۷۰۰ هکتار زمین غیرفعال در شهرک‌های صنعتی کشور بازپس گرفته شد

رسولیان گفت: سال گذشته یک‌هزار و ۹۰۰ قرارداد منعقده در شهرك‌ها و نواحي صنعتي که دست نخورده باقی مانده بود را به مراجع قضايي معرفی کردیم و ۷۰۰ هکتار زمین راكد بازپس گرفته و به فعالان اقتصادی واگذار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کردستان، علی رسولیان معاون و نماينده ويژه وزير صنعت، معدن و تجارت پنج‌‌شنبه 16 تیرماه در آستانه سفر رئیس جمهور و جمعي از اعضاي هیأت دولت به كردستان، با حضور در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت و در ديدار چهره به چهره و بي‌واسطه، مسائل و مشكلات صنعتگران، معدنكاران و بازرگانان اين استان را از نزديك مورد بررسي و پيگيري قرار داد.

 

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشيه اين ديدارهاي مردمي در محل سازمان صنعت، معدن و تجارت كردستان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: امسال 8 هزار میلیارد تومان برای ایجاد و تقویت زیرساخت‌های شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور هزینه می‌شود.

 

 

علي رسوليان افزود: از سال گذشته، نهضت ایجاد کارگاه‌های توليدي کوچک را در شهرك‌ها و نواحي صنعتي كشور آغاز کردیم و تا کنون بیش از یک هزار و 400 واحد کارگاهي احداث شده و در مرحله بهره برداری است.

 

 

وي با اشاره به اين‌كه بيش از 49 هزار واحد توليدي با اشتغالي بالغ بر یک میلیون نفر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور درحال بهره برداري مي‌باشند، اضافه كرد: افزون بر 50 درصد واگذاری زمین و قراردادهای حق انتفاع در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به بهره برداری و تولید منجر شده است.

 

 

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان كرد: با افرادی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی زمین دریافت کرده ولی قصد ساخت و ساز و تولید در آن را ندارند، برخورد می‌شود و زمین از آن‌ها بازپس گرفته خواهد شد.

 

 

رسوليان ادامه داد: سال گذشته یک هزار و 900 قرارداد منعقده در شهرك‌ها و نواحي صنعتي که دست نخورده باقی مانده و عملیات احداث واحد توليدي در آن‌ها انجام نشده بود را به مراجع قضايي معرفی کردیم و در نتیجه آن، 700 هکتار زمین راكد بازپس گرفته و به فعالان اقتصادی واگذار شد.

 

 

وی یادآور شد: برنامه ما حرکت به سمت و سوی بهره برداری از طرح‌های درحال ساخت و ساز موجود است و هم اکنون حدود چهار هزار و 200 طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور درحال تجهیز و نصب ماشین آلات هستند.

 

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: برای برطرف کردن مشکلات واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال، از محل تسهیلات تبصره (18) قانون بودجه و كارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید در استان‌ها و همچنین در سفرهای استانی رئیس جمهور، منابع مالی لازم تأمین می‌شود.

 

 

رسولیان با اشاره به این‌که ستاد سرمایه گذاری در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است، گفت: با کمک این ستاد و مؤسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني، طرح آمایش سرزميني صنعت، معدن و تجارت کشور با درنظر گرفتن تقسیم بندی جغرافیایی و کالایی تهیه شده و به‌زودي عملیاتی و اعلام می‌شود.

 

 

وی عزم وزیر صنعت، معدن و تجارت را توجه جدی به توسعه صنعتي در استان‌های محروم اعلام كرد و افزود: کردستان یکی از استان‌هایی است که قابلیت صنعتی شدن را دارد و بی شک مورد حمایت ویژه دولت هم قرار دارد.

 

 

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران یکی از مشکلات استان كردستان را تأمین زمین برای صنایع عنوان و اضافه كرد: کمبود اراضی دولتی باعث شده برای احداث شهرک و ناحیه صنعتی، اقدام به خرید اراضی کنیم که اين مسأله باعث افزایش قیمت تمام شده زمین در این استان شده است.

 

 

رسولیان اظهار امیدواری كرد در سفر رئیس جمهور به كردستان، ایجاد يك شهرک صنعتی بزرگ به گستره بیش از یک هزار هکتار در شمال شهر سنندج که یکی از برنامه‌های بلند مدت شركت شهرک‌های صنعتی است، به تصويب برسد.

 

 

وی با اشاره به این‌که یکی از دغدغه‌های دریافت کنندگان زمین در شهرک صنعتی شماره 4 سنندج، تأمین آب و راه دسترسي است، ادامه داد: پروژه تأمین آب این شهرک، 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به‌زودی 20 درصد باقی مانده آن هم اجرایی می‌شود.

 

 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنين از تخصيص اعتبارات مناسب برای پست‌های برق و تصفیه خانه‌هاي فاضلاب شهرک‌ها و نواحی صنعتی در جريان سفر رئیس جمهور به استان كردستان خبر داد.

 

 

رسولیان وجود منطقه ویژه اقتصادی بانه را یکی از ظرفیت‌های مهم استان كردستان خواند و گفت: زیرساخت‌های اولیه این منطقه ایجاد شده و تا کنون به 25 متقاضی سرمايه گذاري، زمين واگذار شده است.

 

 

وي در پايان از فعالان اقتصادي استان كردستان درخواست كرد با مشاركت در ايجاد واحدهاي كارگاهي، شهرك‌هاي صنفي و سرمايه گذاري تضميني در احداث نيروگاه‌هاي انرژي تجديد پذير، آينده مطمئني را براي فعاليت‌هاي صنعتي و توليدي خود فراهم نمايند.

 

 

بيش از 80 نفر از فعالان اقتصادي استان كردستان در اين برنامه ملاقات عمومي كه روز پنج شنبه در قالب میز خدمت حوزه صنعت، معدن و تجارت برگزار شد و تا پايان روز جمعه ادامه دارد، به طرح موضوعات، درخواست‌ها و مشكلات خود ‌پرداختند، كه درخواست‌هاي مربوط به وزارت صنعت، معدن و تجارت در محل مراجعه، رسيدگي يا براي بررسي و اتخاذ تصميم لازم در اختيار سازمان‌هاي تابعه قرار گرفت و مابقي نيز به ساير دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط ارجاع شد.

 

 

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنين پيش از اين برنامه با حضور در محل شركت شهرك‌هاي صنعتي كردستان، از واحد‌های مختلف آن بازديد و در نشست صمیمانه با مديران و كارشناسان اين مجموعه، پاي صحبت همكاران نشست.

کد خبر 1193945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha