«افق قاف» تذکره شاعران پایداری استان گیلان منتشر شد

محمدپور از انتشار کتاب «افق قاف»، تذکره شاعران پایداری گیلان خبر داد و گفت: «افق قاف» به عنوان یک کتاب مرجع می تواند از این به بعد مورد توجه و پژوهش پژوهشگران، محققان، دانشجویان رشته ادبیات و دیگر رشته های دیگر علوم انسانی قرار بگیرد.

«اسماعیل محمدپور» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از انتشار کتاب «افق قاف» تذکره شاعران پایداری استان گیلان خبر داد و اظهار کرد: کار گردآوری این اثر از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و در ابتدای امر اشعار شاعران پایداری استان گیلان را دریافت کردیم و بعد از دریافت آثار، زندگینامه این شاعران هم دریافت و نگاشته شد.

 

این شاعر، نویسنده و پژوهشگر گیلانی با اشاره به اینکه، این فرآیند که در واقع کار جمع آوری، نگارش شعر و زندگی نامه این شاعران بود سه سال طول کشید افزود: تذکره شاعران پایداری استان گیلان به عنوان اولین و جامعترین تذکره و زیست نامه شاعران استان گیلان با موضوع پایداری چاپ شده و در آن شعر شعر و زندگی ۱۳۵ نفر از شاعرانی که با موضوع پایداری، مقاومت وطنی، مقاومت بین المللی و جهان وطنی شعر سروده اند در این تذکره شعرها و زندگینامه هایشان گردآوری شده است.

 

وی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های این تذکر این است که برای بسیاری از این افراد زندگینامه مختصری نگاشته شده و یک نگاهی بسیار گذرا در مورد شعرهایشان انجام گرفته و اظهار نظری توسط نویسنده انجام شده است.

 

محمدپور تصریح کرد: «افق قاف» به عنوان یک کتاب مرجع می تواند از این به بعد مورد توجه و پژوهش پژوهشگران، محققان، دانشجویان رشته ادبیات و حتی رشته های دیگر علوم انسانی قرار بگیرد چرا که اصولاً تذکره ها بعد از گذشت دهه هایی از زمان تولید و انتشارشان می توانند به لحاظ جامعه شناختی مورد توجه پژوهشگران قرار بگیرند.

 

وی اضافه کرد: پژوهشگران با خواندن تذکره‌ها می توانند تحلیل‌های جامعه شناسی از روند زندگی شاعران و رخدادهایی که در دوران حیات این شاعران اتفاق افتاده بحث و بررسی انجام دهند.

 

محمدپور گفت: این تذکره در یک هزار و ۱۷ صفحه، در قطع رقعی و توسط انتشارات رج با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان و به کوشش «اسماعیل محمدپور» به چاپ رسیده است.

 

وی با تاکید بر اینکه در این تذکره فقط شعر شاعران گیلانی مورد توجه قرار گرفته که به نوع خودش می‌تواند یک کار منحصر به فرد باشد ادامه داد: تا آنجایی که در جریانم در سایر استان‌ها این کار انجام نشده است، گرچه پیش ازین یک تذکره ملی از شماری از شاعران کشور چاپ شده است اما اینکه بومی سازی شده باشد و فقط شعر شاعران یک استان با این حجم بالا را در بر بگیرد، جایی مشاهده نکردم.

 

محمدپور اذعان کرد: تاریخ نشر این تذکره در سال ۱۴۰۰ است ولی چون کتاب حجیم و به لحاظ اقتصادی پرهزینه بود انتشارش به طول انجامید و امسال انتشار یافت.

 

 

کد خبر 1193497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha