تکامل روحی و شخصیتی انسان از آثار ارزشمند ازدواج است

حجت الاسلام بیگی گفت: در منابع معتبر اسلامی چه در قرآن و چه در روایات معصومین(ع) تأكيدات زيادی شده كه همه مؤمنين به سنت الهی ازدواج پايبند باشند؛ تكامل روحی، روانی و شخصيتی، يافتن آرامش، پاك دامنی و عفاف از آثار سودمند ازدواج برای انسان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در ارومیه، حجت الاسلام اباذر بیگی، دیروز عصر، (15 تیرماه)، در نشست گفتمان محور با موضوعیت چالش های پیش روی ازدواج در استان آذربایجان غربی که در فرهنگسرای ارومیه، با حضور جوانان و مدیران کانون های فرهنگی و هنری برگزار شد، اظهار کرد: در منابع معتبر اسلامی چه در قرآن و چه در روایات معصومین(ع) تأكيدات زيادی شده كه همه مؤمنين به سنت الهی ازدواج پايبند باشند؛ تكامل روحی، روانی و شخصيتی، يافتن آرامش، پاك دامنی و عفاف از آثار سودمند ازدواج برای انسان است.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجدآذربایجان غربی افزود: تنهایی مخصوص خداست و خدا انسان را زوج آفریده  تا به آرامش و آسایش و مودت و رحمت برسند.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) می فرمایند؛ هیچ کانونی در اسلام برپا نشده است مگر اینکه در کنار خدا در کانون ازدواج محبوب شود و من در دنیای شما سه چیز زن، بوی خوش (عطر) و نور چشم خودم؛ نماز را دوست دارم.

این مسئول گفت: انسان در طول زندگی نياز به يك همدم و مونس دارد، كسانی كه می‌خواهند زندگی تنهايی داشته باشند و ازدواج نكنند معمولاً دچار مشكلات متعددی خواهند شد که از جمله آنها اختلالات روحی و روانی است.

وی افزود: ازدواج در واقع يافتن نيمه دوم خويشتن است؛ انسان وقتی كامل می‌شود كه نيمه دوم خودش را پيدا كند، بسياری از اختلالات روحی و روانی به علت تنهايی است و از طرف ديگر بسياری از موفقيت‌های زندگی انسان، بعد از ازدواج اتفاق می‌افتد و آن به خاطر آرامش و ثبات روحی و شخصیتی بعد از یک ازدواج موفق و اصولی است.

حجت الاسلام بیگی تصریح کرد: انگیزه اصلی گناهان و انحرافات اخلاقی و تربیتی، سه قوه شهویه، غضبیه و وهمیه است و این سه قوه در مرز تعدیل خود، در وجود انسان برای دفع مفاسد و جلب ارزش ها لازمند، و  نیروی غضب برای دفاع و مبارزه با تجاوزات بیگانه، نیروی شهوات در مسیر طبیعی برای بقای نسل و لذت ها و تفریحات سالم، و نیروی وهمیه برای کسب امور عادی در حدّ طبیعی لازم است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به آثار اجتماعی و روان شناختی ازدواج، گفت: آرامش و امنیت خاطر، تولید نسل، سلامت و امنیت اجتماعی، تقویت و تثیبت صفات جنسی و رشد و شکوفایی  استعدادها از آثار اجتماعی ازدواج است.

 

 

کد خبر 1193795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha