آماده باش کامل تمامی مراکز درمانی و بیمارستان های استان مرکزی

جمالیان با تاکید بر لزوم محافظت از سلامتی در برابر ریزگردها از آماده باش کامل تمامی مراکز درمانی و بیمارستان های استان مرکزی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در اراک، سید «محمد جمالیان» با اشاره به اینکه ریزگرد ها سلامت تمامی افراد جامعه به خصوص بیماران قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان را تهدید می کند، گفت: همه افراد جامعه باید مراقب سلامتی خود با توجه به افزایش غلظت گرد و غبار باشید.

 

متولی سلامت استان مرکزی افزود: وجود گرد ‌و غبار و ریزگرد ها که وارد کشور می‌شوند و تمام کشور از جمله استان مرکزی را درگیر می‌کنند، دغدغه ی مهمی است که این روزها بیشتر از قبل با آن درگیر هستیم.

 

وی با اشاره به اینکه ریزگردها می توانند سلامت مردم را به خطر بیاندازد و آسیب‌های جدی را به بدن وارد کنند، ادامه داد: بحث خود مراقبتی و محافظت از خود یکی از موارد مهمی است که  همشهریان باید در این شرایط در برابر ریزگردها انجام دهند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با اشاره به اینکه این ریزگردها به‌ دلیل قطر کوچک خود، به راحتی به راه‌های هوایی و ریه ها نفوذ می کند افزود: ریزگردهایی که قطر آنها کمتر از ۱۰ میکرون باشند به راحتی می‌توانند به سیستم تنفسی نفوذ پیدا کرده و هر چه اندازه ذرات گرد و غبار کوچکتر باشد به تعداد روزهایی که گرد و غبار بیشتر وجود داشته باشد، شدت مشکلاتی که برای سلامتی مردم ایجاد می کنند بیشتر خواهد شد.

 

این مقام مسئول با توجه به افزایش شدید گرد و غبار و فعالیت ریزگردها در کشور و استان مرکزی، بیان کرد: تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌های استان به حالت آماده باش کامل در آمده اند.

 

وی با بیان اینکه سالمندان، کودکان، مادران باردار و تمامی افراد آسیب پذیر سعی کنند در روزهای آلوده از منزل خارج نشوند، ادامه داد: چنانچه افراد مجبور به خروج از منزل هستند، حتما از ماسک های فیلتر دار و یا نهایتا از دو ماسک استفاده کنند و اگر ماسک در دسترس نداشتند از دستمالی استفاده شود که مدام مرطوب شود، چرا که ذرات منتشر شده بسیار ریز هستند و از قدرت نفوذ بالایی برخوردارند.

 

متولی سلامت استان در ادامه با بیان اینکه از هم استانی های عزیز درخواست داریم از تردد در مناطق شلوغ خودداری کنید، گفت: چرا که تردد در شهر و آلودگی آلاینده های اتومبیل ها هم به گرد و غبار اضافه شده و شرایط را بدتر خواهد کرد.

 

این مقام مسئول همچنین با بیان اینکه مصرف سیگار و قلیان در جای خود باعث افت عملکرد سیستم ایمنی و آسیب پذیری افراد میشود، اظهار کرد: این مهم در روزهای آلودگی هوا ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی و تنفسی را دو چندان می‌کنند.

 

جمالیان یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در هوای آلوده برای حفظ سلامتی خود باید انجام داد، را توجه به تغذیه دانست و گفت: افراد می توانند با مصرف زیاد مایعات، میوه ها و سبزیجات و اجتناب از مصرف موادغذایی کم ارزش مثل چیپس، پفک، سوسیس، کالباس و نوشابه های گازدار که مواد منجر به اختلال جذب عناصر مفید در بدن می‌شوند در کمک به افزایش قدرت دفاعی بدن در برابر این مواد آلاینده اقدام نمود.

کد خبر 1193875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha