ذهن پرسشگر در کودکان تقویت شود/  ریشه عدم‌مطالبه گری در شیوه تربیت و  نگرش است

اسفنانی با بیان اینکه ذهن پرسشگر در کودکان تقویت شود گفت: ریشه عدم‌مطالبه گری در شیوه تربیت و نگرش ما نسبت به مسائل جامعه شناختی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از لاهیجان، «محمد علی اسفنانی» در یادبود آیت الله بهشتی و پنجمین جلسه چگونه مطالبه گر باشیم که عصر امروز ( سه شنبه،  ۱۴ تیر) در سالن خواجه نصیر دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان برگزار شد، گفت: به فرموده مقام معظم رهبری" شهید بهشتی را بعدها باید شناخت"  امر مهمی است که ابعاد شخصیتی شهید بهشتی دیده نشده و یا اینکه فضای غبارآلود اینگونه امکان را فراهم نکرد.

 

معاون اجتماعی و پیشگیری و سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی کل کشور با بیان اینکه  شهید بهشتی فرد بسیار چند جانبه نگر و نسبت به مسائل مختلف با علم به تحصیلات حوزوی و دانشگاهی به همه مباحث ورود داشت، افزود: تسلط شهید بهشتی به زبان های خارجی  و شیوه حکومتی پس از انقلاب و  نگاه به آینده این است که حکومت مدنظر ما محتوای آن باید اسلامی باشد.

 

وی با اشاره به بارزترین خصوصیت شهید بهشتی که اولین رئیس دیوان عالی کشور و عضو شورای عالی قضایی بودند، تصریح کرد: ایشان به شدت مباحث مربوط به قوانین اسلامی را مورد تاکید قرار داشتند و هر ساله باید ابعاد شخصیتی شهید بهشتی پرداخته و سیره و نگاه شهید بهشتی در جامعه مورد عمل واقع شود.

 

قاضی دیوان عالی کشور با اشاره به نگاه وسیع شهید بهشتی و اینکه بزرگترین خدمت شهید تاسیس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری بود، تصریح کرد: وسعت نگاه و دیدگاه شهید بهشتی، تربیت قضات بود و خیلی تاسف بار است زمانی که ایشان شهید شد مملکت در بدترین شرایط ممکن بود  و بنی صدر عزل و درگیری خیابانی و جنگ بود.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مباحث مطالبه گری و اینکه چگونه مطالبه گر باشیم، گفت: در مطالبه گری باید پیگیری یک موضوع و حقی باید مدنظر باشد و امر به معروف و نهی از منکر یک رسالت عمومی برای مقابله با فساد است و در سیره ائمه اطهار مطالبه گری به تمام‌معنا قابل مشاهده است و در نهج البلاغه قریب به ۳۰ نامه به نوعی مطالبه گری می کند و نقد عملکرد کسانی که خود آنان را منصوب کرده است.

 

اسفنانی با اشاره به پاسخ گویی و اینکه تکلیف است مسئول  در پایان دوره خدمتی خود پاسخگو باشد، اذعان کرد: اگر مسئولی در اثر عملکرد غلط صدمه ای به نظام و مجموعه وارد شده باشد  باید جوابگو باشند تا آن خسارت جبران شود.

 

وی با بیان اینکه در بحث امر به معروف ما مطالبه گری را به مفهوم امر به معروف و نهی از منکر می دانیم، تصریح کرد: در بحث مطالبه گری در سال ۹۴ در مجلس شورای اسلامی طرحی تحت عنوان حمایت از امرین به معروف و ناهیان از منکر بیان شد که نهایتا به تصویب رسید و قانون است که در ماده ۸  و ۹ این قانون اشاره شده که قانون اجازه داده  در هر جایگاهی نقدپذیری داشته و از آنان مطالبه گری شود و مطالبه گری مد نظر این است در هر عرصه و جایگاهی می توانیم‌مطالبه گر باشیم و آنچه مطلوب است و در قانون پیش بینی شده را با تمام قوت و حمایت قانونی به آن بپردازیم.


اسفنانی با تاکید بر اینکه پرسشگری باید در کودکان تقویت شود تا به پاسخ های مدنظر برسند، خاطرنشان کرد: ریشه عدم‌مطالبه گری به شیوه تربیت بچه ها و شیوه نگرش ما به مسائل جامعه شناختی برمی گردد و حرکت فکری و آموزشی و تربیتی کودکان باید نهادینه تا  ذهن پرسشگر داشته باشند تا بحث مطالبه گری و پاسخ گویی به نوعی در جامعه نهادینه کنیم که هر کس مسئول شد مورد مطالبه گری مردم قرار گرفت و پاسخی در برابر آن نداشته باشد واهمه نداشته باشد.

کد خبر 1193243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha