به لطف خدا و همراهی مردم و تلاش شبانه روزی همکاران صنعت برق، مشکلی در تامین برق به خصوص برای حوزه های امتحانی رخ نداد. میزان حداکثر تقاضای مصرف برق با میزان تقاضا در روز مشابه سال گذشته بیش از سه هزار مگاوات و معادل مصرف سه استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و اردبیل است.

 

وی افزود: هموطنان بدانند یک صرفه جویی ساده در مصرف لوازم خانگی می تواند تا میزان زیادی به پایداری شبکه برق کمک کند به عنوان مثال، خاموش کردن یک لامپ توسط هر مشترک حدود هزار مگاوات صرفه جویی ایجاد می کند.

 

کاهش قیمت لوازم خانگی نیازمند سرمایه گذاری در حوزه افزایش بهره‌وری کاری است

سید مهدی نیازی، معاون وزیر صمت شب گذشته (شنبه ۱۱ تیر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره وضعیت تولید داخل و صنایع مختلف کشور و ارزیابی خود از وضعنعت لوازم خانگی گفت:‌ اگر به چند سال گذشته برگردیم می‌توانیم صنعت لوازم خانگی را به عنوان شاهد عینی برای خنثی‌سازی تحریم‌ها معرفی کنیم. در این مدت در بحث لوازم خانگی عمق بخشی به ساخت داخل در دستور کار قرار گرفت. سیاستی که ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت دنبال می‌کنیم، بحث افزایش عمق ساخت داخل لوازم خانگی، ارتقای کیفیت و کاهش قیمت محصولات و میزان مصرف انرژی است. این موارد کلان سیاست‌های ما در حوزه لوازم خانگی است، صنعت لوازم خانگی یکی از صنایع مهم و اشتغال آفرین کشور است.

 

وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ تولید خوبی داشتم، گفت: در تلویزیون ۶ درصد، در یخچال فریزر ۹ درصد، در ماشین لباسشویی حدود ۲۱ درصد شاهد رشد در تولید بودیم. این صنعت سال گذشته به لحاظ تولید جزو صنایع با رشد بالای تولید بود.

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت کیفیت و قیمت محصولات لوازم خانگی گفت: در سیاست های کلان وزارت صنعت این مسئله بسیار مورد تاکید است. کیفیت امری نسبی است که باید لحظه به لحظه و در طول زمان ارتقا پیدا کند. یکی از راهبردهای ما در حوزه صنعت ارتقای کیفیت است.با توجه به شرایطی که در کشور حاکم است و با سیاستی که در حاکمیت اتخاذ شده، بحث کیفیت کماکان در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.

 

نیازی با بیان اینکه فضای خوبی برای تولیدکنندگان لوازم‌خانگی ایجاد شده است، گفت: رشد قیمتی به نسبت سایر محصولات در صنعت لوازم خانگی داشتیم بسیار پایین تر است. بحث کاهش قیمت تمام شده موضوعی نیست که مربوط به زمان خاصی باشد. برای کاهش قیمت لوازم خانگی چند اقدام باید صورت بگیرد. بخشی از اجزا و قطعات ما نیاز به واردات دارد. باید بر روی مدیریت واردات و تامین ارز اقدامات لازم انجام شود. امسال در این رابطه قانونی داشتیم که اجرا شد.

 

وی با بیان اینکه واردات لوازم خانگی به طور کلی ممنوع است اقدامات گسترده‌ای در وزارت صنعت ،معدن و تجارت در حوزه فولاد انجام شده است، گفت: در بحث قیمت مواد فولادی توانستیم اقداماتی را انجام دهیم. در حوزه پتروشیمی و خدمات تکمیلی نیاز است که مصوبات آن در ستاد اقتصادی دولت اتخاذ شود. ترتیبی اتخاذ شده تا مواد اولیه واحدهای لوازم خانگی را با شرایط بهتر و با قیمت مناسب در اختیار تولید کننده قرار دهیم.

 

 

 

 

کد خبر 1192116

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha