نظارت ۳۰ اکیپ دامپزشکی قزوین بر ذبح بهداشتی دام درعید سعید قربان

جلوخانی گفت: به منظور ارتقاء سطح سلامت و جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام‌ در روز عید سعید قربان ۳۰ اکیپ ثابت و سیار شامل کارشناسان دامپزشکی و روحانیون ناظر ذبح شرعی آماده ارائه خدمات رایگان هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین به نقل از روابط عمومی دامپزشکی قزوین، «مهدی جلوخانی» بیان کرد: با توجه به سنت رایج ذبح و قربانی دام از سوی حجاج و به منظور ارتقاء سطح سلامت هم ‌استانی‌ها و جلوگیری از انتقال بیماری‌ های مشترک بین انسان و دام و همچنین نظارت بر ذبح شرعی دام از سوی اداره‌ کل دامپزشکی استان قزوین و ادارات دامپزشکی شهرستان‌های اقداماتی انجام شده است.

 

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان قزوین ادامه داد: تهیه و نصب بنر ویژه عید سعید قربان و نصب در اماکن عمومی، پاسخگویی 24 ساعته شماره تلفن چهار ذبح شرعی و ذابحین کشتارگاه های دام و طیور، طراحی وتهیه ابزاری برای کشتار دام که خون و ضایعات حاصل از کشتار دام ها محیط زیست را آلوده نکند از جمله اقدامات اداره ‌کل دامپزشکی استان قزوین است.

 

وی افزود: معاینات قبل از کشتار دام، در میادین عرضه دام، استقرار 30 اکیپ ثابت و سیار بازرسی بهداشتی گوشت و نظارت بر ذبح شرعی از ساعات اولیه صبح تا ساعت ۱۳ روز عید قربان در محل اداره‌ کل و ادارات دامپزشکی شهرستان‌های تابعه، استقرار اکیپ‌های ویژه بازرسی بهداشتی و ناظر ذبح شرعی در کشتارگاه‌های دام استان قزوین از دیگر اقدامات در این روز است.

 

جلوخانی اضافه کرد: توزیع پوستر و بروشور مرتبط با عید سعید قربان، تهیه پلاکارد و نصب بر روی خودروهای اکیپ‌های سیار بازرسی بهداشتی دامپزشکی و ناظران ذبح شرعی، ارسال پیامک با موضوع پیام بهداشتی، هماهنگی با دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در اداره‌ کل دامپزشکی برای مکاتبه با ائمه جمعه و جماعات و اعزام روحانیون به همراه اکیپ‌های بازرسی بهداشتی با هدف نظارت بر ذبح شرعی دام‌ها از دیگر اقدامات اداره‌ کل دامپزشکی استان قزوین در روز عید سعید قربان است.

 

وی یادآور شد: معاینات دام زنده قبل از کشتار، بازرسی‌های بهداشتی پس از کشتار دام و نظارت‌های شرعی در زمان کشتار دام که روز عید قربان از سوی کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی استان قزوین و شبکه‌های دامپزشکی تابعه صورت می‌گیرد، رایگان است.

 

وی اظهار کرد: هم‌استانی‌های محترم در صورت تماس با شماره چهار رقمی ۱۵۱۲ و یا ارسال پیامک به سامانه ۵۰۰۰۱۵۱۲ در استان قزوین می‌توانند از خدمات رایگان اداره‌ کل دامپزشکی استان قزوین در این روز بهره‌مند شوند.

 

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان قزوین خاطر نشان کرد: افراد از تماس بی مورد با دام زنده به علت احتمال وجود انگل های خارجی ناقل بیماری تب کریمه - کنگو خودداری کرده و از مصرف لاشه دام بلافاصله پس از ذبح پرهیز کنند، چراکه  دام های مبتلا به بیماری تب کریمه – کنگو فاقد علائم بالینی بوده و بر همین اساس لاشه و امعا و احشاء دام ها پس از کشتار باید به مدت 24 ساعت در دمای یخچال نگهداری شود تا با پایین آمدن PH و دما، در صورت مبتلا بودن دام، عامل بیماری تب کریمه- کنگو که یک بیماری کشنده مشترک بین انسان و دام می باشد، غیر فعال شود.

 

کد خبر 1193688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha