کودکان کاشانی در آیین «تیرگان» از خداوند طلب باران کردند

مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک کاشان از برگزاری آیین تیرگان ویژه کودکان ۶ تا ۱۳ سال در محوطه باستانی سیلک کاشان خبر داد.

سید جوادحسین زاده سادات در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شمال استان اصفهان گفت: به بهانه تیرگان، کارگاه  دو روزه به همت پایگاه میراث فرهنگی سیلک با همکاری مدرسه میراث مان برای کودکان ۶ تا ۱۳ سال در محوطه تاریخی سیلک برگزار شد.

 

مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک کاشان افزود: در این آیین کودکان با بازی، نمایش و خواندن دعای طلب باران، علاوه بر آشنایی با آیین کهن و اسطوره‌ای تیرگان به اهمیت مساله آب و حفظ و نگهداری از آن در تاریخ سرزمین ایران پی بردند و با شرکت در این مراسم، قدم در سرزمین اسطوره‌ها و حماسه‌های ايران‌زمین گذاشتند.

 

 

حسین زاده سادات بیان داشت:  تجربه بازیگری در نمایش نبرد سپاه خشکسالی و باران، تجربه ساخت تیر و کمان و شرکت در مسابقه آرش کمانگیر، بادبادک‌بازی با ریسمان‌های هفت‌رنگ ، فال کوزه و جشن آب‌پاشان از محورهای این برنامه دو روزه بود.

 

مدیر پایگاه میراث فرهنگی سیلک ادامه داد: جشن تيرگان به همراه نوروز و مهرگان و سده از جمله مهمترين جشنهای ايرانيان است که در گذشته برای ايرانيان اهميت وافری داشت و اين جشن را با شکوه و زيبا برگزار می کردند. این جشن در گرامی داشت تیشتر (ستارهٔ باران‌آور در فرهنگ ایرانی) است و برپایه آیین و تَراداد در روز تیر (روز سیزدهم) از ماه تیر انجام می‌پذیرد.

 

حسین زاده سادات افزود: ۱۳ تیر همان روزی است که آرش کمان گرفت و تیر به سوی خاور انداخت و در جشن کهن ایرانیان «تیرگان» گفته می‌شود.

 

محوطه باستانی سیلک یکی از آثار ارزشمند تاریخی ایران و جهان در کاشان است که پرونده ثبت جهانی آن در یونسکو در حال ارزیابی است./

 

کد خبر 1194108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha