۳۳۷ هزار هکتار کانون گردوغبار در خراسان شمالی وجود دارد

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: ۳۳۷ هزار هکتار زمین مستعد ریزگرد در استان شناسایی شده که کانون تولید گرد و غبار بوده و منشا آلودگی هوا است.

"حسین هراتی" در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهارداشت: بر اساس نتایج مطالعاتی که در سال گذشته انجام شد، پنج هزار هکتار از ۳۳۷ هزار هکتار کانون گرد و غبار  در استان، شدت غبار خیزی زیاد دارد و ۷۰ هزار هکتار غبار خیزی متوسط و مابقی غبار ریزی کم دارد.

 


معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: در جنوب شرقی و غربی استان یعنی در شهرستان های گرمه، اسفراین و جاجرم، کانون های گرد و غبار با وسعت زیاد وجود دارد و در شهرستان مانه و سملقان هم بعضا در فصل برداشت محصولات کشاورزی و کاهش میزان پوشش گیاهی و سبزینگی زمین، زمین مستعد تولید گرد و غبار می شود.

 


وی درباره علت آلودگی هوا در روزهای اخیر در استان گفت: یکی از علت های اصلی این پدیده، بیابان قره قوم در کشور ترکمنستان است البته بعضا کانون هایی در استان مجاور یعنی استان سمنان هم این استان را تحت تاثیر قرار می دهد. 

 


هراتی خاطرنشان کرد: کیفیت هوا در استان تنها در دو ایستگاه در بجنورد و جاجرم سنجش می شود و این امکان در سایر شهرها وجود ندارد اما ریزگردها تمام استان را تحت تاثیر قرار داده و کیفیت هوا را به شدت کاهش داده است. 

 


معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: شاخص آلودگی هوا در بجنورد دیروز به 500 رسید که در وضعیت بحرانی و خطرناک بود و در شهر جاجرم هم وضعیت بحرنی اعلام شد.

 


با دستور استاندار خراسان شمالی و بر اساس تصمیم کارگروه اضطراری آلودگی هوای استان، فعالیت‌های همه بخش‌های شهرستان های بجنورد، گرمه، جاجرم،  فاروج، شیروان و مانه و سملقان در شیفت صبح و عصر امروز چهاردهم تیرماه تعطیل اعلام شد.

 

 

کد خبر 1192991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha