آیین تیرگان در محوطه باستانی سیلک کاشان برپا می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان از برگزاری آیین تیرگان در محوطه باستانی سیلک خبر داد.

احمد دانائی نیا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شمال استان اصفهان گفت: به بهانه تیرگان، در محوطه تاریخی سیلک، کارگاهی ۱۵ و ۱۷ تیرماه طی دو روز برای کودکان ۶ تا ۱۳ سال برگزار می‌شود.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان افزود: در این آیین که به همت پایگاه میراث فرهنگی سیلک با همکاری مدرسه میراث مان برگزار می شود، کودکان با نمایش و بازی با آیین تیرگان آشنا شده و با شرکت در این مراسم، قدم در سرزمین اسطوره‌ها و حماسه‌های ايران‌زمین خواهند گذاشت.

 

دانائی نیا بیان داشت:  تجربه بازیگری در نمایش نبرد سپاه خشکسالی و باران، تجربه ساخت تیر و کمان و شرکت در مسابقه آرش کمانگیر، بادبادک‌بازی با ریسمان‌های هفت‌رنگ ، فال کوزه و جشن آب‌پاشان از محورهای این برنامه دو روزه است.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان ادامه داد: علاقه مندان جهت نام نویسی و شرکت در این برنامه می توانند با شماره ۰۹۱۳۱۶۳۵۱۷۷ تماس بگیرند.

 

جشن تيرگان به همراه نوروز و مهرگان و سده از جمله مهمترين جشنهای ايرانيان است که در گذشته برای ايرانيان اهميت وافری داشت و اين جشن را با شکوه و زيبا برگزار می کردند. این جشن در گرامی داشت تیشتر (ستارهٔ باران‌آور در فرهنگ ایرانی) است و برپایه آیین و تَراداد در روز تیر (روز سیزدهم) از ماه تیر انجام می‌پذیرد.

 

طی هزاره‌ها ایرانیان برای گرامی‌داشت آب و طلب باران در روزهای تفتیده تابستان (۱۳ تیرماه) دست نیایش به سوی ایزد پاک دراز کرده و با برگزاری جشن و پایکوبی بر سر و روی هم آب می‌ریخته‌‌اند.

 

۱۳ تیر همان روزی است که آرش کمان گرفت و تیر به سوی خاور انداخت.

کد خبر 1192517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha