صحیفه سجادیه سبک زندگی را به ما نشان می دهد

حجت الاسلان نخاولی ربا بیان اینکه صحیفه سجادیه نیاز به فراوری دارد؛ گفت: ما باید بدانیم دعاها صرفا راز و نیاز نیست بلکه سبک زندگی است و صحیفه سجادیه سبک زندگی است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد، حجت الاسلام « مهدی نخاولی» امروز پنج شنبه (۱۶تیر) در هشتمین همایش حضرت سبد العابدبن که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد؛ بیان کرد: در قرآن بیش از ۱۰۰ آیه در توصیف اهل بیت با عناوین متفاوت یاد شده است که این خود سری دارد گاهی اوقات در وصف اهل بیت «خمسه طیبه » به صورت خاص معرفی شدند، در بین 14 معصوم بعد از امام حسین(ع) اشاره مستقیم در قرآن نداریم بلکه عناوین کلی دارد.  

 

استاد حوزه و دانشگاه در تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم گفت: بسم الله الرحمن الرحیم عمیقترین و پیجیده ترین آیه قران است، قرآن دو خلاصه یکی در سوره حمد با اشاره قرآنی و دیگری در سوره بقره با اشاره روایی همراه است و تحصیلات قرآن از سوره ال عمران شروع می شود. همچنین در بسم الله الرحمن الرحیم در دو جا به اهل بیت اشاره شده است.


وی با بیان اینکه قرآن کتاب دقت ها و حساب و کتاب است؛ گفت: در فرهنگ دینی مخلوقات خدا ۶ دسته جماد، نبات، حیوان، جن، ملک و انسان هستند و اسماء تنها شامل انسان می شود چون جن و ملک مامور به سجده شدند در حالی که اسماء باید وجودات انسانی باشد چون به آن تعمیم و معرفی شده است.


حجت الاسلام نخاولی اظهار داشت: قران لیست ۵ نفره دارد، لیست 5 نفر اول؛ پیامبران اولوالعظم هستند، لیست ۵ نفره دوم کسانی که خداوند به آنها نظر خاص دارد اما مشخصا اسمی از آنها نبرده است. در سال ۱۹۵۱ که بقایای کشتی حضرت نوح پیدا شده بر روی چوب های کشتی با زبان سریانی نوشته شده که حضرت نوح به ۵ تن آل عبا خدا را قسم داده که خدا از این بلا او را نجات دهد.


وی با اشاره به آیه میثاق؛ گفت: امام باقر (ع) فرمودند: ما همان اسمائی هستیم که در قرآن دکر شده که خداوند هیچ عملی را نمی پذیرد مگر به ولایت ما. در واقع علت وجود ۱۲ امام این است که بسته امام شناسی شما با یک امام تمام نمی شود و وقتی همه اینها را کنار هم بگداریم به یک نظریه صحیح از امام شناسی می رسیم. لذا ما موظف هستیم در تحقیق برای اسلام به مجموعه قرآن و عترت مراجعه کنیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: هر فردی که می خواهد در مورد اسلام تحقیق کند ابتدا محل رجوع خود را قرآن محوری قرار دهد و بعد تفسیر قرآن که قول فعل و تقریر به معصومین است. در غیر این صورت مسیر مستقیم قرآن محوری در فهم دین را از دست خواهید داد.


وی با بیان اینکه در خصوص دعا و صحیفه سجادیه باید نگرش ما تغییر پیداکند؛ افزود: ما صحیفه سجادیه را فراوری نکردیم، ما باید بدانیم دعاها صرفا راز و نیاز نیست بلکه سبک زندگی است و صحیفه سجادیه سبک زندگی است، با دعاها به حقایق برتر علمی و نه فقط راز و نیاز و نه فقط سبک زندگی می رسیم و بدانیم که عمیق ترین ساحت معارف را در ادعیه داریم چون‌مخاطب خداست.

 

 

کد خبر 1193935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha