سالانه بیش از ۲ میلیون مراجعه به پزشکی قانونی انجام می شود

به گفته مهدوی، سالانه حدود ۷۰ هزار جسد به سالن تشریح در پزشکی قانونی‌ها ارجاع می‌شود و برای تعداد قابل توجهی از این موارد بدون کالبدگشایی جواز دفن صادر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی کشور در آیین تکریم و معارفه مدیران کل پزشکی قانونی استان زنجان، گفت: بخش‌های زیادی از برنامه‌های تحولی در سازمان پزشکی قانونی کشور انجام شده است.

 

امیر حسین مهدوی با اشاره به اینکه بخشی از تحولات هم نیاز به اصلاحات قانون دارد که از جمله آنها ایجاد دانشکده علوم پزشکی قانونی است، گفت: سه بند از پنج بند مربوط به شرح وظایف سازمان پزشکی قانونی شامل فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی است ولی در زمان حاضر به این دلیل که سازمان پزشکی قانونی به عنوان دستگاه اجرایی لحاظ می‌شود.

 

وی با بیان اینکه راه اندازی دانشکده علوم پزشکی قانونی زمینه ساز تحول در این مجموعه می‌شود ولی این موضوع مهم با محدودیت قانونی مواجه است، ابراز داشت: سالانه حدود ۲ و نیم میلیون مراجعه به سازمان پزشکی قانونی انجام می‌شود.

 

معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی کشور ابراز داشت: سالانه حدود ۷۰ هزار جسد به سالن تشریح در پزشکی قانونی‌ها ارجاع می‌شود و برای تعداد قابل توجهی از این موارد بدون کالبدگشایی جواز دفن صادر می‌شود.

 

مهدوی افزود: مشکلات دیگری مثل جذب و انگیزه برای فعالیت در پزشکی قانونی هم راهی جز اصلاح میزان پرداخت‌ها به پرسنل و کارکنان مجموعه ندارد.

 

رئیس کل دادگستری زنجان نیز در سخنانی اظهار کرد: اقدام به موقع و دقیق پزشکی قانونی  در اظهار نظر پزشکی در فرایند دادرسی و جلو گیری از اطاله دادرسی بسیار حائز اهمیت است.

 

حجت الاسلام اسماعیل صادقی نیارکی گفت: مطابق اصل 156 قانون اساسی وظایف و ماموریتهایی به قوه قضاییه محول شده که یکی از محورهای اجرای عدالت است، تحقق این امر نیازمند تشکیلات و تجهیزات بروز است .

 

وی با بیان اینکه نقش پزشکی قانونی در تحقق عدالت ، نقش مهم و راهبردی است، افزود: اقدام به موقع و دقیق نظریه پزشکی قانونی در فرایند دادرسی برای جلو گیری از اطاله دادرسی بسیار حائز اهمیت است.

 

رئیس شورای قضایی استان از اجرای دقیق سند تحول در استان خبر داد و گفت : کشف جرم جزء ماموریت چهارم سند تحول است که  نقش پزشکی قانونی در این خصوص برجسته است.

 

رئیس کل دادگستری زنجان نگاه تحولی به قوه قضاییه در دوره جدید با اقدامات خوب و عملیاتی محقق خواهد شد و پزشکی قانونی در جلب رضایت مراجعین  با ارائه خدمات صادقانه و خالصانه پررنگتر خواهد بود .

 

این مقام عالی قضایی استان با تاکید بر اینکه وجود تشکیلات پزشکی قانونی در تمامی حوزه های قضایی استان امری  لازم و ضروری است اظهار کرد : امروز  دو شهرستان استان  فاقد تشکیلات پزشکی قانونی است که درخواست ما از مسولان استان و سازمان پزشکی قانونی برای کمک به ایجاد پزشکی قانونی در این دو حوزه است .

 

وی با بیان اینکه امر کالبد شکافی روی اجساد صرفا در موارد ضروری انجام شود تاکید کرد :حفظ حرمت انسان و جسد انسان نزد خداوند  بسیار بالاست ، بنابراین در انجام معاینات پزشکی بایستی حرمت مسلمانان و انسانهای مومن رعایت شود.

 

در این مراسم از خدمات دکتر مهرداد ستاره تقدیر و دکتر غیاثی به عنوان مدیر کل پزشکی قانونی استان معرفی شد .

 

کد خبر 1193699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha