موفقیت برنامه های اوقات فراغت در ایجاد فکر مثبت تجلی می یابد

حجت الاسلام دادخواه گفت: موفقیت برنامه های اوقات فراغت کانون های فرهنگی و هنری مساجد در تغییر نگرش و ایجاد فکر مثبت تجلی می یابد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: ارزیابی کمی و کیفی عملکرد پایگاه های اوقات فراغت به ویژه در فصل تابستان در توسعه فرهنگی و تحقق چشم انداز و ماموریت های این مراکز لازم است و اینکه متولیان امر باید چه تغییراتی در یک فردی ایجاد کنند، نتایجی است که باید مورد ارزشیابی قرار گیرد.

کانون های فرهنگی و هنری مساجد از جمله پایگاه های اوقات فراغت هستند که در دل مسجد شکل گرفته و علاوه بر ارائه برنامه های متنوع آموزشی، تفریحی و فرهنگی، با ارائه برنامه های دینی و روح معنوی حاکم بر این مراکز، انتظار تغییر رفتار و توسعه اخلاق حسنه وجود دارد.

 

گفتگویی با حجت الاسلام «علیرضا دادخواه« از مبلغان دینی حوزه علمیه و با بیش از 2 دهه کار تبلیغی و فرهنگی در بقاع متبرکه و مساجد و به طور تخصصی برای نوجوانان صورت گرفته است.

در حال حاضر این روحانی مبلغ علاوه بر تدریس در مدارس و فعالیت فرهنگی در شهر، امام جماعت حسینه قدیم تیران می باشد.

 

*مسئولیت خانواده ها نسبت به مسائل تربیتی تا به حدی ضرورت دارد؟

 

انتقال مفاهیم تربیتی به فرزندان مثل تامین نیازهای مادی برای خانواده ها واجب است و در مسیر تربیت آموزش اخلاق، احکام و قواعد مورد توجه بوده و سفارش زیادی نسبت به این امر شده است.

به گفته پیامبر اسلام(ص) وای بر پدر و مادران آخر زمان که به نیازهای مادی فرزندان خوبی دارند اما نسبت به آموزش مفاهیم دینی ضعیف عمل می کنند.

 

توجه به نیازهای مادی لازم است اما بی توجهی به نیازهای معنوی و آموزش مفاهیم دینی و آشنایی با اعتقادات هم وظیفه پدر و مادرها بوده و نباید نسبت به آن ضعیف عمل کنند.

علاوه بر آموزش هایی که خودشان در حوزه مباحث دینی می دهند، حضور در مساجد و هدایت آنان برای شرکت در کلاس های اعتقادی و مساجد به رشد معرفتی بچه ها کمک خواهد کرد.

 

*کانون های مساجد تا چه حدی در آموزش مفاهیم دینی و اعتقادی موثر بوده اند؟

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد مراکز خوب و با امکانات متفاوتی بوده اند که توانسته اند متناسب با شرایط روز در جذب نسل جوان و نوجوان موفق باشند که البته در همه مراکز یکسان نبوده اما کانون های فعال و دارای مدیریت و تیم اجرایی توان توانسته اند در این مسیر گام های مثبت و سازنده ای بردارند.

متولیان کانون های مساجد با توجه به سفارش رهبر معظم انقلاب باید خودشون را مجهیز به سلاح معرفت کنند، براش مطالعه کنند و با آگاهی و دانش کامل در مسیر خدمت گذاری پیش بروند.

 

*فعالیت های اوقات فراغت کانون های مساجد باید چه سوی هدف گذاری بشود؟

 

علاوه بر آموزش مهارت ها که هر کدام مورد نیاز زندگی جوانان و نوجوانان هست اما معرفت افزایی در کانون های مساجد باید به صورت ویژه دنبال شود و موفقیت برنامه های اوقات فراغت کانون های فرهنگی و هنری مساجد در تغییر نگرش و ایجاد فکر مثبت تجلی می یابد.

پس از یک دوره برنامه معرفتی باید بتوانیم سرباز امام زمان(عج) در مسجد تربیت و برای ظهور آن حضرت زمینه ساز باشیم.

ایفا نقش توسط خانواده و از طرفی و انجام ماموریت دقیق و صحیح در مسجد توسط متولیان فرهنگی در توسعه فرهنگی نقش بسزایی داشته و می تواند تفکر خوب و سازنده ای ایجاد کند.

متولیان فرهنگی به ویژه در مسجد باید شرایطی ایجاد کنند که فکرهای نسل جدید جامعه به اهل البیت(ع) نزدیک شود و امام و ولی خود را بشناسند و در مسیر یاری رسانی  دین بکوشند.

 

*پیش نیازهای موفقیت کانون های مساجد در چه برنامه هایی است؟

 

تیم سازی و استفاده از نیروهای توانمند و جوان در مدیریت و دیگر مسئولیت های کانون، هیات امنا جوان در مسجد و تعامل بین تشکل های فرهنگی، هیات امنا و امام جماعت مسجد از پیش نیازها و مقدمات لازم در موفقیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد است.

همکاری خیرین و خانواده ها در اداره امور کانون می تواند در تحقق اهداف و برنامه ها موفقیت هایی را داشته باشد.

 

*برنامه های اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به چه سمت و سویی هدایت شود؟

 

برنامه های اوقات فراغت باید بتواند نیازهای مادی و مهارتی افراد را در زندگی شخصی و اجتماعی تامین کند مثلا علوم کامپیوتر، هنر، زبان خارجی، ورزش و مهارت های زندگی را بچه ها بیاموزند و بر اساس سلیقه و علاقه خود در کلاس ها شرکت کنند.

همسو با فراگیری مهارت های زندگی و علمی، اخلاق را نیز در درون خود فعال کنند و بتوانند با کسب این معارف گفتگوی حسنه و دوری از گناه را در درون خود افزایش دهند.

علوم اسلامی را بیاموزند تا بر اساس علم و دانش رفتار کنند و با این شناخت، راه درست زندگی را انتخاب و طی طریق کنند.

کد خبر 1194013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha