دانشگاه در قانون گذاری نقش مهمی دارد

کدخدایی گفت: دانشگاه در قانون گذاری نقش مهمی دارد و اگر مراکز علمی و دانشگاه‌ ها به ریل اصلی بازگردند، می تواند موجب قانونگذاری درست مجلس شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «عباسعلی کدخدایی»، امروز (سه شنبه 14 تیر) در نشست تخصصی «مسیر تحول، دانشگاه، قانون و منطق حکمرانی» که در دانشگاه شیراز برگزار شد، گفت: پایه اصلی حکمرانی مطلوب در نظام جمهوری اسلامی، نظام حقوقی و قانون و قانونگذاری است.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان افزود: دانشگاه در قانون گذاری نقش مهمی دارد زیرا مرکز آموزش علم و دانش است و به عنوان یک مرکز علم ‌آموزی و علم‌ اندوزی می تواند نیازهای جامعه را برطرف کند.

وی اضافه کرد: امروز دانشگاه به یک مرکز مدرک ‌گرایی تبدیل شده و از ماهیت اصلی خود فاصله گرفته و دلیل شکل گرا شدن دستگاه‌ های اجرایی نیز همین است.

کدخدایی تاکید کرد: دانشگاه ارتباط خود را تدریجا با جامعه قطع کرده است و دانشجو پس از اخذ مدرک در جامعه با فضای دیگری مواجه می شود و این همان چیزی است که دانشگاه را از علم محور بودن به مدرک محور بودن سوق داده است.

وی ادامه داد: دانشگاه در اخلاق علمی باید با دانشجو ارتباط مطلوبی برقرار کند و اگر مراکز علمی و دانشگاه‌ ها به ریل اصلی بازگردند، می تواند موجب قانونگذاری درست مجلس شود.

کدخدایی با اشاره به آسیب ‌شناسی نظام پژوهشی در علم حقوق عنوان کرد: نهاد متولی در حوزه سیاست‌ گذاری پژوهشی باید مشخص باشد و چون دانشگاه‌ ها نتوانستند ارتباط برقرار کنند، هر دستگاهی یک دانشگاه و پژوهشکده زده و جدا شده است اما باید دانشگاه ‌ها و مراکز جدید علمی جمع آوری و دانشکده‌ های حقوق دانشگاه ‌ها تقویت شوند.

وی تصریح کرد: قانون اساسی ما قانون اساسی دینی است و با حقوق مردم منافات ندارد و شورای نگهبان به مصوبات دستگاه های اجرایی که موجب تضییع حقوق مردم شود، ورود می ‌کند.

کد خبر 1193071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha