آسیب های اجتماعی؛ فرار دختران از منزل

بخش عمده جمعیت ما را جوانان تشکیل می دهند و نیمی از این جمعیت را دخترانی تشکیل می دهندکه با توجه به جنسیت و پیچیده شدن ساخت و نظام اجتماعی در معرض مسائل آسیب های اجتماعی گوناگونی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه ، یکی از این آسیب ها که در بعد فردی و اجتماعی پیامدهای منفی بسیاری را برای دختران و جامعه به همراه داشته مسئله فرار دختران از منزل می باشد فرار نوجوانان و جوانان از خانه و ترک خانواده بدون اجازه والدین یا وصی قانونی در واقع نوعی واکنش نسبت به شرایطی است که از نظر فرد نامساعد،غیر قابل تحمل و بعضا تغییر ناپذیر است.

 

این عمل به عنوان یک مکانیسم دفاعی به منظور کاهش ناملایمات زندگی و خلاصی محرک های آزار دهنده و مضر و دستیابی به خواسته های موردنظر معضل اجتماعی تبدیل شده است .
 

علل فرار از منزل بر اساس نظریه های جامعه شناسی انحراف
 

 

نظریه فشارهای ساختاری: از این دیدگاه اگر مردم در جامعه دچار انحراف می شوند این فشارهای اجتماعی است که مردم را به طرف انحراف سوق می دهد مثال بسیار ساده که در بسیاری از کتب آمده و در میان عامه مردم نیز رایج است .
 

 

نظریه کنترل اجتماعی: نظریه انحرافات اجتماعی انحراف را ناشی ازین میداند که کنترل اجتماعی نمی تواند در جامعه کارایی لازم راداشته باشد ضعف منترل باعث بوجود آمدن انحراف میشود دراین نظریه به انحراف توجه بیشتری می شود تا به همنوایی .

 

مکتب محیط اجتماعی: این نظریه تاکیددارد به اینکه عواملی خارج از افراد قرار دارند ودر رفتار وکردار فرد تاثیر بسزایی دارند محیط اجتماعی شامل آداب وروسوم وسنتهاوسازمانهاونهادهایی می شوند که در اطراف فرد وجود دارند ورفتار فرد را جهت می دهند .

 

محیط اجتماعی شامل محیط های خانوادگی، محیط مسکن ، محیط انتخابی و وسایل ارتباط جمعی

 

مهاجرت که هرکدام تاثی بسزایی بر رفتار های افراد دارند 
 

پیامدهای فردی فراردختران : دختران ونوجوانان وجوانان به محض فرار ازمنزل در معرض خطرات بسیاری قرار می گیرند فرار انها آغاز بی خانمانی وبی پناهی است وهمین امر زمینه ارتکاب بسیار یاز جرایم را فراهم می کند واولین احساسی که به انها دست می دهد. 

 

احساس ترس از فقدان انسانی ایمن وقابل اعتماد است به واسطه جنسیت زنانه این افراد دائمادر آستانه پیشنهاد برقراری رابطه جنسی هستند .
 

 

پیامدهای خانوادگی فرار دختران: فرار دختران می تواند بزرگترین لطمه وضربه برای حیثیت وشرافت خانوادگی فرد باشد این عمل اولا نشانه ای از ناکار امدی خانواده در تربیت فرزند شکاف نسلی بین والدین وفرزندان واختلاف خانوادگی است وثانیا  از انجا که فرجام وسرانجام فرار دختران در اکثر موارد چانچه ذکر گردید گرفتار امدن در دایره  تنگ باندهای فساد وفحشاوارتکاب جرایم اخلاقی است لذا به مفهومی لکه ننگ وبدنامی  بریا خانواده محسوب می شود .

 

پیامدهای اجتماعی فرار از منزل:

 

تهدید بهداشت اخلاقی و روانی جامعه
 

تحمیل هزیته های اجتماعی
 

 افزایش نرخ آسیبهای اجتماع 
 

نتیجه گیری
 

فرارازمنزل ازجمله رفتارهای ناسازگارانه ای است که از کودکان ونوجوانان سرمی زند در واقع در اکثریت قریب به اتفاق موارد فراردر حالی  اتفاق می افتد که دختر هیچ برنامه ای برای  بعداز فرار از خانه ندارد که در انتظارش است آگاهی کافی ندارد در واقع فرار به عنوان یک انحراف منجر به انحرافات رفتاری  دیگرمی شود وافراد فراری در طول دوره فرار رفتارهای منحرفانه بیشتری نسبت به زمانهای دیگر انجام می دهند وعلاوه بر این خلاف های انها  در زمان هایی که از خانه فرار می کند جدی تر از اوقات دیگر است.
 

کارشناس مددکاری اجتماعی دایره اجتماعی کلانتری ۱۳فردوسی

کد خبر 1192258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha