خدمت به مردم ثواب حج و عمره مقبول را دارد

خدمت به خلق خدا، در فرهنگ تعالیم قرآن و عترت، ارزش و ثواب فراوانی دارد. حتی در روایات، دستگیری از دیگران و گره گشودن از مردم، نسبت به برخی اعمال عبادی نظیر حج یا عمره مستحب، از ثواب والاتری برخوردار است.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ موسم حج فرارسیده و تعدادی از مسلمانان در سایه کرونا و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی به این سفر معنوی مشرف شده و نظارگر شکوه و عظمت مهمانی خدا هستند و افرادی هم در آرزوی حج از قاب تلویزیون و یا گشت و گذار در فضای مجازی با این حجاج همراه می شوند.

 

و چه انسان های عاشقی که توفیق حضور در سرزمین وحی را می یابند اما ممکن است که فقط رنج سفر را متحمل شده و به جهت دل مشغولی های دنیایی، وابستگی به دنیا و مال و فرزندان حتی برای لحظه ای کوتاه با جان و دل خود صدای مهدی فاطمه را نشنوند و در خط حج ابراهیم خلیل قرار نگرفته باشند.

 

باید گفت هر کسی برای خود دغدغه ای بزرگ دارد هم آنانی که در آرزوی حج هستند و هم آنانی که چند روزی بیشتر تا حاجی شدن فرصت ندارند و در این روزهای پایانی باید حساب خود را پاک کنند.

 

حجاج سفید پوش و مسافران منا و عرفات پس از بجا آوردن مناسک حج به میان جامعه بازمی گردند تا مردم عطر معنوی سرزمین وحی را در اجتماع استشمام کنند و همچنین این حجاج بنا بر آموزه های دینی باید با رفع نیازهای مردم، همرهی با مستاجرین، تسهیل روند ازدواج جوانانف تامین جهیزیه نوعروسان، تامین هزینه درمان و داروی نیازمندان، کمک به فرزندآوری و افزایش زاد و ولد و حرکت در مسیر ولایت، پاداش این عبادت خود را دو چندان کنند.

 

*تشرف ۱۴۶۰مازندرانی به سفر معنوی حج

«عباس اسمعیلی چپی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، با بیان اینکه  هزار و ۴۶۰نفر از استان مازندران در قالب ۱۱کاروان به حج اعزام شدند، اظهار کرد:  اولین پرواز که شامل کاروان های شهرهای بابلسر و بهشهر بوده با ظرفیت 255 نفر ساعت 10 صبح ششم تیر از فرودگاه بین المللی شهدای ساری راهی مدینه منوره شدند.

 

مدیرکل حج و زیارت استان مازندران از همراهی 58 نفر عوامل زیارتی در مناسک حج تمتع امسال خبر داد و گفت: عملیات اعزام زائران حج تمتع طی 6 پرواز توسط هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران انجام شد.

 

وی یادآورشد: زائران خانه خدا امسال طی 3 روز از دوشنبه 6 تیر ماه لغایت 8تیر ماه جاری به مدینه منوره اعزام  شدند، خاطرنشان شد:تمامی حجاج کشورهای اسلامی طبق قوانین عربستان بایستی مقرراتی را در موسم حج رعایت نمایند و این فقط مختص زائران ایرانی نیست از این رو میطلبد حجاج مازندرانی در مدت حضور در موسم حج مقررات را رعایت نمایند.

 

*معرفت به پیغمبر(ص) و اهل بیت(ع)شرط قبولی حج

حجت الاسلام «عباس بابائیان»، امام جمعه امیرکلا در گفتگو با شبستان پیرامون سفر معنوی حج و اینکه حاجی واقعی کسیت، اظهار کرد: حج یکی از نشانه های رحمت الهی است.

 

وی با بیان اینکه حج فریضه وحدت، اقتدار مسلمین، اصلاح فرد و جامعه و در یک کلمه فریضه دنیا و آخرت است، افزود: حج توجه به خداوند تبارک و تعالی، زنده کردن یاد خدا و پاک کردن دل از قصاوت قلب، تنگ نظری، غفلت و یاس است.

 

حجت الاسلام بابائیان از حج بعنوان همایش مسلمین و تسکین قلوب و دلها یاد کرد و گفت: حج آینه شفاف تمام اسلام، میعاد و میقات مردم با خداوند، جلوه رسالت و مظهر قدرت خدا و همسفره و همسایه شدن با حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

 

وی با بیان اینکه حج در اسلام از مهمترین مراسمات مذهبی بشمار می رود که همواره یادآور خاطره ابراهیم خلیل و حماسه بندگی آن حضرت است، تصریح کرد: در این سفر معنوی، عبادت و سیاست فردی و اجتماعی به هم آمیخته اند و اگر بدرستی محتوای واقعی حج دنبال شود بزرگترین حماسه خداپرستی به پا خواهد شد.

 

حجت الاسلام بابائیان با اشاره به اینکه حج جهاد ضعفا است، گفت: در روایت آمده کسی که 2حج انجام دهد تا پایان عمر در خیر و نیکی زندگی می کند، سه بار حج رود فقر به او نمی رسد، چهار حج به جا آورد سختی قبر ندارد، 5حج رود خداوند هر گز اورا عذاب نمی کند، 10حج رور خداوند گناهان او را حساب نمی کند، 20حج رود صدای جهنم را نمی شنود و اگر 40حج به جا آورد خداوند مقام شفاعت به او می دهد.

 

وی با تاکید براینکه حج زمانی مورد قبول واقع می شود که همراه با معرفت پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) و اهل بیت(علیهم السلام) باشد، اظهار کرد: همه زائران یکسان نیستند و پاداش آنها هم به یک اندازه نخواهد بود چرا که فردی برای زیارت، شخصی برای تفریح و کسی هم به جهت تجارت به حج می رود و الطاف خداوند متعال نسبت به هریک جداگانه است.

 

امام جمعه بابلکنار ادامه داد: حج زمانی قبول است که انسان تزکیه نفس کند، از بند گسسته شود، از گناهان خود توبه کند، جبران مافات گذشته کند و حج را با اخلاص انجام دهد چرا که اگر اینها در مسیر طواف انجام گیرد آنگاه قطعا حاجی واقعی خواهد بود و اما اگر طواف کند و توجه به خدا و اهل بیت(علیهم السلام) نداشته باشد انگار حجی انجام نداده است.

 

حجت الاسلام بابائیان خاطرنشان کرد: کسانی که به حج مشرف می شوند اما مال خود را پاک نمی کنند و تعلقات دنیایی دارند اگر ظرف دل را خالی نکنند نمی توانند خدا را جایگزین نمایند.

 

*طواف خانه خدا یادآور ولایت امام علی(ع)

وی با اشاره به اینکه در روایات آمده بعد از حج به دیدار امام بروید و همانگونه که با خدا بیعت کردید با اهل بیت(علیهم السلام) هم بیعت کنید، گفت: ولادت حضرت علی(علیه السلام) در خانه خدا انجام شد تا علاوه برگشتن دور خانه خدا به داخل کعبه نیز توجه شود که همان توجه به مسئله ولایت است.

 

حجت الاسلام بابائیان اضافه کرد: هر روز 5بار به سمت قبله نماز می گذاریم تا اطاعت از ولایت در مسیر زندگی ما پررنگ تر شود.

 

وی درخصوص اینکه برخی عاشق رفتن به حج هستند اما تمکن مالی ندارند، گفت: اگر کسی دوست دارد حج برود اما توان مالی ندارد چون نیت پاک دارد ثواب حج برای او نوشته می شود.

 

*خدمت به مردم ثواب 9هزار حج را دارد

حجت الاسلام بابائیان با بیان اینکه نمازجمعه حج فقرا است، افزود: صله رحم ثواب حج را دارد، خدمت به مردم نه تنها ثواب یک حج بلکه ثواب 9هزار حج عمره دارد.

 

وی یادآورشد: روزی حضرت امام حسن(علیه السلام) در مسجد معتکف بودند که فردی نیازمند سراغ حضرت آمد و عنوان کرد که بدهکار است و از عهده ادای قرض خود برنمی آید. امام (علیه السلام) قسم یاد کرد که پولی به همراه ندارد؛ ولی برای برطرف شدن نیاز یک برادر دینی خود اقدام به خروج از مسجد برای مهلت گرفتن از طلبکار کرد که حین خروج عده ای گفتند معتکف نباید از مسجد خارج شود و آن حضرت درپاسخ آنها فرمودند: «از پدرم شنیدم كه پیامبر اكرم (‏صلی‏ الله ‏علیه ‏و آله وسلم) فرمود: هر كس حاجت برادر مسلمان خود را برآورد، نزد خدا مانند كسی است كه نه هزار سال را به عبادت گذرانیده است.‌

 

حجت الاسلام بابائیان به افرادی که توان رفتن به این سفر معنوی را ندارند توصیه کرد که به زیارت ائمه (علیهم السلام) به ویژه زیارت امام رضا(علیه السلام) که ثوابی برابر با یک میلیون حج را دارد، بروند.

 

وی افزود: ترک گناه که ثوابی چند صد برابر طواف خانه خدا دارد، ایمان داشتند، نگاه به مومن، لقمه حرام نخوردن و...را نیز می توان به نیت انجام اعمال حج انجام داد.

کد خبر 1192402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha