برنامه مشترک ایران و روسیه برای کنار گذاشتن دلار و یورو/ واریز سود بیش از یک میلیون و ۲۴۳ هزار سهامدار از طریق سجام

مسیر بدون بازگشت‌ نئوبانک‌ها، برنامه مشترک ایران و روسیه برای کنار گذاشتن دلار و یورو، هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۸۱۷,۰۰۰ ریال رسید، واریز سود بیش از یک میلیون و ۲۴۳ هزار سهامدار از طریق سجام برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۱۸ تیر شبستان به شرح زیر است:

مسیر بدون بازگشت‌ نئوبانک‌ها

«بانک مرکزی برنامه‌ای برای صدور مجوز مستقل به نئوبانک‌ها ندارد». «یک نئوبانک حامی کنسرت‌ همایون شجریان شد». «مسئولیت کلیه امورنیوبانک‌ها بر عهده بانک مادر است». «این فین تک در صنعت بانکداری به رسمیت شناخته نمی‌شود». «احراز هویت غیرحضوری، با فعالیت نئو و نیوبانک‌ها مغایریت دارد».

این اخبار، تنها گوشه‌ای از دستاوردها و موانع نئوبانک‌ها در ایران است که به دلیل نزدیک بودن با خدمات دیجیتالی بانک‌ها، این نظام قدرتمند سنتی را از جهت اصطکاک و هدر رفت منابع به چالش کشیده و باعث شده تا علاوه بر استقبال عموم مردم، با لبه دیگر بام یعنی غضب صنعت بانکداری ایران روبه‌رو شود.

البته این نگاه دوسویه به نئوبانک ها تنها مختص به ایران نبوده و برخورد موشکافانه و گاهی کارشکنانه بخش قدرتمند سنتی را  در سطح بین الملل به خود جذب کرده است.

این رخداد که توسط نوآوران در یک نظام اقتصادی از بخش پایین دستی متولد شده اکنون نظام قدرتمند سنتی را به چالش کشیده و از سمت دیگر استقبال مردم را به همراه دارد.

با تولد اولین نئوبانک ایرانی از دل بخش خصوصی این نگاه در قالب موانع متعدد از سمت فعالان سنتی حوزه پولی و مالی کشورمان نیز جاری و ساری شد تا این به اصلاح اجتماع نوآوران ساختارشکن را به عقب کشاند اما در همین زمان بانک مرکزی در اقدامی، خط کشی‌هایی برای فعالیت این دو بخش ایجاد کرد و بحث فعالیت نئوبانک‌ها را از نیوبانک‌ها جدا ساخته و نئوها را به سمت رگولاتوری هدایت کرد.

بر این اساس مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی  از نبود برنامه در این نهاد نظارتی به منظور  صدور مجوز برای فعالیت نئوبانک خبر داد و گفت: اگر صدور مجوز جدیدی برای بانک‌ها در دستور کار بانک مرکزی قرار گیرد، در قالب نئوبانک خواهد بود و مجوزی به بانک سنتی داده نمی‌شود.

 

حمایت بانک توسعه تعاون از مددجویان مرکز توانبخشی امام علی(ع)

بانک به عنوان نهاد مالی توسعه ای و در جهت یاریگر اقشار ضعیف جامعه اقدام به اهدای کمک به مرکز توانبخشی امام علی کرد.

امید غلامرضایی، قائم مقام مرکز توانبخشی امام علی با تقدیر از اقدام بانک توسعه تعاون گفت: در این مرکز ۲۰۰ دختر دارای معلولیت جسمی و ذهنی نگه داری می شوند.وی افزود:مرکز توانبخشی امام علی زیر نظر بنیاد خدام الحسین فعالیت می کند و ۱۳۰ نفرنیروی انسانی وظیفه خدمت رسانی به معلولان این مرکز را برعهده دارند.

غلامرضایی ادامه داد: هزینه های جاری این مرکز نیز همراه با تورم موجود افزایش شدید داشته و نیاز است خیران نگاه ویژه ای به مددجویان این مرکز داشته باشند.

گفتنی است بانک توسعه تعاون همزمان با عید سعید قربان نسبت به تأمین مالی کمک‌هزینه جهت اختصاص سبدهای معیشتی بهداشتی ۲۰۰ نفر از مددجویان و کارآموزان به میزان ۶۵۰ میلیون ریال اقدام نمود،پیش از این نیز بانک توسعه تعاون در سال های گذشته در جهت حرکت در راستای اهداف توسعه ای و عمل به مسولیت های اجتماعی در حوادث طبیعی همچون زلزله سرپل ذهاب،سیل لرستان کمک های قابل توجهی به شهروندان کرده است. 

 

برنامه مشترک ایران و روسیه برای کنار گذاشتن دلار و یورو

علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی ایران پس از مذاکراتی مفصل با رئیس کل بانک مرکزی، «الکساندر نوواک» معاون نخست‌وزیر، «ماکسیم ریشتنیکوف» وزیر توسعه اقتصادی و «الکسی اورشوک» معاون بین‌الملل نخست وزیر روسیه گفت: خوشبختانه تفاهمات خوبی در زمینه‌های مختلف بانکی، مالی و اقتصادی با روسیه به دست آمد که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد و تجار دو کشور نتایج آن را لمس خواهند کرد.

صالح‌آبادی ضمن اشاره به توافق ایران و روسیه برای استفاده از ارزهای ملی در مبادلات اقتصادی بین دو کشور افزود: موضوع استفاده از ارزهای ملی، یکی از محورهای مهم رایزنی با مقامات بلندپایه اقتصادی روسیه بود و به زودی شاهد اجرایی شدن تفاهم‌های بدست آمده خواهیم بود.

رییس کل بانک مرکزی درباره استفاده از پیام‌رسان‌های بومی به جای سوئیفت هم گفت: هم اکنون ایران برای جایگزینی سوئیفت، از سامانه‌های پیام‌رسان بین بانکی بومی استفاده می‌کند و روسیه نیز پیام‌رسان‌های بومی خود را دارد که می‌تواند مبنایی برای همکاری بانکی بین دو کشور باشد.

وی با بیان اینکه ایجاد بسترهای مالی، یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه اقتصادی به شمار می‌رود، افزود: این سفر توانست زمینه‌های بسیار خوبی برای روابط تجار و بازرگانان دو کشور ایجاد کند و از این به بعد فعالیت‌های تجاری در بسترهای جدید و با سهولت بیشتر انجام خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی به اراده سیاسی روسای جمهور ایران و روسیه برای توسعه و تعمیق همکاری‌های دو کشور اشاره و تاکید کرد: خوشبختانه علاقمندی فراوانی برای توسعه روابط در هر دو طرف وجود دارد.

صالح‌آبادی گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای افزایش حجم مبادلات اقتصادی وجود دارد و همه‌چیز مهیای رشد سریع مناسبات بین دو کشور است.

 

 

هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۸۱۷,۰۰۰ ریال رسید

امروز (شنبه ۱۸ تیر) هر گرم طلا ۱۸ عیار به ۱۳,۸۱۷,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا به ۱,۷۴۲.۹۶ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۵۰,۱۰۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی به ۱۴۰,۵۲۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد نیم‌سکه به قیمت ۸۲,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه به قیمت ۵۲,۲۰۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی به قیمت ۳۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (شنبه ۱۸ تیر) قیمت هر دلار آمریکا در صرافی ملی به ۲۷۵,۷۸۴ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو در صرافی ملی به ۲۸۴,۶۷۹ ریال و قیمت هر پوند به ۳۷۴,۳۵۰ ریال رسید.

 

واریز سود بیش از یک میلیون و ۲۴۳ هزار سهامدار از طریق سجام

تازه‌ترین آمارهای منتشر شده از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه نشان می‌دهد که در ادامه واریز سودهای سهام با استفاده از سامانه سجام که از ابتدای سال جاری پس از ابلاغ سازمان بورس و اوراق بهادار از سوی ناشران بورسی و فرابورسی تسریع شده، در هفته نخستین تیر ماه امسال ۱۱ شرکت حاضر در بازار سهام حدود،۱۰ هزار و ۴۴۲ میلیارد ریال سود متعلق به یک میلیون و ۲۴۳ هزار و ۸۷۵ سهامدار را از طریق این سامانه واریز کرده‌اند.

اسامی ۱۱ شرکت پرداخت کننده سود در هفته اول تیر

این گزارش می‌افزاید در هفته ابتدایی تابستان سال ۱۴۰۱ شرکت‌های «همکاران سیستم، پتروشیمی خراسان، نفت پارس، بانک تجارت، پتروشیمی تندگویان، بانک ملت، پاکسان، فرآورده های تزریقی ایران، تامین سرمایه خلیج فارس، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر و سیمان فارس سود سهامداران خود را با همکاری شرکت سپرده گذاری مرکزی سپرده از طریق سامانه سجام پرداخت کرده‌اند.

اسامی ۴۰ شرکت پرداخت کننده سود در سال ۱۴۰۱

گفتنی است: شرکت‌هایی که در سال جاری تا به امروز اقدام به پرداخت سود از طریق سامانه سجام کرده‌اند شامل شرکت‌های «لیزینگ پارسیان، پرداخت الکترونیک سامان کیش، گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری، سرمایه گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری، سیمان شمال، صنایع کشاورزی و کود زنجان، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، نئوپان ۲۲ بهمن، سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران، سرمایه گذاری غدیر، بازرگانی و تولیدی مرجان کار، پلیمر آریا ساسول، سیمان مازندران، سرمایه گذاری توسعه ملی، سیمان شرق، مجتمع سیمان غرب آسیا، عمران و توسعه شاهد، فرآوری معدنی اپال کانی پارس، مدیریت انرژی امید تابان هور، قند نیشابور، سرمایه گذاری خوارزمی، گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند، سرمایه گذاری سپه، سرمایه گذاری بازنشستگی کارکنان بانکها، سرمایه گذاری مسکن پردیس، تکادو، معدنی دماوند، خدمات انفورماتیک، بیمه اتکایی ایرانیان، پویا زرکان آقدره و شرکت پلی پروپیلن جم، سپیدار سیستم آسیا، سیمان سپاهان، گردشگری ایرانیان، سیمان آرتا اردبیل، خاک چینی ایران، فرز، به پرداخت ملت، گروه توسعه مهرآیندگان، سیمان کرمان و بیمه ما» هستند.

 

 

کد خبر 1194244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha