نزدیک ۴۰ درصد از زندانیان مجرمان مواد مخدر هستند

رحمانی گفت: نزدیک ۴۰ درصد از زندانیان مجرمان مواد مخدر هستند و از ۶۰ درصد از مابقی زندانیان هم ۲۳ درصد با موضوع مواد مخدر ارتباط دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی کمیته امداد قزوین، «علی رحمانی» در نشست پیشگیری از اعتیاد که با حضور دختران و مادران مددجوی تحت حمایت کمیته امداد برگزار شد، بیان کرد: تلاش برای سالم ماندن جامعه از هر گونه آسیبی بسیار مهم است.

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان قزوین ادامه داد: گام اول اعتیاد سیگار است و متأسفانه شاهد صحنه های دردناک هستیم به عنوان نمونه برخی افراد کشیدن سیگار و قلیان را برای خود کلاس می دانند که باید برای چنین دیدگاهی تأسف خورد و این دیدگاه را با رویکردهای فرهنگی اصلاح کرد. 

 

وی اضافه کرد: ایجاد فرهنگ «نه به اعتیاد» یک ضرورت است، هرچه که در جامعه وجود داشت که نباید استفاده شود بلکه باید فرهنگ سازی کنیم تا جامعه با آگاهی نسبت به خرید و مصرف کالاها اقدام کند.

 

رحمانی افزود: نزدیک 40 درصد از زندانیان مجرمان مواد مخدر هستند و از 60 درصد از مابقی زندانیان هم 23 درصد با موضوع مواد مخدر ارتباط دارند همچنین متأسفانه از طرفی سن اعتیاد به 13 سال رسیده است چراکه قاچاقچی و خرده فروش به همه اقشار جامعه به چشم مشتری نگاه می کند و درآمد برایش مهم است از همین روست که 2 درصد از دانش آموزان ما به اعتیاد آلوده هستند.

 

وی عنوان کرد: خدمات و حمایت های کمیته امداد امام خمینی (ره) برای ترک اعتیاد ناشی از فهم مسئولیت اجتماعی است که باید از این خدمات قدردانی کنیم ولی این رویکرد چاره کار نیست و باید با فرهنگ سازی گسترده برای مبارزه و پیشگیری از مواد مخدر وارد شد.

 

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان قزوین با اشاره به برخی فرهنگ سازی ها در حوزه راهنمایی رانندگی با ساخت کلیپ و انیمیشن اظهارکرد: کار خانم ها در زمینه پیشگیری از اعتیاد حساس و مهم است چراکه می توانند از بروز اعتیاد پیشگیری کنند؛ باید مراقب رفت و آمدها باشیم، مراقب تعارف ها باشیم و هر چیزی که تعارف می کنند را نخوریم چراکه امروز حتی آدامس آلوده به مواد مخدر در بازار وجود دارد.

 

وی گفت: در گذشته تعداد معتاد کم و تنوع مواد مخدر هم کم بود همچنین امروز در بررسی ها شاهدیم که ریشه برخی از سرقت ها اعتیاد است بنابراین باید با استفاده از ابزارهای مختلف برای پیشگیری از اعتیاد که یکی از مظاهر تهاجم فرهنگی است، اقدام کنیم.

 

در ادامه مدیرکل کمیته امداد استان قزوین اظهارکرد: یکی از آسیب های اجتماعی که نه تنها در کمیته امداد بلکه در کشور با آن مواجه هستیم اعتیاد است، خانواده هایی که دچار اعتیاد شده اند با بسته های حمایتی و کمک خیران پاک نمی شوند مگر اینکه خود فرد بخواهد.

 

«ناصر ظاهری» اذعان کرد: برای موضوع اعتیاد اگر هزینه های بسیار هم شود به سادگی حل نمی شود ولی اگر خود فرد بخواهد، به سادگی حل می شود، در جامعه مددجویی ما با مشکل اعتیاد مواجه هستیم ولی میزان و تعداد آن چندان زیاد نیست ولی با توجه به اهمیت و تأثیر منفی اعتیاد نسبت به بروز آن حساس هستیم در نتیجه نشست پیشگیری از اعتیاد و سایر برنامه های آگاه سازی را برگزار می کنیم.

 

وی تأکید کرد: یکی از عوامل تولید فقر بیکاری است که با اشتغال زایی، این فقر پایان می یابد اما کسی که معتاد است به راحتی مشکلش قابل حل نیست از این رو اعتیاد یک معضل است در نتیجه باید مراقب دوستان و معاشران فرزندان خود باشیم چراکه فرزندان ما امانت در دست ما هستند.

 

مدیرکل کمیته امداد استان قزوین یادآورشد: در خانواده هایی که درگیر اعتیاد هستند امکان اجرای طرح های مختلف امداد از جمله اشتغال زایی بسیار سخت است ولی در سایر خانواده ها این روند بهتر قابل انجام است.

 

کد خبر 1192859

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha