۳۴۱ روستای استان قزوین با مشکل کمبود آب روبه رو هستند

غریب گفت: ۳۴۱ روستای در استان کم آب هستند که برای حل مشکل آب ۱۰۰ روستا ایجاد مجتمع های آبرسانی توسط بسیج سازندگی در حال انجام است و برای ۲۴۱ روستا باید فکر اساسی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «لیلا غریب» در همایش تجلیل از دهیاران بخش مرکزی قزوین و بخش کوهین که امروز (چهارشنبه ۱۵ تیر) در سالن جلسات فرمانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: ۸۰ روستا را بازدید داشتیم و در واقع از ۸۰۰ روستای استان  ۱۰ درصد روستاها را توانستیم در خدمت آنها باشیم.

 

مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین ادامه داد: یکی از رسالت های انقلاب اسلامی که در سخنان امام و رهبری همواره شنیده می شود و مورد تأکید است استقرار عدالت است و یکی از جنبه های عدالت این است که روستاییان احساس کنند از نظر امکانات و شرایط زندگی تبعیضی وجود ندارد و به شهرها مهاجرت نکنند.

 

وی عنوان کرد: مهاجرت زیادی به شهرها رخ داده و همه نسبت به این موضوع واقف هستیم، از دهیارانی که شرایطی در روستاها به وجود می آورند که احساس تبعیض از بین رود، تشکر کرده و همچنین از دهیارانی که تلاش می کنند سطح آموزش مردم روستا را بالا برده و نگاه عادلانه به مردم روستا دارند تشکر می کنیم.

 

غریب اعلام کرد: از دهیارانی که فرهنگ کار در روستا گسترش می دهند، سپاسگزاریم و عملکرد شخص می تواند این فرهنگ را گسترش دهد متأسفانه امروز نسبت به فرهنگ کار بی توجهی شده و خانواده ها دچار کرختی شده اند، در گذشته دختران و پسران همیشه کمک دست پدر و مادر بودند الان خانواده های شهری و روستایی مصرف کننده شدند و از دهیارانی که کمک می کنند این فرهنگ برگردد تشکر می کنیم.

 

وی اظهار کرد: باید فعالیت های دانش بنیان در مزرعه آمده و این موضوع می تواند در اشکال مختلف خود را نشان دهد برای نمونه در نوع آبیاری می تواند دیده شود و به سادگی با هزینه کم این اتفاق می تواند بیفتد و می توانیم الگوها را ارائه دهیم و همچنین ذخیره آب باران آسان تر از کشیدن آب از چاه است.

 

مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین تصریح کرد: ۳۴۱ روستای ما در استان کم آب هستند که برای حل مشکل آب ۱۰۰ روستا ایجاد مجتمع های آبرسانی توسط بسیج سازندگی در حال انجام است و برای  ۲۴۱ روستا باید فکر اساسی شود.

 

وی خاطر نشان کرد: ما از دهیارانی که با آگاهی و به دست آوردن اطلاعات سعی می کنند اطلاعات مردم روستا را ارتقا دهند تشکر کرده بسیاری از کارهای آموزشی در فضای مجازی با تهیه یک کلیپ قابل انجام است.

 

غریب در خصوص نصب پنل خورشیدی در روستاها اعلام مرد: امسال ۳ هزار پنل پنج کیلواتی سهیمه استان است که ۵۴۵ پنل به دفتر امور روستایی و تعدادی به دیگر نهادها واگذار شده است و بهتر است نکات مربوط را دهیاران مطلع باشند.

 

وی خاطر نشان کرد: در روستاها صحبت هایی می شود مبنی بر اینکه پنل های خورشیدی اشعه دارد و مضر است در حالی که هیچگونه خطر و اشعه ای ندارد و بهترین موضوع برای ارتقا اقتصاد و کمبود برق است و برای فرد ناتوان هم می تواند درآمد قابل قبولی هم داشته باشد و خانه هایی که پنل استفاده می شود هم باید ویژگی های لازم را داشته باشد بنابراین باید خانواده های روستایی توجیه شوند و اگر بتوانیم این سهمیه را جذب کنیم سهمیه بیشتری را هم می توانیم جذب استان کنیم.

 

مدیرکل امور روستایی استانداری قزوین تأکید کرد: تامین امنیت غذایی کل کشور بر عهده روستاها هست و به فرموده امام خمینی (ره)، روستا مادر شهر است و هرچه روستا که مادر شهر است، با اخلاق تر و مولد تر بوده و امنیت غذایی را در روستا رقم بزنیم شهرها هم آسوده تر خواهند بود.

 

وی یادآور شد: مسئولان باید روز به روز جایگاه دهیاران را بیشتر و بالاتر بدانند و اختیارات شوراها باید بیشتر شود زیرا منتخب مردم هستند.

کد خبر 1193501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha