افزایش سهم صادرات ایران به کشور روسیه/ دولت ضعف دیپلماسی اقتصادی را برطرف کند

حجت‌الاسلام صفری ملک میان با تاکید بر اینکه دولت باید ضعف دیپلماسی اقتصادی را برطرف کند گفت: سهم صادرات ایران به روسیه در مدت شش ماهه فعالیت دولت سیزدهم با یک رشد ۸۰ درصدی به عدد چهار میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حجت‌الاسلام «محمد صفری ملک میان» امروز(دوشنبه، ۱۳ تیر) در نشست صمیمی با اهالی، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستاهای بخش کلاچای شهرستان رودسر اظهار داشت: بخشی از مسائلی که هم اینکه در کشور پیش آمده ریشه در بی‌مدیریتی و بی‌خیالی برخی مسئولان و بخشی ریشه در بی‌سوادی و خیانت عده‌ای دیگر از مسئولان دارد.

 

نماینده مردم شهرستانهای رودسر و املش در مجلس عنوان کرد: خون بیش از ۲۰۰ هزار نفر در این کشور ریخته شده تا استقلال، آزادی و حریت ما حفظ و مسیر برای پاکسازی و طهارت دستگاه باز شود بنابراین وجود چنین مسائلی شایسته و زیبنده کشورمان نیست. 

 

صفری ملک میان تصریح کرد: اعتبارات و سهمیه‌های هر استان و شهرستانی روی کاغذ مشخص و تعیین شده است اما بدون شک این اعتبارات در صورت عدم پیگیری‌های لازم و قدرت رایزنی نماینده مجلس و یا استاندار تخصیص پیدا نمی‌کند و عدالت رعایت نخواهد شد.

 

وی اضافه کرد: بودجه بنیاد مسکن شهرستان رودسر در سال ۹۸ حدود ۲ میلیارد و‌۷۰۰ میلیون تومان بود که این اعتبار با پیگیری‌های مستمری که انجام دادیم در سال ۹۹ به ۲۵ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰ به ۴۸ میلیارد تومان رسید.

 

نماینده مردم شهرستانهای رودسر و املش در مجلس ضمن تاکید بر آسفالت تمام کوچه‌ها و خیابان‌هایی که در طرح هادی روستایی قرار دارند افزود: برای آسفالت و روکش سایر محورهای شهرستان هم در حال پیگیری هستیم تا به موقع و پس از تامین اعتبار انجام گیرد.

 

صفری ملک میان با بیان اینکه امسال در شهرستان رودسر ۱۰ پروژه راهداری اجرایی می‌شود اضافه کرد: بهره‌برداری از زمین چمن مصنوعی رودسر و کلنگ زنی همین طرح در رحیم‌آباد و احداث چندین زمین چمن مصنوعی برای روستاها از جمله اقداماتی است که در حوزه افزایش سرانه‌های ورزشی انجام گرفته و یا در دست انجام است. 

 

وی شاخص‌های دو شهرستان رودسر و املش در حوزه‌هایی مانند بهداشت و درمان، تربیت‌بدنی، راهداری و بنیاد مسکن را بسیار ضعیف دانست و افزود: برای رفع کمبودها و بهبود این شاخص‌ها تلاشهای زیادی را انجام دادیم و اعتبارات خوبی را هم برای دو شهرستان جذب کرده‌ایم.

 

نماینده مردم شهرستانهای رودسر و املش در مجلس اذعان کرد: در این دو شهرستان روستاهایی وجود دارد که ۲۸ سال از تهیه طرح‌های هادی آنها گذشته است اما با تلاش فراوان توانستیم تعداد بازنگری طرح‌های هادی را امسال به ۱۹ طرح برسانیم.

 

صفری ملک میان اظهار داشت: برخی از روستاها دارای طرح هادی نبودند و برخی دیگر کلا در اختیار منابع طبیعی قرار داشتند که در این زمینه هم ورود کردیم و تا طرح‌های هادی در آنجا تهیه و ماده چهار در روستاهای مشمول اعمال شود.

 

وی با بیان اینکه ۲۴ روستا در سطح منطقه در دست محیط زیست است افزود: با آنکه حفاظ محیط زیست باید در مناطق چهارگانه خود حضور داشته باشد اما امروز آمده در روستاها خیمه زده و اجازه نمی‌دهد که مردم ساخت و ساز خود را انجام دهند به همین علت تلاش داریم با پیگیری‌های ملی این چالش را برطرف و مشکل مردم را حل و فصل نماییم.

 

نماینده مردم شهرستانهای رودسر و املش در مجلس افزایش سرانه گازرسانی را از دیگر اقدامات انجام گرفته ذکر کرد و یادآور شد: نیمی از منطقه اشکورات گازدار شدند و مابقی هم باقیمانده که در حال تلاش برای اخذ پیمانکار و اعتبارات برای آنها هستیم تا در یکی دو سال آینده شاهد بهره‌برداری از طرح‌های گازرسانی آنها باشیم.

 

صفری ملک میان در مورد پروژه ملی تصفیه خانه طول لات هم ابراز داشت: اعتبارات این پروژه باید از طریق ملی تخصیص داده شود اما شش سال است که این فرآیند کاملا تعطیل شده و هیچ اعتباری به آن تخصیص نیافته است اما با پیگیری‌هایی که انجام دادم ۲۵۰ میلیارد تومان در اختیار کارفرمای این طرح قرار گرفت.

 

نماینده مردم شهرستانهای رودسر و املش در مجلس اذعان کرد: همزمان با شروع به کار دولت جدید برای احداث تصفیه خانه طول لات ۳۵۰ میلیارد تومان دیگر درخواست کردیم و موافقت تخصیص ۳۰۰ میلیارد تومان اخذ شد و جزو مصوبات سفر استانی رئیس جمهور قرار گرفت.

 

وی ضمن انتقاد از عملکرد شرکت آب منطقه‌ای در بحث اجرای طرح‌ها و احداث سردهنه‌ها در دو شهرستان رودسر و املش عنوان کرد: تا زمانی که دو پروژه سد پلرود و‌ تصفیه‌خانه طول لات تکمیل نشوند مشکل آب کشاورزی و آب شرب مردم منطقه حل نخواهد شد.

 

نماینده مردم شهرستانهای رودسر و املش در مجلس تزریق اعتبارات به دو بیمارستان منطقه، اورژانس رحیم‌آباد، خانه‌های بهداشت و مراکز جامع سلامت را از دیگر اقدامات انجام گرفته ذکر کرد و گفت: به دلیل تنگناهای مالی و اعتباری شرایط کار کردن‌ و جذب اعتبارات ملی این روزها بسیار سخت شده است و تمام این کارها و اقدامات بدون پیگیری‌های فراوان حاصل نمی‌شد.

 

صفری ملک میان ابراز داشت: برای پل کلاچای سال گذشته ۱۳ میلیارد تومان اعتبار در اختیار پیمانکار پروژه قرار دادیم و امسال هم ۱۱ میلیارد تومان اعتبار دیگر به آن اختصاص دادیم و روند اجرای پروژه هم رضایت‌بخش است.

 

وی با اشاره به رتبه اول استان گیلان در تولید بسیاری از محصولات نظیر چای، برنج، مرکبات، فندق، گیاهان دارویی، کیوی و گل و گیاه ابراز داشت: در سفر اخیری که به مسکو داشتیم در مورد ظرفیت‌های گیلان مطالب زیادی را تشریح کردم و قرار شد با هم‌افزایی بین اتحادیه‌های کشاورزی داخل گیلان زمینه لازم را برای صادرات محصولات استان فراهم کنیم.

 

نماینده مردم شهرستانهای رودسر و املش در مجلس تصریح کرد: تجربه نشان داده آمریکایی ها نسبت به جمهوری اسلامی ایران بدعهد هستند اما ما میتوانیم ارتباطات خود را با کشورهای همسایه و روسیه افزایش داده و در کنار صادرات محصولاتمان نیازمندیهای خود به ویژه گندم را از این حوزه تامین کنیم.

 

صفری ملک میان میزان مبادلات تجاری در کشور روسیه را ۷۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ایران با اینکه بزرگترین همسایه کشور روسیه محسوب می‌شود اما سهم صادراتش به روسیه حدود نیم درصد است که این عدد در مدت شش ماهه فعالیت دولت سیزدهم با یک رشد ۸۰ درصدی به عدد چهار میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار رسید.

 

وی برطرف کردن ضعف دیپلماسی اقتصادی را از دولت سیزدهم خواستار شد و اذعان کرد: امیدواریم تمام این تلاش‌ها در نهایت به نفع مردم کشورمان تمام شود و عملکرد دولت سیزدهم هم در این زمینه قابل قبول است.

 

نماینده مردم شهرستانهای رودسر و املش در مجلس با تاکید بر اینکه گیلان در حوزه زیرساخت‌های برق رتبه آخر کشور را به خود اختصاص داده است یادآور شد: استان گیلان حدود هزار و ۶۰۰ کیلومتر خطوط انتقال برق دارد که تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر از این خطوط به کابل خودنگهدار تبدیل شده‌اند.

 

صفری ملک میان نیاز هزار و ۲۰۰ کیلومتر از خطوط انتقال برق گیلان به کابل خودنگهدار را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی که انجام شده امسال تجهیز ۴۰۰ کیلومتر از خطوط برق استان گیلان به کابل خودنگهدار در دستور کار شرکت توزیع برق قرار گرفته است.

 

کد خبر 1192810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha