بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور در لیست انتظار اهداء عضو هستند

قبادی با اشاره به اینکه بیش از ۲۵ هزار نفر در کشور در لیست انتظار اهداء عضو هستند، گفت: سالانه حدود ۳ هزار نفر با اعضای سالم مرگ مغزی می شوند که فقط ۱ هزار نفر اهداء عضو می کنند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از اراک، «امید قبادی» در اولین دوره ی آموزشی تخصصی مدیریتی فراهم آوری اعضای پیوند استان مرکزی با اشاره به اینکه رتبه استان مرکزی در اهداء عضو رتبه بسیار خوبی است، گفت: سالانه 5 تا 8 هزار نفر در کشور دچار مرگ مغزی می شوند که طبق آمار جهانی نصف این تعداد یعنی 2 هزار و 500 نفر تا 4هزار نفر قابلیت اهدائ عضو دارند.

 

نایب رئیس هیات مدیره انجمن اهداء عضو ایرانیان با بیان اینکه حدود 3 هزار نفر با اعضای سالم مرگ مغزی می شوند که از این تعداد تنها هزار نفر اعضای خود را اهدا می کنند ، افزود: هر فردی که دچار مرگ مغزی می شود 8 عضو  سالم دارد که می تواند اهداء کند اما ممکن است به دلیل اتلاف زمان برای اخذ رضایت و پایین آمدن کیفیت اعضاء به وسیله سموم مغزی، حداقل 3 عضو قابلیت اهداء پیدا کند.

 

وی اضافه کرد: با توجه به آمارهای گفته شده حدود 6 هزار عضو در سال اهداء نمی شود و به صورت کاملا سالم خاکسپاری می شود؛ این در حالی است که متاسفانه روزانه 7 الی 10 نفر در کشور جان خود را در لیست انتظار و عدم دریافت اعضای مورد نیاز از دست می دهند.

 

این مقام مسئول ادامه داد: سالانه 3 هزار نفر به دلیل نرسیدن عضو به آنها از بین می روند که اگر نصف موارد ذکر شده به بیماران نیازمند اهداء میشد، کسی در لیست انتظار فوت نمی کرد.

 

قبادی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه استان مرکزی قبل از سال جاری در رتبه ی متوسط و حتی در سال های قبل از آن در رتبه های ضعیف و بسیار ضعیف قرار داشت، گفت: در 3 ماهه نخست امسال و 8 اهداء عضوی که صورت گرفته به شرط تداوم جایگاه این استان را به رتبه ی بسیار خوب ارتقاء داده است.

 

نایب رئیس هیات مدیره انجمن اهداء عضو ایرانیان اظهار کرد: در سال گذشته از 92 نفری که سطح هوشیاری زیر 6 داشته اند،17 نفر مرگ مغزی اعلام و از این تعداد 10 نفر رضایت دادند که متاسفانه 2 نفر آنها نیز قبل از عمل پیوند،جان خود را از دست دادند .

کد خبر 1192430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha