توجه به نیازهای روانی همسر، خانواده را از طوفان های آسیب زا مصون نگه می دارد

روشنی گفت: مردان همیشه باید به نیازهای روانی همسران خود توجه کرده و با قدردانی از آنها خانواده را از طوفان های آسیب زا مصون نگه دارند.

خدیجه روشنی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه باید برای گرم نگه داشتن کانون خانواده باید توجه به نیازهای زنان مورد توجه قرار گیرد، گفت: هر انسانی از جمله بانوان 2 مجموعه نیاز در زندگی دارد. انتظار بر این است که نیازهای اعضایی که در یک خانواده کنار هم زندگی می کنند توسط اعضا پوشش داده شود.

 

این روان شناس افزود: گروه اول نیازهای جسمی مانند خورد و خوراک و مسکن و پوشاک می باشد که غالبا این دسته از نیازها در خانواده مورد توجه قرار می گیرد و غالبا وقتی صحبت از نیاز می شود، اغلب ذهن به همین سمت متبادر می شود ولی نیازهای دوم نیازهای روانی است که اغلب هم مورد غفلت واقع می شود.

 

وی با بیان اینکه نیازهای روانی شامل قدردانی، توجه، امنیت، احساس ارزشمندی، پیوند و دلبستگی هستند که در خصوص هر کدام می توان به تنهایی صحبت کرد، گفت: نیازهای روانی نیازهای بسیار مهمی هستند که اکثرا به دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب در خانواده خیلی اوقات مورد غفلت قرار می گیرند در حالی که به سادگی با نگاهی یا کلامی می توان این نیازها را تامین کرد چرا که پابست بنیان خانواده تامین این نیازهای روانی است.

 

وی گفت: زنان اساسا جزیی نگر هستند و نیاز به توجه و دیده شدن دارند؛ در آشپزی، تغییر فضای منزل و مردها دید میدانی و کلی نگر دارند و نکته ای که ما در زوج درمانی غالبا بر آن تاکید داریم توجه به جزییات و معنای جزییات زندگی است و اگر همسرتان فضای منزل را تغییر داد باید ببینیم چه نیازی در پس این رویداد است، نیاز به توجه و دیده شدن که با کلامی به راحتی برطرف می شود. یک مرد باید بتواند با نگاه محبت آمیز یا کلامی یا نوازش احساس محبوب بودن و ارزشمندی را به همسر خود القا کند و وقتی این نیاز عاطفی از طرف همسر برآورده نمی شود معمولا مادران این خلاء را با فرزندان پر می کنند که هم برای مادران و فرزندان آسیب زا می باشد.

 

روشنی گفت: از دیگر نیازها، نیاز قدردانی و تشکر است و اگر می خواهیم بنیانی سالم در خانواده داشته باشیم و از طوفان عوامل آسیب زایی که کانون یک خانواده را تهدید می کند به دور باشیم، حتما باید به نیازهای روانی همسر در خانواده توجه داشته باشیم و با فرهنگ سازی مناسب می توان کانون سالمی برای خانواده داشت. 

 

 

کد خبر 1194224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha