ایجاد زمینه فعالیت ۳۲ دارالتحفیظ قرآن بسیج در سطح کشور/ عالیت قرآنی ۲۰ هزار مسجد در سند چشم انداز

حجت الاسلام رضایی با اشاره به سه تکلیف فعالیت قرآنی بسیج در سند چشم انداز از ایجاد زمینه فعالیت ۳۲ دارالتحفیظ قرآن بسیج به صورت شبانه روزی در سطح کشور خبر داد.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: بسیج مستضعفین با دارا بودن سبقه مردمی و نیروهای کارآمد و کارشناس که بدون داشتن هیچ چشم داشتی همواره در خط مقدم ارایه انواع خدمات تولیدی، بهداشتی، عمرانی ، فرهنگی، اقتصادی و حتی مقابله با جنگ نرم دشمن قرار دارد و همواره با وجود بسیج بسیاری از مشکلات و بحران های کشور حتی بدون اطلاع سازمان های مکلف حل شده و کشور از دوره بحران به سلامت عبور کرده است که نمونه این خدمات در دوران کرونا و تولید محصولات مورد نیاز مردم برای مقابله با این بیماری از تولید ماسک تا مواد ضدعفونی کنند، ارایه خدمات پزشکی و پرستاری در مراکز پزشکی اشاره کرد که در این میان بسیج از فعالیت های قرآنی نیز بازنمانده و همواره در این راه نیز به عنوان یک سازمان برنامه محور به آن نگاه کنیم در همین رابطه گفتگویی به حجت الاسلام احسان رضایی معاون تعلیم و تربیت سازمان بسیج  در مورد فعالیت های قرآنی بسیج و تاسیس دارالتحفیظ  ها در سطح کشور به شرح زیر ارایه می شود.

 

فعالیت های بسیج در موضوع قرآن چگونه راهبری می شود؟

بسیج امروز یک سند بالادستی با عنوان سند اعتلای 10 ساله بسیج دارد که نقشه راه حرکت بسیج در 10 سال آینده است. این سند منطبق با بیانیه گام دوم انقلاب تهیه شده است و سپس به تصویب و تایید رهبر انقلاب رسید و به شکلی تبدیل به فرمان رهبر انقلاب برای اعتلای بسیج تبدیل شده است.

 

در سند قرآنی بسیج چه تکالیفی پیش بینی شده است؟

در این سند 3 تکلیف در حوزه قرآنی بسیج به صراحت عنوان شده است و البته تکالیف دیگر نیز بیان شده است. در حوزه طرح ملی صراط نیز تکالیفی دیده شده است. تکلیف اول راه اندازی 20 هزار واحد قرآنی در مساجد و پایگاه های مقاومت بسیج و تکلیف دوم راه اندازی 500 دارالقرآن الگو و نمونه است که البته در کشور بیش از این تعداد به دارالقرآن ها احتیاج داریم تا بتوانیم هدف قرآنی تربیت 10 میلیون حافظ را تحقق بخشیم.

 

دارالقرآن های  بسیج با چه مدلی اداره می شوند؟

ما در هر شهرستان به دنبال راه اندازی یک دارالقرآن الگو و نمونه هستیم تا با مدل اداره مردمی فعالیت کند و این امر الگویی برای توسعه به شمار می رود. در هر استان این سند را مکلف به دارالتحفیظ الگو و نمونه کرده است. این حوزه از جمله مواردی است که با تصدی گری نمی توان به اهداف و منزل مقصود رسید؛ به همین دلیل بسیج خود را در جایگاه تولید نمونه و الگو قرار داده و تلاش می کند این مراکز را راه اندازی کند.

 

ما نسبت به راه اندازی واحدهای قرآنی مصوبات و آیین نامه ها را تصویب کردیم و در اختیار استان ها و شهرستان ها قرار گرفته است و گزارشات خوبی در مدت کوتاه به ما رسیده است و این مراکز در این مدت کوتاه به هزار واحد قرآنی که در آن انتظار کارهای عمومی قرآن را داریم، راه اندازی شده است که از جمله این امور روخوانی و روان خوانی و حفظ های محدود است و همچنین طرح صراط که در یک موقعیت مناسب رونمایی می شود که مبتنی بر قرآن، نهج البلاغه و صحیفه است.

 

به توصیه رهبر انقلاب فعالیت های قرآنی به سطح محلات تسری می یابد و رقابت های قرآنی میان مساجد میان پایگاه های بسیج در سطح مساجد ایجاد می شود و پایگاههای بسیج به ایجاد زمینه رقابت در میان مساجد محلات می پردازند.

 

در مورد دارالقرآن ها نیز باید بگوییم به نقشی سپاه شهرستان و حمایت های بسیج در این زمینه انجام می دهد اشاره کنیم ، تدوین شده و مدیریت واگذاری اجرای کار به مردم و سپردن بخش اجرایی به مردم، نحوه صدور مجوزها و گواهی آنها ابلاغ شده و در دستور کار قرار دارد.

 

دارالتحفیظ های بسیج در چه سطحی از کشور راه اندازی می شود؟

دارالتحفیظ های بسیج به صورت 32 گانه طراحی شده و دارالتحفیظ های ویژه برادران برای حفظ یک ساله طراحی شده اند که در حال تدوین و آماده سازی است. این کار هنوز رسما آغاز نشده است و تنها سه نقطه در کشور به صورت آزمایشی فعالیت می کند که به عنوان یک کلبه آزمایشی مورد توجه قرار دارند. مراکز دارالتحفیظ به صورت شبانه روزی فعالیت می کنند و موضوع سکونت نیز در آنها پیش بینی شده است و باید با مطالعه و تحقیق بیشتر به یک نمونه الگو برسیم. موضوع دارالتحفیظ ها برای ما یک تکلیف است و در برنامه پنج ساله باید زمینه اجرایی شدن آن فراهم شود.

 

آیا 32 دارالتحفیظ به ازای هر استان یک مرکز قرآنی پاسخگوی نیاز کشور است؟

افق دارالتحفیظ 32 دارالتحفیظ در سطح استان ها است و اما می دانیم که ممکن است این تعداد دارالتحفیظ در سطح کشور کم باشد و این تعداد پاسخگوی نیاز کشور نباشد اما این 32 دارالتحفیظ تنها الگوی نمونه کشوری هستند که می توانند در مراحل بعدی توسط مجموعه های دیگر قابل توسعه باشد و دیگر نهادها برای راه اندازی دارالتحفیظ این مدل الگو بگیرند.

 

در سند چشم انداز قرآنی بسیج چند مسجد به فعالیت قرآنی می پردازند؟

هزار مسجد در سطح کشور فعالیت های قرآنی را آغاز کردند که در سند چشم انداز بالغ بر 20 هزار مسجد پیش بینی شده است که آرام آرام تعداد مساجد افزایش می یابد و امیدواریم در سال 1401 از پنج هزار مسجد عبور کنیم. برای هر واحد قرآنی در مساجد کشور که راه اندازی می شود پیش شرطی در نظر گرفته می شود و آن این است که هر واحد باید دارای یک مربی باشد که گاهی مساجد مربی قرآن دارند که به ما معرفی و بر اساس آن مجوز راه اندازی فعالیت قرآنی به مسجد داده می شود و در صورتی که از داشتن مربی محروم باشد، مربی و مدرس قرآن برای مساجد پیش بینی شده است. در سال گذشته دوره آموزشی تربیت مربی در بسیج برگزار شد و دوره تربیت مدرس نیز ثبت نام شد که در شرف برگزاری است.

کد خبر 1194282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha